Geen ontspanning bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Geen ontspanning bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 09:34

Mijn paard is onder het zadel steeds meer ontspannen, maar ik merk met longeren dat hij zijn hoofd heel hoog houd en zijn rug vastzet. Het lijkt ook wel joligheid trouwens, want hij kan altijd lekker gek doen aan de longe. Ik longeer met hoofdstel zonder hulpteugels, want met de longeerhulp die ik had aangeschaft, trekt hij zichzelf telkens in de mond. Ik vind dat geen prettig iets dus zolang hij niet wat meer uit zichzelf ontspant. Hebben jullie nog tips om hem toch wat meer te laten ontspannen? Ik heb longeercursus gehad jaren terug, en dat pas ik ook toe, ik verklein en vergroot de volte, ik wissel voldoende af wb links en rechts, maak veel overgangen. De galop is helemaal zijn racemoment, ik krijg hem niet in een ontspannen galopje, hij voelt de wind in zn manen, gaat briesen door zn neus en heeft het bere naar zijn zin :D . Mijn paard wordt momenteel 2 keer per week in de bak gereden, 2 keer per week gelongeerd en gaat nog 1 a 2 keer per week op buitenrit of wandelen aan de hand. Hij is bijna 14 jaar. Overdag staat hij op de wei.

Nachtlampje

Re: Geen ontspanning bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:39

Waar longeer je mee? Als je hem gewoon rondslingert aan een touwtje zal je paard ook nooit uit zichzelf fijn gaan lopen.

Probeer het eens met een dubbele longe. Van het bit naar de onderste ring van een longeersingel, dan kun je zelf hem naar beneden vragen, meer achterhandgebruik vragen, links en rechts stelling, dieper of juist langer, enzovoorts. Geef je paard wel de tijd om er aan te wennen (en jezelf ook, een les is handig voor de basis!), mijn paard had toch wel 4 maanden of meer nodig om door te krijgen dat hij echt lekker kon lopen tussen twee touwtjes.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:49

Werken aan de dubbele longe is, mits het goed gebeurd uiteraard, zeker een aanrader! Maar ook aan de enkele longe kun je ontspanning vragen :)

Je moet dan de longeerlijn "op spanning" houden, dus niet in een boogje. In het begin zul je tevreden moeten zijn met kleine stukjes, maar met oefenen wordt dat als het goed is vanzelf beter :) Zodra je paard het hoofd iets laat zakken, ontspan jij de lijn. Uiteraard niet helemaal losgooien, maar gewoon iets toestaan om aan te geven dat hij het goed doet :)
In het begin zal je paard vaak langzamer gaan lopen, dit is niet erg. Wanneer hij eenmaal doorheeft wat de bedoeling is kun je vanzelf weer meer tempo vragen :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 11:06

Nachtlampje schreef:
Waar longeer je mee? Als je hem gewoon rondslingert aan een touwtje zal je paard ook nooit uit zichzelf fijn gaan lopen.

Probeer het eens met een dubbele longe. Van het bit naar de onderste ring van een longeersingel, dan kun je zelf hem naar beneden vragen, meer achterhandgebruik vragen, links en rechts stelling, dieper of juist langer, enzovoorts. Geef je paard wel de tijd om er aan te wennen (en jezelf ook, een les is handig voor de basis!), mijn paard had toch wel 4 maanden of meer nodig om door te krijgen dat hij echt lekker kon lopen tussen twee touwtjes.

Volgens mij heb je mijn post niet goed gelezen? Ik heb les gehad, en ik heb juist mijn longeerhulp aan de kant gegooid omdat hij alleen maar zichzelf in de mond trekt, omdat hij zijn hoofd dus juist niet laat zakken....

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 11:07

SuperLiesje schreef:
Werken aan de dubbele longe is, mits het goed gebeurd uiteraard, zeker een aanrader! Maar ook aan de enkele longe kun je ontspanning vragen :)

Je moet dan de longeerlijn "op spanning" houden, dus niet in een boogje. In het begin zul je tevreden moeten zijn met kleine stukjes, maar met oefenen wordt dat als het goed is vanzelf beter :) Zodra je paard het hoofd iets laat zakken, ontspan jij de lijn. Uiteraard niet helemaal losgooien, maar gewoon iets toestaan om aan te geven dat hij het goed doet :)
In het begin zal je paard vaak langzamer gaan lopen, dit is niet erg. Wanneer hij eenmaal doorheeft wat de bedoeling is kun je vanzelf weer meer tempo vragen :)

Dat is een goede tip, dat ga ik eens even fijn uitproberen:-) Niet zo heel erg stilgestaan bij het 'teugel op druk-loslaten-zelf ook loslaten idee. Doe ik met rijden dus wel, maar met longeren nog niet meegenomen. Super dank je!
Nog meer tips zijn welkom!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:47

Is een pessoa misschien een idee? Mijn pony gaat er erg fijn van lopen.
Je begint dat gewoon met lang en laag en als hij daarbij fijn en ontspannen loopt kan je de oprichting veranderen.
Misschien kan je het eens van n stagenootje lenen. Dubbele longe heb ik geen ervaring mee, maar schijnt ook heel fijn te zijn.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:02

Graag gedaan, ik hoop dat je er wat aan hebt! Ik vind het voor mijn jonkie in ieder geval heel fijn werken :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 16:03

Pessoa heb ik nog niet geprobeerd, is misschien ook een optie. Dubbele longe vind ik zelf niet ideaal.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:40

Zelf gebruik ik nooit hulpmiddelen, longeer met touwhalster en kan een paard toch prima vanuit het binnenachterbeen met een losse rug laten lopen.

