Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
lisav123 schreef:Mijn shet Sjors wordt waarschijnlijk bijna 3 (ga ik binnenkort checken bij het paspoort, komt binnenkort) dus ik wilde rustig aan een begin maken met het longeren. Ik heb de longeerlijn eraan geklikt, en de zweep gepakt, maar ze gaat dwars staan met har gezicht naar me toe. Wel op een paar meter afstand. Als ik met de zweep zwiep, blijft ze ook gewoon staan. Kortom, weten jullie een manier om haar ewoon te laten stappen?
donna123 schreef:lisav123 schreef:Mijn shet Sjors wordt waarschijnlijk bijna 3 (ga ik binnenkort checken bij het paspoort, komt binnenkort) dus ik wilde rustig aan een begin maken met het longeren. Ik heb de longeerlijn eraan geklikt, en de zweep gepakt, maar ze gaat dwars staan met har gezicht naar me toe. Wel op een paar meter afstand. Als ik met de zweep zwiep, blijft ze ook gewoon staan. Kortom, weten jullie een manier om haar ewoon te laten stappen?
dat deed mijn shetlander ook eerst heel erg.
Het leek voor mij onmogelijk om hem ooit te kunnen longeren, maar toch is het gelukt!
Ze gaat zeker ook naar je toe draaien als je richting haar kont loopt? Dan moet je met haar mee draaien en dan bij de lengte van haar kont blijven staan en daar met de zweep op de grond slaan. Dan moet ze wel vooruit gaan. Dus tijdens het longeren moet bij haar drijvende lijn blijven staan.
Citaat:Dus longeren ondr drang van de zweep?
LOLLYYwood schreef:wat viktor zegt vind ik ook een goede manier, zo heb ik dat bij mijn shetter ook gedaan in het begin!
Longeren is niet gewoon je paard rondjes laten lopen, longeren is echt een vak apart.
Citaat:Oké! Ik snpa hetieder zijn eigen manier.
Logisch om zich te vervelen? Hoe longeer jij dan?
donna123 schreef:Citaat:Oké! Ik snpa hetieder zijn eigen manier.
Het gaat er niet om hoe ik longeer, maar dat mijn shet er niks aan vind op welke manier dan ook. Bij elke methode loopt het paard toch rondjes? Ook al is het de manier van parelli of de traditionele manier.
Citaat:Ja, inderdaad. Longeren is rondjes lopen. Maar kun jij geen bijzetteugels toevoegen? Of balkjes draven? Niet gemeen bedoeld, maar als tip
donna123 schreef:Citaat:Oké! Ik snpa hetieder zijn eigen manier.
Het gaat er niet om hoe ik longeer, maar dat mijn shet er niks aan vind op welke manier dan ook. Bij elke methode loopt het paard toch rondjes? Ook al is het de manier van parelli of de traditionele manier.
Citaat:ze lopen rondjes ja, maar in een piste lopen ze ook rondjes. Je moet de training zélf leuk maken. Net vandaag nog mijn pony gelongeerd, gelukkig zit ik al in een verder stadium als jou dat ik alles op stemcommando kan doen en zo heb ik gewerkt aan zijn overgangenhalve ronde galop dan weer draf, weer galop, weer draf, ... zo blijven ze de aandacht op jou zetten ipv op de omgeving.
donna123 schreef:Citaat:ze lopen rondjes ja, maar in een piste lopen ze ook rondjes. Je moet de training zélf leuk maken. Net vandaag nog mijn pony gelongeerd, gelukkig zit ik al in een verder stadium als jou dat ik alles op stemcommando kan doen en zo heb ik gewerkt aan zijn overgangenhalve ronde galop dan weer draf, weer galop, weer draf, ... zo blijven ze de aandacht op jou zetten ipv op de omgeving.
Dat is waar, maar voor mijn shet is het nog erg moeilijk de aandacht erbij te houden, want waar ik longeer (er is ook geen bak) is overal gras.
Hij doet inmiddels ook alles op stemcommando (heeft wel eventjes geduurd), maar het is een blijft een Shet die zich echt heel snel verveeld, dan kan je het wel leuker proberen te maken door veel overgangen te maken, maar andere dingen zijn toch echt veel interessanter.
Waarschijnlijk zal je me wel begrijpen als je mijn shet eens gaat longeren
Citaat:Mijn shet is ook een vreetzak hoor, net als mijn andere pony, maar beide hebben voldoende respect voor de mensheid en weten dus het verschil tussen werken en ontspannen. Ben je zelf streng genoeg? Of heb je het niet altijd voor het zeggen?