VD met verzorgpony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

charlot

VD met verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 14:37

heey!
Ik krijg waarschijnlijk een verzorgpony, een aardig groot shetje. Ik heb geen idee hoe ie is, maar volgensmij niet gevaarlijk o.i.d. Ik wil hier heel graag VD mee gaan doen, wat de eigenaar ook aanbood. Ik heb dit alleen nog nooit gedaan, en ik wil dan ook bij het begin beginnen. Ik heb wel ooit eerder een verzorgshet gehad (die overigens behoorlijk gevaarlijk werd doordat ze erg oud was.) Die kon al kusje geven, en dat deed ik dan ook met haar. Alleen wel op een manier die ik nog nooit eerder ben tegengekomen. (2 vingers tegen mijn wang, en daar kwam ze met dr neus.) Weet iemand of deze manier makkelijk is aan te leren? Wat zijn de makkelijkste oefeningen? (voor mij, en voor de pony?) En welke daarna? Wat ben je allemaal nodig, ik heb nl. gehoord van een clicker, maar is dat duur en hoe werkt het? Jullie zien wel dat ik een echt groentje ben :P.
Xx

Frankaas

Re: VD met verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:39

nalanta.nl helpt je waarschijnlijk veel verder qua vd gebied :D

charlot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 14:57

Oke, bedankt! Ik zal even kijken:)

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:00

Vraag of iemand die wel verstand van VD heeft je kan helpen, bijvoorbeeld de eigenaresse.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:03

Vraag eerst of je uberhaupt VD mag doen met je verzorgpony :)

Neem les of ga boeken lezen :j

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:03

internet heeft goeie sites met informatie, of boeken zijn er ook over. Bij de basis beginnen en goed even uitzoeken voor je er mee gaat beginnen! Succes en veel plezier :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:06

amado7 schreef:
internet heeft goeie sites met informatie, of boeken zijn er ook over. Bij de basis beginnen en goed even uitzoeken voor je er mee gaat beginnen! Succes en veel plezier :D

Let wel op dat internet ook HEEL veel foute sites heeft... Gewoon even goed lezen wat voor methodes er op de site staan: staan er dingen in zoals je paard leren steigeren door een been op te tillen, niet verder gaan via die site, levensgevaarlijk :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:07

Nee dat is zo, daarom had ik er expres 'goeie' bijgezet :+ Kan wel een paar goeie sites noemen als ze die nodig heeft.

charlot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 15:07

VisibreTeam schreef:
Vraag eerst of je uberhaupt VD mag doen met je verzorgpony :)

Neem les of ga boeken lezen :j

Ik mag zeker VD doen met hem, ze bood het zelf aan:)

Ik kan indd nog wel even verder zoeken, maar hebben jullie nog tips, handige dingen etc.?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:10

Maar wat zijn die basisoefeningen dan precies? Dat is een vraag waarop verschillende antwoorden mogelijk zijn. Normaalgesproken wordt als antwoord de oefeningen genoemd die eigenlijk bij de opvoeding van het paard horen: Netjes met de trainer meelopen vanuit verschillende posities, achterwaarts gaan, halthouden op stemhulp, niet bedelen en geduldig in vrijheid stil kunnen staan (het parkeren). Maar ook het targetten of het wennen aan de beenlonge zou je als basisoefeningen kunnen zien, omdat je zonder deze voorbereidingen tijdens de 'echte' kunstjes niet met een target of een beenlonge kan werken. Als je vrijheidsdressuur goed aanpakt, dan begin je met de basisoefeningen.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:13

Je weet nog niet zeker of je hem gaat verzorgen aan je post te lezen.
Is het niet slim om eerst lekker te wandelen, poetsen enz. En een beetje een band op te bouwen, als e hem uberhaupt gaat verzorgen!
Ga dan pas beginnen aan VD, dan weet je meer wat ze gevoelige plekjes zijn, wat meer zijn ding is de 'kleinere' hoofkunstjes, of de grotere kunsten! Je weet beter hoe je hem moet corriceren enz.

charlot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 15:24

sannedeedee1 schreef:
Is het niet slim om eerst lekker te wandelen, poetsen enz. En een beetje een band op te bouwen, als e hem uberhaupt gaat verzorgen!
Ga dan pas beginnen aan VD, dan weet je meer wat ze gevoelige plekjes zijn, wat meer zijn ding is de 'kleinere' hoofkunstjes, of de grotere kunsten! Je weet beter hoe je hem moet corriceren enz.

