[AR] Pony beleren voor de kar, maar zelf geen ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lindeeee

Pony beleren voor de kar, maar zelf geen ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 19:13

Hoi Bokkers,

Ik heb nu een pony, een shet, van 2. Ik zit erover te denken om hem over 2 jaar ofzo te gaan beleren voor de kar (ik weet het , ik plaats het topic heel vroeg, maar ik kan het maar beter weten). Maar ik heb zelf geen ervaring met mennen. Hoe kan ik dit dan het beste oplossen? Ik kan de pony nergens heen brengen helaas, maar ik kan opzich wel iemand laten komen evt. Wat is volgens jullie de beste manier?

Even voor de duidelijkheid, ik neem als he moment daar is, dus over een jaar, wel wat lessen voor de basis, en dan zal ik daarna van mijn pony verder kunnen leren. Ik vrag dus alleen over het beleren, niet over mijn eigen ervaring!

Lisa

Ibbel

Re: Pony beleren voor de kar, maar zelf geen ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:15

Zou je zelf een paard zadelmak maken ais je niet kunt rijden of net bent begonnen? Nee?
Dan ook een paard niet voor de kar knopen als je niet of nauwelijks kunt mennen.

Uitbesteden dus, er is vast wel iemand met ervaring te vinden die aan huis beleerd. Kun je die niet vinden, dan tóch wegbrengen. Beter uit huis goed gedaan, dan door een amateur aan huis die meer verpest dan je ooit nog goed kunt maken... Als het fout gaat met een kar, gaat het nl goed fout.

AnnieLover44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:18

ik zou rustig aan beginnen eerst aan de lange lijnen leren, dan rustig wat gewicht aan de achter kant plaatsen bijvoorbeeld een klompje hout. zo werk je rustig door. maar je kant het best eerst zadelmak maken voor je ermee gaat beginnen.
groetjes
Laatst bijgewerkt door AnnieLover44 op 17-08-13 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 19:19

Ik wil de pony liever okk niet zelf beleren, tuurlijk niet. Dat zal gewoon niet lukken.
Maar zou het ook kunnen dat ik bijvoorbeeld menlessen neem, voor de basis, en dan een instructeur laat komen waar ik het vervolgens samen mee doe? Dus dat hij/ zij mij les geeft en dat ik het veel zelf doe (niet helemaal)?

Annielover : ja, ik maak ook eerst zadelmak. Daarom begin ik pas ove 2 jaar met mennen.
Laatst bijgewerkt door Lindeeee op 17-08-13 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:21

AnnieLover44 schreef:
ik zou rustig aan beginnen eerst aan de lange lijnen leren dan rustig wat gewicht aan de achter kant plaatsen bijvoorbeeld een klompje hout zo werk je rustig door maar je kant het best eerst zadelmak maken voor je ermee gaat beginnen

Eerst zadelmak maken? >;) ik zou hier een ervaren persoon bij halen en niet zelf dingen gaan doen waar je geen ervaring mee hebt.
dus ik zou zeggen lekker laten wegbrengen en komt je paardje straks terug? zou ik gaan lessen en dan kan jij mooi met je karretje rijden :Y)
heb je niet het risico om je paard te verpesten ;)

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 19:24

Vereentje : ja, ik maak ook eerst zadelmak ( staat hierboven al) ik haal er okk een instructeur bij. Wegbrengen is voor mij helaas geen optie, eigen redenen.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:29

lisav123 schreef:
Vereentje : ja, ik maak ook eerst zadelmak ( staat hierboven al) ik haal er okk een instructeur bij. Wegbrengen is voor mij helaas geen optie, eigen redenen.

dus je wil een pony eerst zadelmak maken? en daarna nog voor de kar beleren in hetzelfde jaar? :wow:
zou daar toch nog is goed over na denken ;)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:34

Als je nu menlessen kan nemen, dan kan je over 2 jaartjes vast wel aan de slag samen met iemand die het al gedaan heeft :)

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:37

ik heb een vraag: ga jij je pony beleren onder het zadel als ze 3 is? en dan over 2 jaar beleren voor de kar? dan snap ik het namelijk wel :) en ben je nu ook al bezig met grondwerk?

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:38

Misschien lessen nemen en misschien staat er ook iets op internet of in een filmpje hoe het uitgelegd staat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:38

Verkeersmak maken en dan echt 0 reactie op wat er ook langs denderd of waar je ook overheen/doorheen gaat. Aanrakingen van tuig, dingen, etc. accepteren. Tempo vast houden ook als er dingen je achtervolgen (mensen, fietser, andere paarden, dingen als stukken zeil, etc.). Overal in het verkeer/dorp (veilig plek kiezen!) ontspannen stil kunnen staan. Meteen reageren op stemcommando's.