Ik denk waar hier het probleem zit is dat jouw paard geleerd heeft dat longeertijd = loltijd betekent. Een paard mag bij mij nooit uitrazen aan de longeerlijn, aan de longeerlijn is gewoon werken net als met rijden.
Dus wat zou je doen om je paard ontspannen en rustig te krijgen als je erop zit? Juist aan het werk zetten. Overgangen, van hand veranderen, juiste beenzetting vragen. Kan allemaal aan de longeerlijn, maar dan moet je paard wel op jou letten en ook op de grond licht aan de hulpen staan.

Gewoon 15 minuten linksom lopen en 15 minuten rechtsom is echt dodelijk saai voor een paard. Wees dus blij dat je paard lol heeft :')

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:45

Ontspanning zal je niet krijgen door touwtje er aan te spannen.
Heb je je hand veel gesloten tijdens het longeer? Veel met de zweep erachter? Veel stemhulp?
Dan zou het kunnen dat daar de spanning van komt.
Zweep laag, stem rustig/ontspannen en met je hand 'kneden' of een beetje los houden van de Longeerlijn.
Als die dan z'n hoofd laag heeft, al is heeft niet 'aan de teugel' maar meer een beetje stofzuigen, dan heb je al meer bereikt als dat die met z'n hoofd in de lucht loopt.
Dat uitbreiden naar iets hoger laten ontspannen.
Niet helemaal 'stofzuigen' maar iets meer met de zweep hulperbij.
Als die ontspanning je lukt, zou je eventueel een touwtje eraan kunnen spannen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:13

Brendaaaa schreef:
Pessoa heb ik nog niet geprobeerd, is misschien ook een optie. Dubbele longe vind ik zelf niet ideaal.

Waarom niet als ik vragen mag? Juist met een dubbele longe kun je serieus trainen aan de longe. Je kunt stelling en buiging vragen en op het juiste moment los laten. Juist dat loslaten mis ik bij de meeste hulpteugels. Al is het in het begin wel een gevecht met al dat touw en de zweep :')

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:34

Ik moet zeggen dat erniks nodig is, ik heb eigenlijk niet eens een longeerzweep nodig bij hem; hij reageert op stem en lichaam en mijn arm. Mijn hand is open en ontspannen zo ook mijn lichaamshouding. Ik ben alweer wat ouder (35) dus de rust is redelijk ingedaald bij me haha. Ik vind met dubbele longe dat je te veel in handen hebt , maar misschien komt dat ook omdat ik het neit gewend ben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:22

Als ik ze gewoon beweging geef heb ik dat ook allemaal niet nodig. Maar wil je echt trainen en soepeler maken dan ontkom je er volgens mij niet aan om iets van een hulpteugel oid te gebruiken. Dubbele longe vind ik dan verre weg de fijnste oplossing. Maar dat is ieder voor zich uiteraard. Het is wel erg wennen, ik was blij met mijn lesje waar ik handige tips kreeg voor het vasthouden en overpakken.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:43

Ja, bij mij is dubbele longe ook niet aan de orde geweest het is 15 jaar geleden geloof ik bij die cursus, volgens mij had toen niemand nog gewerkt met dubbele longe. Misschien toch eens gaan proberen weer...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:17

Maar als je je paard zo licht aan de hulpen hebt, kun je hem toch goed aan het werk zetten? Als je hem aan het halster longeert kun je ook prima van hand veranderen (hoef je touw niet opnieuw vast te maken). Ik zou dus gewoon veel overgangen maken, regelmatig van richting wisselen, tempowisseling binnen een gang etc.

Hoe heb je het met rijden aangepakt dat het paard nu rustiger is?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 16:20

Idd zet ik hem dus ook goed aan het werk, alleen hij ontspant dus niet. Daar gaat het om. Het vind het heerlijk om te werken, erg erg leuk. Met rijden heb ik het dus precies zo aangepakt; veel overgangen, heel veel wenden, voltes, hand veranderen, tempo wisselen etc. Maar longeren doe ik misschien ook niet vaak genoeg, en moet ik hem vaker longeren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:26

Het kan ook nog zijn dat je paard (ietwat) scheef is waardoor hij de volte gewoon lastig vindt. Scheve paarden gaan vaak wat harder lopen, met nek omhoog om de balans te behouden.
Merk je nog verschil tussen rechtsom of linksom longeren?