Ik kom al een aantal jaren op de korte/lange baan net zoals deze week. Dit keer viel mij iets op waarop ik hoop dat jullie hier een verklaring voor hebben. (Mod: Als het verkeerd staat wil je dit topic alsjeblieft verplaatsen.)
Ik merkte dat elke pikeur zijn/haar eigen kleur heeft m.b.t. pak. Op de pakken staan uiteraard de sponsors vermeld. Nu weet ik dat elke pikeur zijn/haar eigen kleur heeft en dat dit nooit verandert word. Deze schijn je bij aanvang van je licentie te kiezen toch? Deze week viel mij op dat een pikeur plotseling een ander kleur pak aan heeft dan normaal. Hoe zit dit dan in elkaar? Mag je zo maar een ander kleur pak aan trekken? Ligt het er aan op welke stal je werkt en is dus de desbetreffende pikeur van werkgever verandert? Of hoe werkt dit? Ik hoop dat iemand mij met dit vraagstuk kan helpen.
Ibbel
Geplaatst: 10-08-13 13:28
De eigenaar heeft z'n 'kleuren' en moet die ook registreren. Grotere eigenaren hebben vaak een 'eerste kleur' en een 'tweede kleur'. De kleur hoort bij de eigenaar, de jockey draagt dus de kleuren van sjeik Mohammed in race A, en de kleuren van de koningin in race B, als die beide paarden bij dezelfde trainer staan en dus door dezelfde jockey gereden worden. Neemt sjeik M. een andere trainer die andere jockeys in dienst heeft, dan zal een andere jockey met de kleuren van sjeik M. rijden. Verkoopt sjeik M. een paard, dan zal dat paard in de kleuren van z'n nieuwe eigenaar gaan racen, ook als er dezelfde jockey op zit. Lopen er twee paarden van de sjeik in dezelfde race, dan heeft één van de paarden 'de tweede kleuren'.
Daarnaast kan er, om wat voor reden dan ook (bv twee heel erg op elkaar lijkende kleuren in dezelfde race van twee verschillende eigenaren), met een afwijkende combinatie (meestal een andere kleur caphoes) gereden worden.
Ik merkte in de drafsport dat de pikeur elke keer hetzelfde pak aan heeft. Het maakt niet uit wie de eigenaar van de desbetreffende draver zit. Alleen nu merkte ik dat een bepaalde pikeur die altijd in kleur X start nu een ander pak aan heeft in kleur Y. Hoe zit dat dan in elkaar? (Het gaat mij om de drafsport en niet om de rensport.)
Voor de drafsport geldt bij mijn weten hetzelfde. Deze pikeur zal altijd voor één eigenaar rijden, en van eigenaar zijn gewisseld. Reed dus eerst in de kleuren van eigenaar A en nu in de kleuren van eigenaar B. Of heeft er een tweede eigenaar bij, en rijdt nu voor twee eigenaren. Dan zal je 'm ook nog in z'n oude kleuren zijn - of liever, in de kleuren van z'n eerste eigenaar.
De drafsport is dus niet hetzelfde als de rensport. Een pikeur heeft zijn eigen kleuren, waar hij in principe altijd in rijdt. Behalve als er een eigenaar is, die wel de moeite heeft genomen om zijn kleuren te registreren. Dat wordt steeds meer. Eerder zag je het eigenlijk alleen in Frankrijk, maar tegenwoordig ook steeds meer in Nederland. Een eigenaar kan dus (tegen een flink bedrag) eigen kleuren registreren en dan heb je dus opeens een pikeur in vreemde kleuren. Maar ook een pikeur kan van kleuren verwisselen. Als ze een andere sponsor krijgen, of gewoon weer toe zijn aan een nieuw pak. En een hele enkele keer komt het ook wel eens voor dat ze hun eigen pak vergeten, hihihih... Dan rijden ze opeens rond in de kleuren van een ander.
MrTut
Geplaatst: 10-08-13 16:22
en wat denk je van de maat-- pak 62 of 48 de ene verzuipt erin, en bij de andere kan er niet in, dus meestal bij de draverijen geen kleur van de eigenaar
Of hij rijdt een keertje voor een eigenaar, die zijn eigen kleuren heeft laten registreren. Weet je nog wanneer het was en om wie het ging? Dan kan ik je wel vertellen hoe of wat.
Bonte
Geplaatst: 18-08-13 19:15
MrTut schreef:
en wat denk je van de maat-- pak 62 of 48 de ene verzuipt erin, en bij de andere kan er niet in, dus meestal bij de draverijen geen kleur van de eigenaar
Ik zie anders vaak genoeg een pikeur in de kleuren van de eigenaar rijden hoor.