leren liggen vanuit rollen...tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

leren liggen vanuit rollen...tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 16:33

Hallo,

Ik heb geen flauw idee of het goed staat... anders verplaatsen :+

Sinds een week ga ik met mijn paard de bak in. Dan gaat ze rollen. Dan hou ik haar tegen en als ze dan ligt beloon ik haar alsof ze het beste heeft gedaan wat je maar kan bedenken.. snoepjes knuffels stem blij verheffen... (ze rolt ook maar 2 keer per loopronde)
Nu heeft ze door rollen = leuk = snoepje en blij baasje *\o/*

Alleen zou ik graag tips willen zodat ze de link beter legt. En dat ik het op commando kan doen... en eventueel vaker dus gaat liggen...
Ik zeg nu telkens tijdens het lopen... ga maar rrrolllen... alleen er echt een commando aan koppelen.... ik zou niet weten hoe dat moet en welk commando moet ik dan doen....hoe maak ik haar dit duidelijk...

zit ik op de goede weg... of doe ik het helemaal verkeerd....
VD-freaks...help mij!!! :+

groetjes

Sammie

Re: leren liggen vanuit rollen...tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:39

Dit lijkt mij onder vrijheidsdressuur vallen?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 16:42

Sammie schreef:
Dit lijkt mij onder vrijheidsdressuur vallen?

ik kon alleen vrijheidsdressur ITP vinden... ik zoeken zoeken... alleen itp... dus ik denk tja het is een praktijkprobleem dusjah zal misschien hier wel onder vallen :P

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:46

RT-P >> TVG

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 16:46

Elles schreef:
RT-P >> TVG

Dank je wel lieve Modjes *\o/*

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:49

Misschien zodra ze aanstalten maakt om te rollen zeggen rollen.dan gaat ze na een tijd wellicht de link leggen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 16:51

ja dat doe ik sowieso... maar ik zie mensen vaak werken met een zweepje...mja ik weet niet wat ik er dan mee moet doen... :P

nu is het ook zo dat ze btje gaat graven.. en net doen of ze gaat liggen en dan meteen neus tegen me aan... ik wilde gaan rollen dus nu krijg ik snoep toch? haha

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:50

Het is een goed begin!

Maar probeer er een houding commando bij te maken: zie je dat je paard gaat rollen? Loop er rustig op af, zakt hij door de knieeën? Gelijk jaaaa goedzoooo !!!

Dus het door de knieeën zakken word al je belonings moment, het zoeken naar een plekje word jouw commando moment.

Zelf gebruik ik als commando in het moment: hand naar de grond wijzen, zelf laag maken en heel rustig 'doowwwwnnnn, doooowwwwnnnnn'. Zodra je naar het beloningsmoment wil met je stem schakelen naar positief en belonend. Probeer ervoor te zorgen dat je beloont voor je paard de kans krijgt om door te rollen, en laat haar ook niet rollen maar gelijk overeind komen. Daardoor wil ze misschien vaker rollen omdat ze de kans nog niet heeft gekregen?

Neem vooral de tijd en blijf rustig, liggen is een oefening die gewoon wat meer tijd in beslag neemt :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 22:48

Dus voordat ze gaat rollen al helemaal hemel in prijzen?
Ga ik proberen.

Vandaag heeft ze niet gerold :( wel beetje graven. Maar ze is zoooo gefocust op voedsel. Dan is het "braaaaf" als ze graaft en dan is het meteen kop naar mn buiktasje waar mn snoepjes in zitten. En maar schooien :+

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:10

Je moet ervoor zorgen dat het rollen leuk wordt.
Wat betreft het zweepje,
Mijn pony kent heel veel vd maar een zweep heb ik nooit hoeven gebruiken ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:29

Ik raad mensen altijd aan om overal een zweepje bij te gebruiken als soort 'safety'... Zonder zweep, geen oefeningen :Y) Is érg veilig met steigeren en jambette :) Alleen aanleerfase liggen gebruik ik hem nog niet niet.

Wachten met 'braaaaf' tot ze daadwerkelijk door de knieën zakt! Dan is er namelijk geen weg meer terug :)

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:48

Dacht al dat dit jou topic was :+

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 11:27

nou helaas is er na het knieen zakken wel een weg terug... :')
Twas echt en soort debiele actie van haar.... knieen zakken en toen braaaaaf snoepje tevoorschijn halen... ooooh wacht dan hoef ik niet.... hup weer omhoog...

mja als ze eenmaal ligt gaat ze vollop rollen...en moet ik moeite doen om dr hoofd te pakken...haar te laten stoppen en snoepje geven.... en dan is het meteen weer opstaan....

