Wat vond je het lastigste te leren als clicker trainer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Wat vond je het lastigste te leren als clicker trainer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 16:29

Ik vroeg me af wat (beginnende) clicker trainers nou het moeilijkst aan clickeren vinden als ze net beginnen?

Ik geloof niet dat ik in het begin mijn doelen goed kon bepalen en volgens mij clickte ik gewoon voor alles wat ik leuk vond dat mijn pony deed. En ik vond het ook erg lastig om de clicker te bedienen.

Wat was voor jou het lastigste in het begin?

Mi_Amore

Re: Wat vond je het lastigste te leren als clicker trainer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:32

Op het juiste moment clickeren :) Dat vond ik écht moeilijk!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:33

Ik vond (en vind soms nog steeds) het enorm lastig om niet terug te vallen op *andere* methodes.
En te vlug gaan: stappen te groot maken, teveel verwachten in nieuwe situaties. Dat vond ik ook lastig. Nu niet meer meer. (op die momenten dat je je geduld wel eens kan verliezen...)

Snap je wat ik bedoel?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:01

Ik heb het met mijn hond gedaan. Om mijn timing goed te houden liep ik rond met mijn duim al op de clicker. Ik vond het dan ook het lastigst om mijn 'schrikreacties' onder controle te houden. Hing meneer in de riem en klikte ik ook nog van schrik :')

En ik vond inderdaad de stappen inschatten heel moeilijk, maar ook de dosering van hoe vaak ik een oefening deed. Want als ik enthousiast ben, kan ik wel 6x per dag oefenen en dan had mijn hond er echt geen zin meer in.
Heb een tijd lang de clicker niet gebruikt en sinds gisteren weer opgepakt. Nu doet hij het eigenlijk veel beter. Het heeft even kunnen bezinken en ik pak de clicker nu ook op met een doel.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:22

Poeh, ik vind er zo veel moeilijk aan. Maar het moeilijkst misschien toch wel het niet te veel en niet te weinig belonen en daarmee bedoel ik dan ook het moment van het verhogen van de criteria goed in kunnen schatten. Daaraan gelinkt ook het goede moment kiezen om een sessie te stoppen. Ik wil nog wel eens te lang doorgaan. Tja, en verder is de timing van de bridge lastig en inderdaad het je niet laten verleiden tot het gebruiken van druk. En inderdaad doelen maken en daaraan vasthouden, daar ben ik ook niet goed in. Ik vergeet nog wel eens dat ik bezig was iets nieuws aan te leren bijvoorbeeld en later denk ik dan o ja, daar was ik al eens mee begonnen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 23:39

Ja, die timing is heel lastig. Maar ik werd daar niet door gehinderd in het begin, hoor. Ik had gewoon geen weet van verkeerde timing. :+

Ojaaa, het niet kunnen stoppen als het supergoed gaat. "Nog 1x. Gewoon. Voor de zekerheid." en dan totaal niet meer in de buurt komen van wat je net bereikt had.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:02

HippoLogic schreef:
Ojaaa, het niet kunnen stoppen als het supergoed gaat. "Nog 1x. Gewoon. Voor de zekerheid." en dan totaal niet meer in de buurt komen van wat je net bereikt had.

Zoooo herkenbaar :\ Daarom probeer ik dus inderdaad bij 1 supercalifragilisticexpihalidosious-moment te stoppen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:20

Ik vond timing niet lastig te vinden, maar wel de timing om te stoppen met trainen... :o Inderdaad gewoon ongehinderd enthousiast door willen terwijl [***] of [***] het allang gehad hadden. Voer is een goede stimulans, maar op een gegeven moment willen ze ook gewoon rust. 8-)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:06

Ohooo dat had je niet moeten zeggen, elke keer als ik straks dat boek in kijk, zie ik straks geen berggeit maar een Blacky die gaat liggen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:22

Yep. Modellen waren toen nog schaars, en toen we ze gevonden hadden, bleek achteraf pas dat niemand de berggeit had getraind. Zelfs de andere pony op de foto bij het hoofdstuk over de berggeit, de Haflinger Mireille, was op weg naar het liggen. :D

Zo. Genoeg lezers van Vrijheidsdressuur weggejaagd. 8-)
Maar ik heb trouwens nog steeds een hekel aan de berggeit. Alleen op het plateau vind ik hem leuk, dat leert ook een stuk makkelijker aan!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 22:37

Targetten op een skippybal en daarna Spaanse pas. Ja dat waren mijn 2 oefeningen waar ik mee begon. :D

Kyra heb ik dus wel heel erg veel geclickerd voor 'opvoeding'. Dat vind ik nu wél interessant (en handig) om aan te leren: stilstaan, groundtying, parkeren voor een opstap, voeten geven, meelopen aan een touw, stilstaan tijdens zadelen, zelf bit aannemen en zonder halster ontwormen om maar eens wat 'gewone' oefeningen te noemen. Ik heb daar nu heel veel plezier van en ook het aanleren van dit soort oefeningen vind ik echt geweldig leuk om te doen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:02

Mijn eerste clickertrainingsoefeningen waren volgens mij de jambette, flemen en achterwaarts op commando.
Ik zei eerst: nooooooooooit geen voedselbeloningen!!!
Heb ik spijt dat ik er niet eerder aan begonnen ben :')

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 08:24

Urko schreef:
Ik vond (en vind soms nog steeds) het enorm lastig om niet terug te vallen op *andere* methodes.
En te vlug gaan: stappen te groot maken, teveel verwachten in nieuwe situaties. Dat vond ik ook lastig. Nu niet meer meer. (op die momenten dat je je geduld wel eens kan verliezen...)

Snap je wat ik bedoel?

Ja ik snap wat je bedoelt. Ik heb nu (na iets van 14 jaar clickeren) het helemaal geïntegreerd in mijn leven. Ook thuis. _O- Works like a charm!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:00

Ik vond het moeilijk om afstand te doen van mijn trainingsstick en helemaal te gaan voor ct. :o Nu ben ik heel blij dat ik de stap toch genomen heb, het is nu allemaal zo logisch. :D En daarnaast inderdaad het op tijd stoppen. Nog één keertje en dan gaat het net niet zoals die KNALgoede van net...

Mijn eerste oefeningen waren denk ik voetjes geven en kusjes geven, Tapi duwt nog steeds haar neus graag in mijn gezicht, zachtjes natuurlijk.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 19:17

Met Kyra (toen was ik al meer ervaren) waren de eerste oefeningen: niet over de stalmuur heenklimmen als ik de deur opende, naar mij kijken, zich laten aanraken, targetten op het halster, voeten optillen, meelopen.

Kunstjes kwamen direct daarna.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:46

oooeh en toepassen op collega's. Heel leuk. Word echt een way of life!