Unique weer aan de vrijheidsdressuur!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

First_Unique

Unique weer aan de vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 22:36

Hallo allemaal!

vandaag heb ik mijn nieuwe touwhalster-set binnen gekregen dus het werd weer tijd voor een filmpje en leuke foto's :D
Heb alle kunstjes tot nu toe in een filmpje bewerkt. Ik ben nu nog bezig met het compliment, dat deed hij vandaag al erg goed alleen zul je net zien dat bij thuiskomst het filmje maar voor de helft erop stond.. erg jammer!

verder ben ik nu ook begonnen met het flehmen, wat hij eigenlijk nog niet zo goed snapt. graag heb ik hier tips over hoe ik dit het beste kan aanleren. ik ben gister begonnen met een worteltje voor zn neus te houden en als ie dan ging happeren/flapperen clicker en belonen. met een brokje doet hij het niet, is te klein denk ik.

Verder ben ik ook sinds een weekje begonnen met het liggen. staat niet op het filmpje. Hij snapt nu dat hij na het afspuiten aan het touw kan gaan liggen. als ik naar hem toe liep ging hij razendsnel weer staan. gister weer een stapje vooruit gegaan. heb hem gevraagt te blijven liggen en kon er welligwaar 2 seconden bij gaan zitten. toen stond hij weer op :P maar het begin is er :D

Verder wil ik ook graag om tips te vragen hoe ik de jambette beter kan krijgen. nu, zoals jullie kunnen zien in het filmpje, spaait ie nog een heel gat in de grond. hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat hij zijn been opgetild blijft houden?

nou genoeg gekletst! als jullie nog tips & tricks hebben over ons hoor ik het heel graag!!

Alvast bedankt!

Groetjes Ilse en Unique!

NikkivanOlst

Re: Unique weer aan de vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:13

Tipje voor de jambette: terug naar 1 jambette en van daaruit trainen op langer vast houden :) hij is nu zo lekker enthousiast dat hij er meerdere wil gaan geven, maar als je terug gaat naar het aanleren van slechts 1 dan ben je handiger bezig :)

En mag ik vragen waarom je de ene keer met zweep en de andere keer zonder werkt? Ik raad je aan om eigenlijk gewoon lekker altijd de zweep erbij te houden als cue :) Dan weet je paardje ook wat beter waar hij aan toe is en heb je voor jezelf een soort 'safetypall' op de VD: zonder zweep geen gekke oefeningen :)

Verder, ziet er heel fijn en relaxed uit! Ga zo verder! :D

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 23:23

Dankje voor de tip! Ga ik mee aan de slag! Hij is inderdaad erg enthousiast qua jambette :p wat betreft die zweep kan ik nie zeggen waarom ik zonder deed. Ik heb er eigelijk bijna altijd de zweep bij. Ga hem vanaf nu gewoon altijd gebruiken, want wat je zegt is helemaal waar :D

Heb je toevallig ook nog een tip voor het flehmen? :o

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:26

Flehmen is vooral een kwestie van heel veel uitproberen, gekke luchtjes, voer etc...Het worteltje voor het flapperen/lip optillen is een heel goed begin, maar het belonen komt op hele kleine secondes aan, ik weet niet of je met click werkt? Daar kun je aardig correct mee timen :)

Ik moet heel eerlijk zeggen, ik ben nooit een grote fan van kleine kunstjes dus skip die vaak als ik zelf een paard train haha :) (al heb ik er ook genoeg leren flehmen, het is écht een kwestie van alles uitproberen en heel snel belonen als het toevallig lukt! :) )

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 23:36

Ah oke ja ik werk idd met clicker. Nu sinds een maand en vanaf dat ik die clicker gebruik merkte ik echt het verschil dat hij het inderdaad zo veel sneller en enthousiaster oppikt!

Ikzelf ben als beginner heel erg voorzichtig met grote kunsten en moet echt nog aftasten hoe alles werkt. Ik heb voor mezelf dan ook echt gezegt dat ik een beetje de slag te pakken wil krijgen met de kleine kunstjes, als ik dan fouten maak is het naar mijn inzien niet zo erg als fouten maken bij de grote kunsten. Maar begin nu wel wat meer naar de grote kunstjes te gaan, wel heel langzaam maar dat komt vanzelf :D ben ook wel eens bang om hem te overvragen en dat is dan ook weer niet de bedoeling :)

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:42

Ziet er erg mooi uit hoor !

Voor de jambette is het mij gelukt om het paard eerst te helpen. Jullie begin is erg goed, als je dan naast blijft staan, zijn been rustig pakt, en iedere x een stukje langer vasthoudt, snapt hij misschien beter wat de bedoeling is. Later hoef je het nog maar aan te raken, daarna hoef je misschien alleen nog maar te wijzen, en als het er eenmaal goed inzit kun je weer steeds grotere afstand houden (:

Voor het flehmen heb ik mijn paardje gewoon heel erg uitgedaagd om te proberen een snoepje te pakken. Ik heb het geluk dat ik groter ben dan mijn pony, zodat ik het snoepje heel hoog kon houden. Paardje probeerde telkens het snoepje te pakken, en als ie zn lip omhoog deed kreeg die het ook. En inderdaad, je moet geluk hebben.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 23:46

Thnx voor de tip! Ik denk dat ik dan maar eens een krukje moet aanschaffen om erop te gaan staan :p zo ben ik wel groter hihi

Ben je niet bang met het been pakken dat hij dan bijv bij bukken om iets op te rapen tijdens het poetsen hij zn been ineens omhoog gooit. Die van mij die gooit hem nogal met een vaart naar voren dus dan heb je wel een flinke botsing te pakken.. Moet wel zeggen als ik buk bij zijn been dattie dan een voetje geeft voor uit te krabben. Dat wordt dan weer een beetje onduidelijk voor hem denk ik.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:50

Nooit een been vast pakken.... Levens gevaarlijk ;)
Wat TS inderdaad zegt, dan gooit hij overal zijn been omhoog :)

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:03

ohja, zo had ik er inderdaad nog niet over nagedacht ..
Maar eigenlijk bedoelde ik als die zn been al in de lucht heeft voor de jambette, dat je m dán ondersteunt ..
maar inderdaad, dat kan nog steeds verkeerd aflopen.