[AR] bang schrikkige shetlander word een stoere shet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lianne484

bang schrikkige shetlander word een stoere shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 21:23

Ik had 1 á 2 maanden geleden hier informatie gevraagd wat ik moest gaan doen met me bange shetlander ( zelf kan ik het met hem erg goed worden maar voor andere mensen is hij erg bang). Er werd me goed afgeraden om hem voor een karretje te zetten. Zeggen ze 'wil je dood ofzo'. Omdat ik ook geen enkele ervaring met mennen heb. Ik heb zo gezegd niet geluisterd van het comentaar van bokt en tuig gekocht en ben aan de slag gegaan. 1 man heb wel gekeken als het tuig goed lag. Verder heb ik het allemaal zelf gedaan. Een karretje kopen zit er aan te komen en kan ik eindelijk een zitten inplaats van er achter aan rennen :P. Ik ben zelf erg blij met het resultaat. Hij doet het super!!! Ik hoop dat het filmpje er opzetten is gelukt :\
View My Video

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:15

AR ---> AR - ITP

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 22:16

is het filmpje ook voor jullie te zien?

Kim_Asterix

Re: bang schrikkige shetlander word een stoere shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:25

Ja filmpje is te zien. Je shet lijkt het goed te doen maar t is wel een beetje lastig soms van zo'n afstand in te schatten.
Maar let alsjeblieft goed op met die bomen, vindt dat helemaal niet lekker gaan. Stuur gewoon voor die bomen langs of stuur en ruim omheen. Als die band wel eens vast blijft zitten en hij springt weer naar voren zoals hij steeds doet kan er van alles misgaan. Heb ik zelf ervaren met een slee toen meneer te dicht langs een boom ging en vervolgens kon ik hem ophalen bij mijn buurpaarden omdat hij op hol was geslagen. Nou is de mijne redelijk koel in zn hoofd dus hij trok zich de volgende keer inspannen er niks van aan maar als die van jou bang is zou dat wel eens het einde van het mennen kunnen betekenen.
K zou ook de band er wat dichter achterhangen.
Veel plezier verder maar als je eenmaal het karretje erachter hangt zou ik wel even een paar lesjes nemen met je shetje. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:32

Oke apart topic dit. Ik snap dat je trots bent dat je shet het braaf doet, maar om nou zo trots te zijn dat je toch niets met tips doet? Verstandig vind ik het allerminst om zonder enige ervaring je shet zelf te gaan beleren. Kijk als hij nooit schrikt en alles meteen snapt kan het goed gaan. Maar als dat wel gebeurt is het wel fijn als er iemand bij is die weet hoe hij het moet oplossen, zodat hij iig geen nare associaties krijgt met mennen. Een negatieve ervaring laten vergeten is moeilijker dan iets meteen goed aanleren. Dus als je hem straks gaat inspannen zorg dan aub voor begeleiding van een ervaren beleerder. Als je pony zo angstig is aangelegd moet je dat eerst oplossen voordat je gaat mennen vind ik persoonlijk. Voor de wagen moet de pony genoeg zelfvertrouwen hebben. Je zit er namelijk achter en kan er niet zomaar even afspringen als hij schrikt.

Ik zou de band er ook dichter achterhangen. Nu heb je veel meer kans dat hij ergens achter blijft hangen. Ik zou ook even een zweng maken, dat is voor de pony fijner. Het filmpje is verder niet echt duidelijk dus verder kan ik niet veel nuttigs zeggen. Je shet oogt wel braaf. Veel succes verder met beleren.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:31

Nou ik vind het er best goed uitzien hoor!

Band mag wel veel dichter achter de pony, die blijft nu achter elke boom hangen want die bochten krijg je nooit gemaakt met zo'n enorm end. en volgens mij zie ik wel een zweng alleen de band komt kilometers later :-P
Ik vind het knap van je dat je hem tot zover beleerd hebt! Voor echt voor de wagen zetten zou ik hulp vragen van iemand met ervaring, en liefst nog een derde persoon erbij. Maar gaat vast goed komen! :-)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:34

Ben ik de enige die zich afvraagt waarom ze steeds kom tegen die pony zegt, terwijl ie vooruit moet?
Voor de rest is alles al gezegd denk ik, zou idd de band een paar km dichter er achter knopen

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:06

Dat geeft toch niet, als hij maar weet wat ze bedoeld. Als dat haar woordje voor voorwaards is, is dat toch prima :-)

Ik zeg vast ook aparte dingen :D maar mijn pony weet wat het betekend en doet wat ik bedoel.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 14:23

VeraPopeye schreef:
Ben ik de enige die zich afvraagt waarom ze steeds kom tegen die pony zegt, terwijl ie vooruit moet?
Voor de rest is alles al gezegd denk ik, zou idd de band een paar km dichter er achter knopen

haha ja dat viel mij ook op toen ik het filmpje bekeek :P.