Beleren zelf zou ik echt hulp voor zoeken, ervaring geeft nl ook zelfvertrouwen en dus pony die kan steunen op de menner ipv gaan stressen. En dat is bij beleren nog belangrijker dan bij inrijden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:43

Je hoeft niet eerst zadelmak te maken. Sommige pony's lopen nooit onder het zadel en anderen worden eerst beleerd voor de wagen. Zadelmak en beleren voor de wagen heeft niets met elkaar te maken.

Je kan al heel veel voorbereiden zoals hierboven ook al staat maar het daadwerkelijke voor de wagen zetten is echt iets waar je ervaring voor moet hebben want het kan gigantisch fout gaan en dan ben je veel verder van huis.

Verkeersmak maken, wennen aan het tuigje, wennen aan druk op de strengen, het stuur leren door met lange lijnen te werken, dat kan allemaal prima.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:49

Mijn nu 3 jarige haflinger loopt nu ook voor de kar, ik heb hem zelf leren wennen aan het tuig en een begin gemaakt met slepen. Nu loop ik 1 a 2 keer in de week met hem naar de stal naast ons (dat is dus gewoon mazzel ;) ) en word hij daar echt beleerd, ik ben er elke keer bij kijk en luister goed. Gister de 20ste les en heb ik zelf voor het eerst de leidsels overgenomen. Instructeur erbij op de kar en gaan, ik heb zelf absoluut geen menervaring. Het paard is niet ingereden oid heeft nu 3 keer iemand even opgezeten omdat we ons eerst richten op de kar...

Zoals hierboven dus Percy zegt kan je makkelijk dus zelf inderdaad al doen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:50

Zelf had ik ook nauwelijks menervaring. Ik heb iemand laten komen. Hij heeft steeds een oefening aan mijn pony geleerd en mij heel veel uitleg gegeven. Ik kon dan verder oefenen (bijvoorbeeld longeren met de dubbele longe, slepen etc). De week erna gingen we dan weer verder. Mijn andere shet heb ik daarna zelf beleerd. Mijn welsh heb ik het voorbereidende werk gedaan, maar toen ze voor de wagen gezet moest worden heb ik weer hulp gezocht. Nu staat het mennen op een laag pitje, maar ik wil graag gaan lessen.

Je zou nu alvast menles kunnen gaan volgen. In een jaar tijd kun je veel leren. Dat komt je straks allemaal van pas bij je eigen pony.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 20:32

Ik wil haar volgend jaar zadelmak maken, dan een jaartje rustig aandoen, soms rijden, lekker grondwerk doen, verkeersmak maken (moet volgend jaar al gebeurd zijn) en dan kijken hoe het gaat. Gaat het super, is ze dus 100% verkeersmak, en nog meer, dan ga ik menlessen nemen en haar beleren. Gaat het nog niet helemaal, zelfs al is ze al 90% verkeersmak, doe ik het nog niet. Dan wacht ik gewoon rustig af tot ze er klaar voor is.

Ben nu al rustig bezig met grondwerk, maar ze vertrouwt me nog niet 100% omdat ze nog maar een paar weken bij me is. Ben daar nu mee bezig, vorderingen kan je volgen in het sjorsje volgtopic (zie onderschrift) en ben nu bezig met voetje geven.

Ga zodra ze me vertrouwt schriktrainingen doen, en veel grondwerk. Ook ga ik vrijheidsdressuur doen, dus achter mij aan lopen enzo, allebei voor de vertrouwensband.

Ik wil perse eerst zadelmak maken. Ook omdat ik dan nog tijd heb om haar verkeersmak te maken enzo, dus dat ze neit over een jaar helemaal perfect tiptop in orde moet zijn. Ik ga er een instructeur later bijhalen, zodat die mij kan helpen met alles.

Ik ga het niet zelf doen. Eens verkeerd gedaan, altijd verkeerd gedaan. Ik wil dat risico gewoon niet lopen.
Mensen mogen die keuze zelf bepalen, maar ik vind he gewoon niet verstandig. Zelfs bij zelf inrijden (ik zit al meer dan 3 jaar op paardrijden) ga ik het niet helemaal alleen doen.

Ik ga dus over 2 jaar pas beginnen met mennen, zeker niet eerder.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:23