Jambette aanleren vanaf stampen op de grond.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxtasja

Jambette aanleren vanaf stampen op de grond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 17:55

Ik wil Sjors graag de jambette aanleren waarbij hij zijn been stil in de lucht moet houden. Als ik 'been' zeg, dan gaat hij met zijn been stampen op de grond en schrapen. Ik heb gisteren geprobeerd om als ik been zei, hij zijn been optilde, ik het vastpakte, strekte en toen hij het goed stil hield toen ik het gestrekt hield, klikte ik en gaf hem een beloning. Maar het lijkt alsof hij het niet snapt.. Hoe kan ik het hem aanleren vanuit dat wat hij al kan?( stampen op de grond en schrapen). Of moet ik als hij het been stil heeft hangen in de lucht het commando 'been' zeggen? Hij is heel slim en kan het dus erg snel oppakken, maar deze manier lijkt niet te werken of ik doe het verkeerd. Tips zijn erg welkom, ik ga geen beenlonge gebruiken dus manier met beenlonge hoef ik niet te horen :p opmerkingen over mijn manier hoe ik het beter kan doe vind ik altijd fijn, andere manieren om het hem aan te leren zijn ook welkom. Dan kan ik kijken welke voor ons werkt.

_Lisaa_

Re: Jambette aanleren vanaf stampen op de grond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:58

Ik volg even hier t zelfde probleem

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:02

Ik volg ook even, ben met hetzelfde bezig, weet ook niet wat ik moet doen!

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:04

Langzaam uitbereiden, niet te veel tegelijk willen. Zodra je paard z'n been iets hoger optilt dan gebruikelijk click je direct en beloon je dat. :)

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 18:10

Ja, weet ik. Maar hij blijft maar stampen, hij houd het been niet in de lucht maar stampt meteen. Ik moet het echt zelf met mijn hand in de lucht houden en strekken. En ik heb zeeën van geduld. Hoeft van mij ook niet snel, maar hij blijft maar stampen en schrapen. Nadat ik 5 keer om been had gevraagd en het gestrekt hield snapte hij het nog niet. Hij blijft maar stampen. Moet ik dan als ik het been gestrekt hou en stil het commando 'been' even zodat hij dat eraan koppelt? Want nu zeg ok alleen been als hij het op moet tillen en doe ik de rest. Moet ik het dan zeggen als ok het gestrekt heb en stil?

OfToTheWoods

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:12

heb je al eens op nalanta.nl gekeken? :)

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:16

Misschien is het slim om er een ander commando aan te koppelen? Ik denk dat het paard het niet snapt omdat hij eerder wel werd beloond (?) als hij stampte en schraapte op het commando 'been'. Het is blijkbaar moeilijk om een andere opdracht aan hetzelfde commando te koppelen. Of wil je persé dat het commando 'been' is?

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 18:41

Ja, heb al op nalanta gekeken. Daar zeggen ze hetzelfde als ik nu probeer. Ik wil eigenlijk wel dat het been is ja :p

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:45

Kun je anders proberen het woord 'been' op een andere manier uit te spreken? Langzamer/sneller, met een uithaal, hoger/lager, zachter/harder?

galaxyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:49

je paardje soepeler maken!! je pakt het been een strekt het naar voren, net zoals wij ons uitrekken. als je dat elke dag doet wordt die spier vanzelf sterk en kan je paar zijn been langer omhoog houden en gestekt. je bent al op de goede weg met de jambette hoor! een snoepje erbij doet ook wonderen :P

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 18:57

Probleem is dat ik maar 1x per week naar hem toe kan ivm school, stage en met de locatie waar hij staat. Hij staat namelijk een half uur rijden met de auto en een uur met de bus..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:25

Geen benen vast gaan pakken, dat is zelden de manier waarop een paard echt leert. Werk je met de clicker? Je timing is namelijk essentieel. Daarnaast is het belangrijk dat je hele kleine verschillen ziet. Hoe is je commando nu, zeg je alleen maar been? Ga dan eerst weer met een zweep het been toucheren en zorg dat dat je commando wordt, een stemcommando daarmee kan je niet meer sleutelen aan je oefening. Als hij snapt dat hij op een zweep aanraking zijn been uit moet slaan ga je er eerst voor zorgen dat hij zijn been maar 1x uitslaat en niet blijft schrapen, stampen of wat dan ook. Daarna ga je clicken voor het hoog optillen van het been. Zorg dat je clickt op het moment dat het been op het hoogste punt is of iig op het moment dat het been omhoog gaat. Ik geen geval als het al voorbij het hoogste punt is en weer naar beneden gaat. Durf gerust niet te clicken en te belonen, click enkel voor hoger, niet voor gelijk of minder hoog. Als hij goed omhoog gaat, dan ga je weer belonen voor uitslaan en daarbij let je vooral op of het been iets vertraagd. Dus een snelle beweging beloon je niet, enkel een langzame. Vandaaruit ga je stapje voor stapje naar het stil houden van het been.