Ik heb een shetlander die ik aan het beleren ben voor de kar. Nu heb ik alleen nog een kinketting nodig.. Welke kinketting kan ik het beste gebruiken enkel of dubbel?
Hier hebben bijna alle paarden een dubbele kinketting, ik vind wel dat je daarmee iets meer verstelmogelijkheden hebt. Met een enkele is een schakel losser of strakker naar mijn idee toch wel een heel eind.
Dubbele kettingen zijn als het goed is vriendelijker Omdat deze de druk op veel meerdere plekken verdeeld als de enkele. Als jouw Shet braaf is zou ik voor de dubbele gaan, dit is gewoon fijner voor de pony en fijner in verstel mogelijkheden
Oke, duidelijk... Dan stel ik nog even een kinketting gerelateerde vraag Ik ben er nog steeds niet achter waarom dat ringetje in het midden er aanzit...
Voor een slobberriempje. Riempje van je ene schaar, door dat lusje, naar de andere schaar zodat die altijd een beetje in een hoek loopt en niet gelijk aan de mond spleet. Voor paarden die de scharen vast willen pakken. Maar die ringetjes zie je volgens mij weer meer bij kettingen met dubbele schakels voor stang en trens ipv kettingen met enkele schakels voor liverpoolstang.
Correct me if i was wrong maar ik heb altijd geleerd dat de dubbele schakels scherper inwerken omdat deze smaller zijn. Ik gebruik daarom een grove enkele kinketting en dan lekker los