[AR] Huifkar - vraagjes van een leek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thoaee

Huifkar - vraagjes van een leek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 12:33

Hey bokt.nl,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Lynn, 26, student diermanager en een totale leek op het gebied van paarden.

Nu heb ik een vraag met betrekking tot een huifkar, je weet wel, die je in de grote steden worden voortgetrokken door 1 of 2 paarden en dan een ritje door de stad maken.
Ik heb vandaag (en al enkele keren daarvoor) een paard gezien die door de straat een huifkar trekt (rubbere banden), waar tien tot twaalf mensen in zitten, en dat met een temperatuur van 25 tot 35 graden C.
Zodra ik ze weer hoor langskomen probeer ik een foto te nemen.
Ik zou hier graag jullie mening over horen, is dit te veel? kan het paard dit aan?

achtergrond: Het is een Fjord die een open (aan de zijkanten) kar door de straten van Maastricht trekt, deze kar heeft rubbere banden en wordt over kleine kinderkopjes (die kleine vierkante stenen) getrokken. Ik kan niet zien of hij wel of niet water krijgt of waar ze stallen. Ik kan hier helaas niet zo een, twee, drie van mijn werkplek weg. Ik heb al een eerder een klacht ingedient bij de dierenpolitie (144), maar of daar iets mee gedaan is betwijfel ik. Ik ben nog persoonlijk bij de politie langs geweest, die heeft telefoontjes links en rechts gepleegd voor de navraag van vergunningen ed, en die waren er. Volgens hen was er tevens een dierenarts (in opleiding) ter plaatsen maar dat kan ik niet bevestigen.

Dus bij deze, wat vinden jullie hiervan en hebben jullie advies?

groetjes, Lynn

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:45

Vuistregel is:
1x gewicht paard op rulle/heuvelachtige grond
2x gewicht paard op vlakke onverharde grond
3x gewicht paard op vlakke verharde grond

Aannemen dat 10 mensen 750 kilo wegen, de kar ook nog eens 300 kilo, en de gemiddelde Fjord zo aan de 450 kilo zit, kom je dus uit op ergens tussen de 2 en 3 keer eigen gewicht. En ja, dat zou dus moeten kunnen, ook met misschien nog hier en daar een klein heuveltje in Maastricht.

Revanches

Re: Huifkar - vraagjes van een leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:49

TAO-->AR

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:52

In het algemeen worden die paarden juist heel goed verzorgt, het is die mensen hun brood.
En zeker vandaag de dag, zullen die paarden echt wel hun natje en droogje op tijd krijgen.
Waarom spreek je niet de eigenaar aan, ipv 144 te bellen?
En het is onzin dat je er geen tijd voor heb, want als je je echt aan je hart gaat, dan maak je daar juist tijd voor!

Thoaee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:42

Esmeralda schreef:
In het algemeen worden die paarden juist heel goed verzorgt, het is die mensen hun brood.
En zeker vandaag de dag, zullen die paarden echt wel hun natje en droogje op tijd krijgen.
En het is onzin dat je er geen tijd voor heb, want als je je echt aan je hart gaat, dan maak je daar juist tijd voor!

Nou zo'n toon hoeft niet hoor.
Ik heb geen mogelijkheid gehad omdat ik van 8 Tot 5 op werk zit, en deze huifkar slechts sporadisch rijdt, afhankelijk van boekingen. Ik kan dus niet zomaar een halve dag ofzo vrij nemen om te gaan kijken omdat ze er wellicht die dag helemaal niet zijn. En 144 is juist een aanspreekpunt in zo'n situatie en helemaal niets dat gezien heeft te worden als iets gevaarlijkste of bedreigend.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:25

Het is maar net hoe je het leest. ;)

Maar goed, heb je het al het vvv geprobeerd, plaatselijke manege, rijvereniging.
Collega's, vrienden, misschien plaatselijke supermarkt, zijn nog meer punten, waar je info kan winnen na je werk.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:50