Bedank voor de tip. Ik zal voortaan de band er dichter achter hangen. Ik had de band er zelf niet zo achter gehangen hoor, Dat had die man gedaan die naar het tuig had gekeken. Maar die zal ik dan er dichter opzetten.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 14:27

Chicalover schreef:
Ja filmpje is te zien. Je shet lijkt het goed te doen maar t is wel een beetje lastig soms van zo'n afstand in te schatten.
Maar let alsjeblieft goed op met die bomen, vindt dat helemaal niet lekker gaan. Stuur gewoon voor die bomen langs of stuur en ruim omheen. Als die band wel eens vast blijft zitten en hij springt weer naar voren zoals hij steeds doet kan er van alles misgaan. Heb ik zelf ervaren met een slee toen meneer te dicht langs een boom ging en vervolgens kon ik hem ophalen bij mijn buurpaarden omdat hij op hol was geslagen. Nou is de mijne redelijk koel in zn hoofd dus hij trok zich de volgende keer inspannen er niks van aan maar als die van jou bang is zou dat wel eens het einde van het mennen kunnen betekenen.
K zou ook de band er wat dichter achterhangen.
Veel plezier verder maar als je eenmaal het karretje erachter hangt zou ik wel even een paar lesjes nemen met je shetje. :)

Soms ga ik ook in het land oefenen maar dat vind ie niks aan. In de voortuin dus waar de bomen staan vind ie het geweldig als er obstakels zijn. Kan wel pionnen in het land zetten maar die waaien toch weg ( staat altijd wind ;)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:30

Tuurlijk kan dat, helemaal als je het op een voorwaartse manier. Maar als je nog niet zo ervaren bent zou ik persoonlijk gewoon voor commando's als stap, draf, galop. Mijn shetlander kent ook heel goed, door stappen, of doordraven, dat betekend dus in de gang waar hij al in zet versnellen. Het handigst lijkt me dan ook gewoon kom weg te laten, zo roep je immers je paard als ie bij je moet komen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:54

even een zweng maken inderdaad, dat is fijner voor je pony.
en de band een heel stuk dichter erachter hangen, met deze bochten loop je het risico dat de band blijft hangen en de pony misschien schrikt o.i.d. (als hij hem los trekt en de band gaat stuiteren ofzo)
persoonlijk zou ik zelf ook dichterbij de pony gaan lopen.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 17:17

IvysToeter schreef:
even een zweng maken inderdaad, dat is fijner voor je pony.
en de band een heel stuk dichter erachter hangen, met deze bochten loop je het risico dat de band blijft hangen en de pony misschien schrikt o.i.d. (als hij hem los trekt en de band gaat stuiteren ofzo)
persoonlijk zou ik zelf ook dichterbij de pony gaan lopen.

In het begin deed ik ook dichter op lopen maar dat vond ik erg moeilijk dan heb ik een heel stuk leidsel over dat over de grond sleept en waar ik dan weer in stap |o .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:17

Daar kun je een pinkriempje voor gebruiken.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:21

Ik vind die band echt heel onveilig...

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 17:23

naomi_g1998 schreef:

Hoezo? Wat moet ik er dan achter hangen?

morgen ga ik weer oefenen dan zal ik laten weten hoe het is gegaan dat het bandje er dichter achter zit.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 17:25

capopjekop schreef:
Daar kun je een pinkriempje voor gebruiken.

goed idee :) !

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:57

Okee ik zie een band waar iedereen over valt behalve jij :+ (grapje) maar hang die op 1 of 1,5 meter achter je pony. Stap NOOIT!!! over je lijnen heen! verder inderdaad even een zweng maken (een stok die tussen je 2 strengen loopt zodat het allemaal niet tegen zijn benen aan klettert. Daarnaast zou ik idd ook de commando's een beetje op 1 lijn zetten met de normale commando's om een paard/pony te laten doen wat jij wil.. stel voor hij wordt verkocht later... kom = geen vooruit stap of wat dan ook, kom is omdraaien en naar t vrouwtje toe komen ;) Ook je zweep heb ik iets over te melden.. een paard/pony die voor de wagen loopt tik je aan bij zijn schoft. Dit om te voorkomen dat hij gaat bokken. De man die je dus geholpen heeft met het tuig heeft er niet zo heel veel verstand van blijkbaar als hij de band er zover achter geknoopt heeft. Zoek even iemand die je wel wil en KAN helpen, je heb niks aan foute dingen. Verder lijkt me de pony er plezier in te hebben.. ga zo door, veel oefenen, maar wel verstandig, je kan een pony maar 1 keer verpesten. Wees wijs vraag een keer hulp van iemand die er echt verstand van heeft. Gewoon om je op weg te helpen. Misschien woont er wel een bokker bij je in de buurt die ment.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 18:18

met bochten zit ik in de knoop. als ik naar binnen stuur met dat rot touw daarom stap ik er overheen. Morgen doe ik de band er korter achter en dan hoop ik dat dat ook over is ;)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:35

lianne484 schreef:
naomi_g1998 schreef:

Hoezo? Wat moet ik er dan achter hangen?

morgen ga ik weer oefenen dan zal ik laten weten hoe het is gegaan dat het bandje er dichter achter zit.