Ik weet bijna (heel klein beetje bijna :+ ) zeker dat ik hem mag verzorgen. Dat ga ik iig eerst doen, dankje!

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:28

charlot schreef:
sannedeedee1 schreef:

Ik weet bijna (heel klein beetje bijna :+ ) zeker dat ik hem mag verzorgen. Dat ga ik iig eerst doen, dankje!

Oh okee! Wel superleuk! Omdat ik niet meer op mijn welsh B pony rijd doe ik er ook VD mee :) voorderest heb ik een bijrijdpony waar ik dus mee kan rijden en geen vd mee doe :p

Succes inidergeval!

charlot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 15:35

Haha, ook leuk:) Dankjee:)
Ik ga dus eerst maar kennismaken met die pony (owjah, appelmoes is zijn naam:)) Lijkt me slim. Kan ik iig dan nog wel aan de eigenaar dingen vragen over VD, en dan zien we wel weer verder=D

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:38

charlot schreef:
Haha, ook leuk:) Dankjee:)
Ik ga dus eerst maar kennismaken met die pony (owjah, appelmoes is zijn naam:)) Lijkt me slim. Kan ik iig dan nog wel aan de eigenaar dingen vragen over VD, en dan zien we wel weer verder=D

Haha! Heb je een foto?:) stuur desnoods een PB en dan die foto, als je dat liever wilt :+

charlot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 16:15

Sorry, heb ik (nog) niet... Zal als ik er een heb wel een keertje laten zien!:D

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:18

charlot schreef:
Sorry, heb ik (nog) niet... Zal als ik er een heb wel een keertje laten zien!:D

Isgoed! Ben benieuwd! :D

ponyliefde12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:18

Rollen is wel leuk om te doen. Vraag een keer als je op een warme dag in het eind van de middag/ of vroeg in de avond of je de pony mag afspuiten. Zet hem op een plek met veel zand en dan gaat de pony vast rollen! Loop naar de pony toe en zeg het commando, bijv: 'Rol'. En beloon hem met iets lekkers of een aai of klopje! Doe het elke keer als ie rolt, hoe irritant het ook is. Als je pony opstaat kun je uiteindelijk ook bijvoorbeeld 'op' zeggen. Dan leert de pony wanneer hij mag opstaan.

charlot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 08:53

ponyliefde12 schreef:
Rollen is wel leuk om te doen. Vraag een keer als je op een warme dag in het eind van de middag/ of vroeg in de avond of je de pony mag afspuiten. Zet hem op een plek met veel zand en dan gaat de pony vast rollen! Loop naar de pony toe en zeg het commando, bijv: 'Rol'. En beloon hem met iets lekkers of een aai of klopje! Doe het elke keer als ie rolt, hoe irritant het ook is. Als je pony opstaat kun je uiteindelijk ook bijvoorbeeld 'op' zeggen. Dan leert de pony wanneer hij mag opstaan.

Zoiets had ik ook al gelezen ja, en het leek me erg leuk! Alleen ik zit er een beetje mee, iemand kan zo maar in de buurt van die pony Rol of Rollen zeggen, en dan gaat die pony ineens rollen... Soms een beetje gevaarlijk dus... Idee om andere commando's te verzinnen?

Demitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:43

Kijk eens op nalanta.nl of zoek op lavitana vrijheidsdressuur

charlot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 12:22

Demitjuhh schreef:

Ik zal nog eens ff zoeken:)

Weet iemand trouwens hoe duur een clicker is en waar je die kan krijgen?

ponyliefde12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:50

charlot schreef:
Demitjuhh schreef:

Ik zal nog eens ff zoeken:)

Weet iemand trouwens hoe duur een clicker is en waar je die kan krijgen?

Een clicker kan je bij verschillende winkels kopen, kijk maar eens op internet ;)
Je kan ook gewoon hondenklikkers gebruiken, het is allemaal hetzelfde! Het kost rond de 3 euro maar je hebt ook een stuk goedkopere.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:54

Het zijn hondenclickers die je gebruikt, er bestaan geen speciale paardenclickers haha :)