Wegstappen aan de longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lotusje555

Wegstappen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 18:01

Hallo,
Mijn 3 jarige verzorg paardje hebben we al een tijdje geleden geleerd om aan de longe te lopen. Hij heeft door blessures en huidproblemen helaas ruim een maand stil moeten staan maar we hebben nu twee weken het longeren weer opgepakt. Het gaat best wel goed, alleen met het weg stappen vanuit stilstand heeft hij moeite. Nu geven we het zelfde commando dat we ook voor de draf - stap overgang gebruiken, maar nu hoorde ik van de week van iemand dat je beter een ander commando hiervoor kunt gebruiken, omdat bij de draf-stap overgang je langzamer gaat en bij de stilstand-stap overgang juist sneller gaat. Ik had hier nog nooit van gehoord maar ik ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:56

Lotusje555 schreef:
Hallo,
Mijn 3 jarige verzorg paardje hebben we al een tijdje geleden geleerd om aan de longe te lopen. Hij heeft door blessures en huidproblemen helaas ruim een maand stil moeten staan maar we hebben nu twee weken het longeren weer opgepakt. Het gaat best wel goed, alleen met het weg stappen vanuit stilstand heeft hij moeite. Nu geven we het zelfde commando dat we ook voor de draf - stap overgang gebruiken, maar nu hoorde ik van de week van iemand dat je beter een ander commando hiervoor kunt gebruiken, omdat bij de draf-stap overgang je langzamer gaat en bij de stilstand-stap overgang juist sneller gaat. Ik had hier nog nooit van gehoord maar ik ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden :)

Lijkt me nogal logisch toch? Ik zou dus dezelfde hulp geven als je doet bij stap-draf.

IngeK

Re: Wegstappen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:01

Hmm dat is een interessante. Ik gebruik ook hetzelfde commando ("stap", hoe origineel, haha), hoewel ik mijzelf ook vaak op "toe maar" betrap wat meestal wel werk, en een overgang terug vaak toch het beste gaat met "hooooo".

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:05

Ik zeg altijd "let op, stap". Klikken met de tong is versnellen in dezelfde gang. Drrrrrraf is voor draf en galop is galop met een kusgeluidje. Terug is hooooo en rustiger in de zelfde gang gebruik ik easy voor. Ik vind het dus logisch om aparte commando's te gebruiken. Als ik van draf naar stap wil is het "let op, staaaaaap" en als ze daar niet voldoende naar luisteren gebruik ik er nog hooo bij. Met een lage, rustige stem omdat ik langzamer wil. Mijn voorwaartse stemhulpen zijn kort en krachtiger, omdat je sneller wil.

Poiuytrewq

Re: Wegstappen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:38

Wat voor commandos je gebruikt voor de overgangen moet je zelf weten zolang je maar duidelijk en consequent bent
Voor het weg stappen gebruik ik mijn lichaam icm longeerlijn en als het nodig is klik ik er bij met mijn tong :+