Kan ik niet zeggen want ik heb zelf 0 verstand van mennen, maar die band kan overal achter blijven hangen. Als die band een keer echt vast zit en je pony raakt in paniek, wie weet wat er dan gebeurt. (En dan kan je pony nog zo bomproof zijn, het is en blijft een schrikdier)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:14

Band kan het best dichterbij met een zweng ertussen (houten 'balkje' met veiligheidshaken etc eraan, staat veel uitleg over op bokt en google).

En dat ze 'kom' tegen de pony zegt wanneer hij moet versnellen vind ik ook niet echt raar, ik gebruik dit bij mijn eigen pony's ook. En dat begrijpen ze beter dan dat ik 'doorstappen' oid zeg :Y) ieder zijn eigen manier toch? Vind het er verder niet heel slecht uitzien. Al lijkt het mij ook niet verstandig niet te luisteren naar goedbedoelde tips en zelfstandig aan de gang te gaan zonder ervaring. Maar goed, daar is al genoeg over gezegd. :)

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 09:36

Ayla schreef:
Band kan het best dichterbij met een zweng ertussen (houten 'balkje' met veiligheidshaken etc eraan, staat veel uitleg over op bokt en google).

En dat ze 'kom' tegen de pony zegt wanneer hij moet versnellen vind ik ook niet echt raar, ik gebruik dit bij mijn eigen pony's ook. En dat begrijpen ze beter dan dat ik 'doorstappen' oid zeg :Y) ieder zijn eigen manier toch? Vind het er verder niet heel slecht uitzien. Al lijkt het mij ook niet verstandig niet te luisteren naar goedbedoelde tips en zelfstandig aan de gang te gaan zonder ervaring. Maar goed, daar is al genoeg over gezegd. :)

De tip die nu worden gegeven doe ik ook zeker wat mee!! maar over de tips van de vorige keer dat ik er niet aan moest beginnen en zeggen 'wil je dood ofzo' had ik echt niks aan..Dan denk ik het maakt me niet uit hoelang het duurt voordat hij het snap maar ik ga aan de gang al duurt het maanden... Heeft me ook een half jaar gekost dan ik hem gemakkelijk kon pakken...Dan schept dat wel een vertrouwen voor zo beestje dat hij bij mij veilig is lijkt mij. borstelen vond ie oook dood eng nu geniet ie er van, hoeven uit krappen nou stijgeren en maar stijgeren en nu geeft ie ze ook netjes en vijl ik ze ook zelf regelmatig bij.. vind ik wel weer iets hij voelt zich wel vertrouwd mij me. En niks met straffen alleen maar belonen.. En dan vraag ik op bokt om hulp en zeggen dat ik er niet aan moet beginnen. Nou dat doe ik dus niet ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:38

Ik heb dat topic niet gevolgd, maar bedoelde ze niet gewoon dat je niet zonder begeleiding moet beginnen? Als hij zo bang is voor mensen hoe ga je dat dan doen als je onderweg mensen tegen komt die je moet passeren?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:51

Zonder zweng gaat het borsttuig schuren en kan je lelijke drukkingen krijgen. Als een pony die nu al krijgt durft hij straks helemaal niet meer te trekken. En zoals gezegd mag hij er dichter achter.
Daarbij altijd in een afgesloten ruimte werken met een jonge pony. En dat hij het weiland niets aan vind maakt niet uit, ook daar moet hij netjes aan de hulpen staan, of hij het nu leuk vind of niet. Overal netjes aan de hulpen staan is het begin van alles, dus ook VOOR dat ze voor de sleep gaan.

Of je het wil horen of niet. Dat het nu zo goed gaat is meer geluk dan wijsheid :j. Ik hoop voor je dat het zo zal blijven gaan. Maar raad nog steeds aan om echt ervaren begeleiding te zoeken zodat je het echt goed kan doen.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 13:54

capopjekop schreef:
Ik heb dat topic niet gevolgd, maar bedoelde ze niet gewoon dat je niet zonder begeleiding moet beginnen? Als hij zo bang is voor mensen hoe ga je dat dan doen als je onderweg mensen tegen komt die je moet passeren?

dat is niet erg. zolang ze hem maar niet aaien ;)