Leren longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lindeeee

Leren longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 19:33

Mijn shet Sjors wordt waarschijnlijk bijna 3 (ga ik binnenkort checken bij het paspoort, komt binnenkort) dus ik wilde rustig aan een begin maken met het longeren. Ik heb de longeerlijn eraan geklikt, en de zweep gepakt, maar ze gaat dwars staan met har gezicht naar me toe. Wel op een paar meter afstand. Als ik met de zweep zwiep, blijft ze ook gewoon staan. Kortom, weten jullie een manier om haar ewoon te laten stappen?

LOLLYYwood

Re: Leren longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:34

Richting schouder 'zwiepen' :j

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 19:38

Maar dat kan gewoon niet. Ze staat echt helemaal met haar hele lichaam recht naar mij... Dan zwiep ik richting hoofd...

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:39

Misschien een paar lesjes nemen in longeren? Ze snapt het duidelijk niet :=

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:39

lisav123 schreef:
Mijn shet Sjors wordt waarschijnlijk bijna 3 (ga ik binnenkort checken bij het paspoort, komt binnenkort) dus ik wilde rustig aan een begin maken met het longeren. Ik heb de longeerlijn eraan geklikt, en de zweep gepakt, maar ze gaat dwars staan met har gezicht naar me toe. Wel op een paar meter afstand. Als ik met de zweep zwiep, blijft ze ook gewoon staan. Kortom, weten jullie een manier om haar ewoon te laten stappen?

dat deed mijn shetlander ook eerst heel erg.
Het leek voor mij onmogelijk om hem ooit te kunnen longeren, maar toch is het gelukt!

Ze gaat zeker ook naar je toe draaien als je richting haar kont loopt? Dan moet je met haar mee draaien en dan bij de lengte van haar kont blijven staan en daar met de zweep op de grond slaan. Dan moet ze wel vooruit gaan. Dus tijdens het longeren moet bij haar drijvende lijn blijven staan.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:41

En als ze steeds met haar hoofd naar je toe draait en je kan niet bij haar kont gaan staan, dan moet je heel voorzichtig achteruit lopen en dan gelijk met de zweep een tik op de grond achter haar kont geven.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:42

Eerst even een vraagje, heb je ervaring met longeren? Zo nee, dan zou ik even hulp erbij halen. Ik ben er ook geen expert in maar ik ga je helpen.

Hoe ga je te werk? :list:
Je klikt de longeerlijn aan het halster vast. Vraag iemand de pony aan zijn halster vast te houden en er rondjes mee te stappen door de longeercirkel, terwijl jij de lijn vasthoud.
Als het goed gaat vraag je de persoon het halster los te laten de lijn vast te pakken, terwijl jij gewoon blijft staan in het midden met de lijn in je handen.
De persoon gaat steeds verder van de pony af, zo gaat de pony snappen dat hij 'rondjes moet lopen'.

Dit gaat niet allemaal in één dag lukken. Het zou misschien wel weken en maanden kunnen duren voor hij het snapt. Dat ligt aan de pony, ik zou zeker hulp inschakelen zodat die persoon jou verder kan gaan helpen. Veel succes ermee!

donna123 schreef:
lisav123 schreef:

dat deed mijn shetlander ook eerst heel erg.
Het leek voor mij onmogelijk om hem ooit te kunnen longeren, maar toch is het gelukt!

Ze gaat zeker ook naar je toe draaien als je richting haar kont loopt? Dan moet je met haar mee draaien en dan bij de lengte van haar kont blijven staan en daar met de zweep op de grond slaan. Dan moet ze wel vooruit gaan. Dus tijdens het longeren moet bij haar drijvende lijn blijven staan.

Dus longeren ondr drang van de zweep? -O-

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:44

wat viktor zegt vind ik ook een goede manier, zo heb ik dat bij mijn shetter ook gedaan in het begin!
Longeren is niet gewoon je paard rondjes laten lopen, longeren is echt een vak apart.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:45

LOLLYYwood schreef:
wat viktor zegt vind ik ook een goede manier, zo heb ik dat bij mijn shetter ook gedaan in het begin!
Longeren is niet gewoon je paard rondjes laten lopen, longeren is echt een vak apart.