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:42

Werk je met clicker....? Dan kun je namelijk en heel eind accurater belonen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:17

Anne_mieke88 schreef:
nou helaas is er na het knieen zakken wel een weg terug... :')
Twas echt en soort debiele actie van haar.... knieen zakken en toen braaaaaf snoepje tevoorschijn halen... ooooh wacht dan hoef ik niet.... hup weer omhoog...

Wat is het probleem? Je krijgt er een gratis oefening bij! Namelijk het knielen. :D
Een beetje geduld kan met een oefening als het liggen geen kwaad: voor een paard kost die erg veel energie, dus verwacht ook niet meteen dat ze dat voor een stukje wortel tien keer gaat herhalen. In plaats daarvan is het belangrijk dat je er steeds voor zorgt dat je precies op het juiste moment beloont; als je paard inderdaad door de knieen zakt en niet meer voor het schrapen, ook al leert hij daardoor eerst het knielen aan. Vandaaruit kun je dan weer verder gaan naar het liggen.

Citaat:
mja als ze eenmaal ligt gaat ze vollop rollen...en moet ik moeite doen om dr hoofd te pakken...haar te laten stoppen en snoepje geven.... en dan is het meteen weer opstaan....

Ik vind dit eerlijk gezegd nogal griezelig klinken: het hoofd pakken van een rollend paard; voor je het weet krijg je een hoef tegen je hoofd of schrikt je paard, springt hij op en botst hij tegen je aan op weg naar boven. Het is veel veiliger (en gezonder + leuker voor je paard) als je het rollen stopt met een target: vraag je paard om met zijn neus een voorwerp (bijvoorbeeld je hand na een vingerknip) aan te raken en beloon hem daar steeds voor. Dat kun je dan ook doen als hij ligt, en in plaats van dat je hem dan fysiek gedwongen op de plaats houdt, hou je hem geestelijk te druk bezig om te gaan rollen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 13:21

Ik vind dat een goed idee xyzutu we hebben al eerder met target gewerkt en daar is flemen uit gekomen....misschien kan ik dat erbij aanleren.....maar blijft lastig omdat ze tijdens het rollen totaal geen aandacht voor mij heeft en ze pas "op deze wereld " komt doordat ik dr hoofd vastpak....Het is inderdaad riskant....
geduld heb ik wel ...gisteren ging ze niet rollen.... na 20 min. in de bak te hebben gestrompeld.... toen maar wat andere oefeningen gedaan... dat ging goed :) vandaag maar weer even proberen.... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:32

Wat ook helpt is om te werken met een jackpot, een stuk voer dat ze extra lekker vindt en dat alleen voor het rollen is. Bijvoorbeeld een banaan (die ruikt ook erg lekker), of een hele winterpeen (moet ze langer op knagen dus dan blijft ze met een beetje geluk ook langer liggen) - als het maar iets is waar ze een moord voor doet en wat je haar niet de rest van de training ook al hebt gegeven. Dan heeft ze sneller door dat liggen voor jou echt iets bijzonders is en dat je dat Echt Heel Erg Graag ziet (en liefst voordat je al twintig minuten rondgelopen hebt ;)).

Twee andere truukjes die kunnen werken, is om je paard als het warm is af te spoelen en dan naar het zand te brengen, of na het rijden als ze bezweet is te laten rollen. Dan wordt de zin ook een stuk groter!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 14:39

hhmmm. ze doet moord voor snoepjes maar die gebruik ik inderdaad tijdens andere trainingen ook...misschien moet ik daar iets anders voor verzinnen.///

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 18:37

Ik ben zoooo blij eelkje heef vandaag wel 5 keer voor mij gelegen. Niet rollen zoals voor paar dagen terug maar echt liggen <3 zo trots

Ze blijft wel maar 3 seconden liggen en staat dan op. Maar dit kunnen we uitbrijden. Ook staat ze op als ik dr halster loslaat.
Iemand tips?

Maar ik ben al zo blij met het resultaat van vandaag!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 21:36

Niemand :P

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 19:43

Eelkje ging heeeel goed vandaag. Stuk of 8-9 keer gelegen. Paar keer gerold. Maar ook echt een paar keer wel 10 sec. Of meer stil liggen. Zolang ik dr maar blijf voeren blijft ze liggen :')

Ik improviseer nu telkens maar wat. Dus als iemand tips heeft om dingen vlotter of beter te laten lopen die zijn zeeeer welkom!!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 14:37

Ik heb een filmpje <3
Ben super trots! Ze blijft mooi liggen ze rolt nog wel een beetje telkens. Maar ik denk dat ik dat ga oplossen dat als ze stil ligt en ze doet het braaf dat ik haar omhoog vraag. Ipv te wachten tot ze het zelf zat is.

https://www.youtube.com/watch?v=2wkuili ... ata_player