Als het gaat over het paard wat ik zelf wel eens zie lopen in Maastricht, is dit geen volle Fjord en ook groter en zwaarder. Dus ook veel sterker naar mijn weten. ( weet niet zeker of ik de goede in het hoofd heb, maar ik ken er maar eentje die je eventueel met een fjord zou kunnen aanzien. De rest is allemaal eigenlijk shire ofzo)
Er zitten overigens regeltjes aan zo'n werk doen. het paard moet gewoon op de standplaats water krijgen en mag niet meer dan zoveel uur maken. Dit wordt ook allemaal bijgehouden, net zoals een vrachtwagen chauffeur zijn uren moet opschrijven en dat dat gecontroleerd kan worden.
De temperatuur is inderdaad warm MAAR
ze zullen heel goed voor zo'n dier zorgen. Je moet je voorstellen dat je je werk weggooit, hun inkomsten zitten in dat paard en daar zorgen ze dus ook heel goed voor.

Nu roep je overigens wel kinderkopjes etc, maar die trekken niet zo extreemveel zwaarder als gewone normaal wegdek, zand etc is vele male zwaarder.
En als het het paard en de koets is die ik denk, valt het allemaal reuze mee. Dat dier krijgt genoeg water en drinken, mag vaak hooi eten als hij wacht op nieuwe klanten en heeft ook gewoon een stalletje hoor( met weitje), waar hij staat als er niks gaande is.

Thoaee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 21:00

Bedankt voor de reacties allemaal :)

Zoals ik al zei, ik ben een leek op het gebied van paarden, vandaar dat ik hier wat advies kom vragen.
Ik heb dit weekend wat extra werk gedaan zodat ik, op een dag dat ze weer langs komen iets eerder vrij kan nemen en zelf even kan kijken. En tja met die kinderkopjes, het enige waar ik het zo mee kan vergelijken is met de fiets en de motor. Daar gaat het ook allemaal wat moeilijker mee op die kinderkopjes. Ik weet ook niet of de wielen nog wat uitmaken (rubber) ?

Lynn

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:26

Thoaee schreef:
Esmeralda schreef:

Nou zo'n toon hoeft niet hoor.
Ik heb geen mogelijkheid gehad omdat ik van 8 Tot 5 op werk zit, en deze huifkar slechts sporadisch rijdt, afhankelijk van boekingen. Ik kan dus niet zomaar een halve dag ofzo vrij nemen om te gaan kijken omdat ze er wellicht die dag helemaal niet zijn. En 144 is juist een aanspreekpunt in zo'n situatie en helemaal niets dat gezien heeft te worden als iets gevaarlijkste of bedreigend.

Maar je schrijft zelf dat je een klacht hebt ingediend, zonder je er eerst in te verdiepen. Beetje jammer, want zo krijgen mensen een slechte naam, zonder dat ze wellicht iets verkeerds doen. Je schrijft ook dat je een absolute leek bent op paardengebied maar zegt vervolgens dat het om een Fjord gaat. Waar heb je dat op gebaseerd? Eerst eens wat dingen uitzoeken voor je een klacht indient lijkt me wel wenselijk. Er zijn al zoveel mensen die onnodig van verwaarlozing worden beschuldigd, omdat mensen zonder enig verstand van paarden en hun verzorging gaan klagen.

Je had ook eerst de vraag hier kunnen stellen voor je 144 ging bellen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:38

Nou ik zie liever dat mensen wel bellen als ze twijfelen. Beter een keer te vaak bellen dan niet. Mensen worden pas beschuldigt als het terecht is en als dat niet zo was dan gaat de dierenpolitie dat echt niet aan de grote klok hangen lijkt me. Dus meteen een slechte naam krijgen zal wel loslopen.

Als de wagen een beetje makkelijk rolt moet een goed getraind paard dat wel aankunnen. Al moet ik zeggen dat ik het er ook altijd een beetje sneu vind uitzien, maar paarden kun meer trekken dan je zou verwachten.

Thoaee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 21:30

Precies wat capopjekop zegt, en ook inderdaad de reden dat ik direct gebeld heb. Je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Ik bel liever zodat iemand het kan uitzoeken wanneer ik niet instaat ben om het te doen, dan wanneer er helemaal niks gedaan wordt. En wanneer alles in orde is zullen zij echt geen slechte naam krijgen hoor, in tegendeel denk ik zelfs, dan staan ze juist positief bekend bij de dierenpolitie.