+:)+

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:47

Citaat:
Dus longeren ondr drang van de zweep? -O-

Nee, ik zie een zweep dat een paard niet aanraakt meer als de drijvende hengst :j En zo bedoel ik het ook.

En meestal is het zo met die shets (had de mijne te minste) dat ze het longeren hartstikke goed begrijpen, maar er gewoon geen zin in hebben.

Dan loopt mijn shet lekker te draven aan de longe draait hij zich opeens naar me toe! Simpelweg omdat hij zich dan verveelt! Eigenlijk ook erg logisch want ja wat is er nou leuk aan alleen maar rondjes lopen?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:49

.
Laatst bijgewerkt door Unique6 op 20-08-13 19:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:50

LOLLYYwood schreef:

Zo had ik het met mijn shet ook geprobeerd, maar dat werkte voor geen meter. Toen heb ik het op de manier van pat parelli gedaan (dat probeer ik TS ook uit te leggen, maar dat heb ik dus blijkbaar verkeerd gedaan) en daar reageerde hij perfect op!

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:52

Citaat:
Oké! Ik snpa het ;) ieder zijn eigen manier.

Logisch om zich te vervelen? Hoe longeer jij dan?

Het gaat er niet om hoe ik longeer, maar dat mijn shet er niks aan vind op welke manier dan ook. Bij elke methode loopt het paard toch rondjes? Ook al is het de manier van parelli of de traditionele manier.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:53

donna123 schreef:
Citaat:

Het gaat er niet om hoe ik longeer, maar dat mijn shet er niks aan vind op welke manier dan ook. Bij elke methode loopt het paard toch rondjes? Ook al is het de manier van parelli of de traditionele manier.

Ja, inderdaad. Longeren is rondjes lopen. Maar kun jij geen bijzetteugels toevoegen? Of balkjes draven? Niet gemeen bedoeld, maar als tip ;)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:57

Citaat:
Ja, inderdaad. Longeren is rondjes lopen. Maar kun jij geen bijzetteugels toevoegen? Of balkjes draven? Niet gemeen bedoeld, maar als tip ;)

Bij mijn pensionstal zijn geen balkjes en een bijzet teugel maakt het longeren toch alleen maar minder leuk voor het paard?
Dan moet het paard onderdwang aan de teugel lopen (als ik het goed heb dat jij het over dat soort bijzet teugels hebt).
Maar oke, laten we een lange discussie maar achterwege :j

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:59

donna123 schreef:
Citaat:

ze lopen rondjes ja, maar in een piste lopen ze ook rondjes. Je moet de training zélf leuk maken. Net vandaag nog mijn pony gelongeerd, gelukkig zit ik al in een verder stadium als jou dat ik alles op stemcommando kan doen en zo heb ik gewerkt aan zijn overgangen :j halve ronde galop dan weer draf, weer galop, weer draf, ... zo blijven ze de aandacht op jou zetten ipv op de omgeving.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:05

Citaat:
ze lopen rondjes ja, maar in een piste lopen ze ook rondjes. Je moet de training zélf leuk maken. Net vandaag nog mijn pony gelongeerd, gelukkig zit ik al in een verder stadium als jou dat ik alles op stemcommando kan doen en zo heb ik gewerkt aan zijn overgangen :j halve ronde galop dan weer draf, weer galop, weer draf, ... zo blijven ze de aandacht op jou zetten ipv op de omgeving.

Dat is waar, maar voor mijn shet is het nog erg moeilijk de aandacht erbij te houden, want waar ik longeer (er is ook geen bak) is overal gras.
Hij doet inmiddels ook alles op stemcommando (heeft wel eventjes geduurd), maar het is een blijft een Shet die zich echt heel snel verveeld, dan kan je het wel leuker proberen te maken door veel overgangen te maken, maar andere dingen zijn toch echt veel interessanter.
Waarschijnlijk zal je me wel begrijpen als je mijn shet eens gaat longeren :)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:11

donna123 schreef:
Citaat:

