ongeduldig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

ongeduldig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 18:31

Hoi!

Ik had een vraagje, namelijk over vrijheidsdressuur.

Ik werk zonder clicker, heb het weleens geprobeerd om het te gaan doen, maar heb het idee dat ik het echt voor nut doe, omdat ze daar nog niks van snapt.

Nu werk ik met brokjes, en geef niet heel vaak, maar na een paar kunstjes zeg maar.
Toch is ze heel ongeduldig, soms naar het voer, maar ook dat ze heel veel energie heeft, en heel overdreven bijvoorbeeld de jambette gaat doen, en af en toe denkt ze dat ze rondjes moet draaien, zonder dat ik het commando geef.

Moet ik dit afstraffen, of juist negeren? Hoor er namelijk meerdere meningen over, en de 1 zegt dit, en de ander zegt dat. Nu wou ik jullie meningen graag horen.

Iemand tips? :D

:wave:

Amado7

Re: ongeduldig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:00

upje :D

Dit deed ze trouwens eerder iets minder, maar heeft ze al wel bijna altijd gedaan. Heb het er met de basis niet echt uitgekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:23

Je schrijft dat je eerst met de clicker werkte en nu met brokjes - maar bij de clicker gebruik je ook een voedselbeloning na de click. Als je de clicker zelf onhandig vindt, kun je hem trouwens ook vervangen door een ander beloningssignaal (speciaal woordje zoals 'prima', klikje met je tong).
Het klopt dat paarden die zonder clicker/beloningssignaal getraind worden veel sneller ongeduldig/opdringerig/bijterig worden. Dat ligt niet aan hun, maar aan het systeem (nou ja, gebrek aan ;)): ze hebben door je gebrek aan timing gewoon geen idee wanneer ze hun voer krijgen, en waarvoor.

Hoe heb je in het begin de clicker aangeleerd? Ben je direct met het targetten en niet-eten begonnen?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:26

xyzutu2 schreef:
Je schrijft dat je eerst met de clicker werkte en nu met brokjes - maar bij de clicker gebruik je ook een voedselbeloning na de click. Als je de clicker zelf onhandig vindt, kun je hem trouwens ook vervangen door een ander beloningssignaal (speciaal woordje zoals 'prima', klikje met je tong).
Het klopt dat paarden die zonder clicker/beloningssignaal getraind worden veel sneller ongeduldig/opdringerig/bijterig worden. Dat ligt niet aan hun, maar aan het systeem (nou ja, gebrek aan ;)): ze hebben door je gebrek aan timing gewoon geen idee wanneer ze hun voer krijgen, en waarvoor.

Hoe heb je in het begin de clicker aangeleerd? Ben je direct met het targetten en niet-eten begonnen?

Heb nooit echt met clicker gewerkt.
In de op stond dat ik het een keer geprobeerd heb, maar heb het weer weggedaan omdat ze er totaal niks van snapte dus ben er weer mee gestopt snap je ?

Ja ik weet dat je met clicker ook voedselbeloning hebt, maar dan is het inderdaad na de click, dus dan is er ook minder ongeduldigheid, al denk ik dat de energie wel blijft, dat ze bijv. zomaar rondje gaat draaien zonder commando.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:31

Nee, de click doet namelijk twee dingen:

1: Schooien: het paard leert dat hij het voer pas na de click krijgt, en dat hij dus niet hoeft te schooien (want daar wordt niet voor geclickt ;))

2: Bedelen: omdat hij alleen een beloning krijgt na de click en Jij alleen clickt na een oefening waar je om gevraagd hebt, leert hij dat bedelen met ongevraagde oefeningen helemaal geen zin heeft.

En als je echt goed traint, dan kun je door de timing van de click zelfs belonen voor de momenten dat hij gestopt is met het illegaal rondjes draaien; je paard leert dan dat stilstaan veel meer voer oplevert dan bedelen. Die methode leert dat soort gedrag binnen een tot een paar trainingen af - maar dat werkt niet als je zonder clicker en dus zonder timing beloont, want als jij gewoon na een illegale draai voor het stilstaan beloont, denkt je paard dat dat misschien toch nog voor de draai geldt, en dus blijft ze het gebruiken om te bedelen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:33

Ja oke, dat snap ik! Maar dat zou betekenen dat ik wel met clicker moet gaan werken.

Ik heb al vaak op internet gezocht voor clickertraining, maar dan staan er dingen uitgelegd hoe het moet zeg maar, maar dat gaat lastig als je niet aan het begin begint, maar halverwege zeg maar.

Want ik weet niet goed hoe ik dan met clicker moet beginnen nu.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:42

Je hoeft niet perse met klikker te werken, je kunt ook met een stemcommando werken als je dat fijner vind.
Klikker of stemcommando geef je op het moment dat het paard het goed doet, daarna geef je een beloning/snoepje, paard gaat snel de link leggen klikker/stemcommando = beloning.
Ik zeg bijvoorbeeld altijd wanneer oefening goed uitgevoerd wordt 'good boy ' , ik geef overigens niet altijd een snoepje, alleen wanneer hij heel goed zijn best doet of af en toe om hem gemotiveerd te houden en natuurlijk met aanleren van dingen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 21:00

Ik ga het proberen, thanks voor de uitleg! :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:35

De klikker is handig voor de timing, voor het feit dat hij neutraal is (dus niet blij en niet boos) en altijd hetzelfde geluid maakt.
Je kunt inderdaad ook een woord gebruiken. Maar let er dan op dat dit een woord is wat je niet gebruikt bij je paard. Als jij namelijk 'goed' of 'good' (wat redelijk op elkaar lijkt qua klank) zegt en dat als klikkerwoord gebruikt, verwacht je paard een beloning.
Dus ook als jij het tegen iemand anders hebt en zegt: goed zo! Verwacht je paard een beloning en deed hij op dat moment blijkbaar iets goed.

Daarom wordt de 'x' aangeraden. Die gebruik je niet. Maar je kan ook iets anders doen, zolang het maar kort is en je het woord/de klank verder niet gebruikt. Dus 'yes', 'jup' e.d. zijn ook goed.

Je zegt ook dat je paard de clicker niet snapte. Jij moet het paard leren wat de clicker betekent voordat je hem gebruikt. En dat is hetzelfde als je een woord gaat gebruiken.

Je leert eerst:
Klikker(woord) = beloning.
Dan leer je:
Klikker(woord) = je doet het goed = beloning.

In de eerste fase hoeft het paard dus nog niks te doen om de beloning te krijgen.