Naja oke, en over dat Fjord wel of niet heb je een punt, ik had moeten schrijven 'het LIJKT een Fjord', ipv 'het IS een Fjord'.

Wat mij betreft mag hier wel een slotje op. Mijn vraag is beantwoord en ik heb uren vrijgewerkt om, wanneer ze weer langs komen nog te gaan kijken, dus alles toppie!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:18

Fijn dat jij je als leek zo betrokken voelt bij mogelijk dierenleed van een paard / pony.

Persoonlijk vind ik het niet netjes om gelijk een klacht in te dienen, eerst navraag doen of verdiepen lijkt me een betere optie.

Zoals hierboven al gezegd zal de eigenaar juist extra goed ervoor zorgen omdat het paard zijn broodwinning is.
Kan me voorstellen dat hij zich best gekwetst zal voelen als hij hoort dat iemand een klacht in heeft gediend tegen hem.
Ik probeer me altijd in de situatie van de ander te plaatsen en dan te kijken hoe dit zou zijn, daar pas ik mijn handelen zoveel mogelijk op aan.
Jammer genoeg gebeurt dat tegenwoordig, in deze maatschappij nog maar weinig.... :(:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:25

Mensen moeten niet alles zo persoonlijk nemen. Hoorde laatst dat vrienden van mijn buren ook voor mijn pony's wilden bellen. Tjah dat voelt idd niet zo leuk, maar ik weet dat ik ze goed verzorg. Als de db langs zou komen zouden ze dat ook wel inzien. Liever een keer onterecht langs komen dan dat er niks gebeurt terwijl er dieren niet goed behandelt worden. Het gaat uiteindelijk om de dieren, niet om de mensen vind ik persoonlijk.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:38

Van die kant uit kun je het natuurlijk ook bekijken....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:34

Helaas is het zo dat een aantal mensen die werken bij de dierenpolitie totaal geen verstand hebben van paarden en er dus best vervelende situaties ontstaan. Die lopen uiteindelijk wel goed af als er een dierenarts bij komt, maar dan ben je al wat stresssituaties verder.

Voordat je een klacht indient zul je je als leek toch eerst iets meer moeten verdiepen. Het is iets anders als je er een vraag over stelt.

Thoaee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:18

tine10 schreef:
Voordat je een klacht indient zul je je als leek toch eerst iets meer moeten verdiepen. Het is iets anders als je er een vraag over stelt.

Ik snap wel dat het een vervelende situatie kan opleveren, echter denk ik in dit soort situaties eerder aan het dier dan aan de eigenaar. Wanneer ik, zelfs als leek, het gevoel heb dat er iets mis is, bel ik. Ik ga niet eerst een paar uur het internet zitten afstruinen, forums posten en wachten op een reactie. Dan kan het al te laat zijn.
Ik heb dan ook gebeld op die dag dat het hier in zuid limburg in de binnenstad van Maastricht 36 - 38 graden was, en dat paard nog altijd die kar trok.
Naar mijn mening was dit een noodsituatie, ivm de hitte.
Zou het koeler zijn geweest dan ben ik het helemaal met je eens, dan had ik eerst meer kennis opgedaan, maar door omstandigheden vond ik het genoodzaakt om te bellen.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:26

Thoaee schreef:
Bedankt voor de reacties allemaal :)

Zoals ik al zei, ik ben een leek op het gebied van paarden, vandaar dat ik hier wat advies kom vragen.
Ik heb dit weekend wat extra werk gedaan zodat ik, op een dag dat ze weer langs komen iets eerder vrij kan nemen en zelf even kan kijken. En tja met die kinderkopjes, het enige waar ik het zo mee kan vergelijken is met de fiets en de motor. Daar gaat het ook allemaal wat moeilijker mee op die kinderkopjes. Ik weet ook niet of de wielen nog wat uitmaken (rubber) ?

Lynn

Het zijn geen dunne wieltjes zoals een fiets etc. en kinderkopjes zijn echt geen enorme extra trekbelasting. De wielen zijn niet klein dus ze gaan er niet tussen zitten etc. en door de grote draaicirkel van het wiel rolt het er vrijwel gemakkelijk overheen ;)