Dat is waar, maar voor mijn shet is het nog erg moeilijk de aandacht erbij te houden, want waar ik longeer (er is ook geen bak) is overal gras.
Hij doet inmiddels ook alles op stemcommando (heeft wel eventjes geduurd), maar het is een blijft een Shet die zich echt heel snel verveeld, dan kan je het wel leuker proberen te maken door veel overgangen te maken, maar andere dingen zijn toch echt veel interessanter.
Waarschijnlijk zal je me wel begrijpen als je mijn shet eens gaat longeren :)

Mijn shet is ook een vreetzak hoor, net als mijn andere pony, maar beide hebben voldoende respect voor de mensheid en weten dus het verschil tussen werken en ontspannen. Ben je zelf streng genoeg? Of heb je het niet altijd voor het zeggen?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:14

Citaat:
Mijn shet is ook een vreetzak hoor, net als mijn andere pony, maar beide hebben voldoende respect voor de mensheid en weten dus het verschil tussen werken en ontspannen. Ben je zelf streng genoeg? Of heb je het niet altijd voor het zeggen?

ja hoor dat gaat prima, maar ik gebruik toevallig geen bit en bijzet teugeltjes :)
En ik probeer niet het respect te krijgen door eens flink streng te zijn en een ruk in de mond of een tik met de zweep te geven.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:16

Maar nu ga ik hier mee stoppen want deze discussie heeft geen enkele zin :)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:17

Ik ook niet bij mijn shetter :)) bij mijn pony (waar ik intensief mee rijd) gaat er altijd een pessoateugel aan bij het longeren, want hij wordt echt getraind, de shetter minder, soms hang ik zelfs gewoon de longeerlijn rond zijn nek (die klip die normaal aan het halster moet, maak ik dan ergens vast aan de longeerlijn, daarvoor een knoopje -zodat hij niet kan stikken- en dan die lus rond zijn nek :)) )

Edit: discussie heeft inderdaad niet echt zin :) TS, hopelijk lukt het beter met longeren de tips van iedereen! :) Laat je hier iets weten hoe het vordert?

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 21:24

Bedankt voor alle tips! Ik zal de buren (waar ze staat) vragen of ze willen helpen. Dan gaat het wel lukken denk ik. Sjors is een snelle leling, in 3 dagen gaat hij van weglopen en happen als je been aanraakt naar hoefje braaf optillen.

Als het niet lukt ga ik naar de manege bij mij in de buurt waar ze me vast kunnen helpen.

Donna, dat ga ik niet doen. Ze vindt dingen soms nog erg eng, zoals de zweep als ik ermee op de grond sla. Als ik dat op een paar meter afstand doe, is het niet erg, maar ik wil niet het risico lopen dat ze er echt bang van wordt. Het is haar eerste ervaring. Dar moet je niet verprutsen.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:28

Ik heb zelf het longeren met mijn jonge paard eerst los gedaan, vierkant afgezet en in het midden staan. Ook heb ik het eerst wat meer van achter het paard gedaan dan helemaal in het midden blijven staan. Dan kunnen ze ook niet meedraaien, als je achter ze staan op de 'hoefslag' vanuit het vierkant gezien en drijft moeten ze wel de cirkel/vierkant volgen. Toen longeren daarop goed ging heb ik de longeerlijn eraan geklikt, en van daaruit naar de bak. Eerst had hij nog de neiging op het uiterste van het touw te lopen en wat te hangen maar inmiddels gaat dat ook goed en kan ik hem overal in de bak longeren, ook zonder hoefslag.

Succes! +:)+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:48

Ik raak mijn paard nooit aan tijdens het longeren tenzij hij trapt. Dat mag absoluut niet. Maar als n paard met zn gezicht naar mij toe draait, dan probeer ik m eerst de goede kant op te leiden door met mijn lijnhand naar die richting te bewegen en mijn stem te gebruiken. Als hij dat niet doet, maar ik een beweging met de zweep. zodat ie klapt. Ver van eht paard vandaan. daar probeer ik dat dichterbij en als ie echt niet reageert gooi ik de zweep zeg maar omhoog, dus ik mik richting het paard en dan omhoog. vaak schrikken ze daar wel van en gaan zoiezo een kant op lopen. Dat is wat ik wil. Vooruitgang, niet stil staan.
Daarna kun je eventueel nog corrigeren.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:28

OPG -> TVG