Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nachtlampje schreef:Waar longeer je mee? Als je hem gewoon rondslingert aan een touwtje zal je paard ook nooit uit zichzelf fijn gaan lopen.
Probeer het eens met een dubbele longe. Van het bit naar de onderste ring van een longeersingel, dan kun je zelf hem naar beneden vragen, meer achterhandgebruik vragen, links en rechts stelling, dieper of juist langer, enzovoorts. Geef je paard wel de tijd om er aan te wennen (en jezelf ook, een les is handig voor de basis!), mijn paard had toch wel 4 maanden of meer nodig om door te krijgen dat hij echt lekker kon lopen tussen twee touwtjes.
SuperLiesje schreef:Werken aan de dubbele longe is, mits het goed gebeurd uiteraard, zeker een aanrader! Maar ook aan de enkele longe kun je ontspanning vragen
Je moet dan de longeerlijn "op spanning" houden, dus niet in een boogje. In het begin zul je tevreden moeten zijn met kleine stukjes, maar met oefenen wordt dat als het goed is vanzelf beterZodra je paard het hoofd iets laat zakken, ontspan jij de lijn. Uiteraard niet helemaal losgooien, maar gewoon iets toestaan om aan te geven dat hij het goed doet
![]()
In het begin zal je paard vaak langzamer gaan lopen, dit is niet erg. Wanneer hij eenmaal doorheeft wat de bedoeling is kun je vanzelf weer meer tempo vragen
Brendaaaa schreef:Pessoa heb ik nog niet geprobeerd, is misschien ook een optie. Dubbele longe vind ik zelf niet ideaal.