[AR] les krijgen en beleren tegelijkertijd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jihoe

les krijgen en beleren tegelijkertijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 08:49

ongeveer 20 jaar geleden kreeg er een clubje mensen bij mij op de vereniging (zuid Holland) menles voor hun koetsiersbewijs terwijl ze tegelijkertijd hun eigen paard beleerde. Ik vraag me af of zoiets nog steeds mogelijk zal zijn?
De instructeur van toen kan ik niet meer herleiden (ambachtsheer)

Ymor

Re: les krijgen en beleren tegelijkertijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:50

Lijkt mij niet verstandig. Als je het gaat leren kan je beter met een brave oefenen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:23

Lijkt mij ook niet handig. Je gaat ook niet als beginnende ruiter een paard zadelmak maken.

Wat ik wel gedaan heb is zelf met een braaf paard lessen terwijl tegelijkertijd mijn eigen paard beleerd werd. Zodra die het klappen van de zweep een beetje kende, was ik zover dat ik de leidsels onder begeleiding over kon nemen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:09

Een combinatie hiervan wordt ook gedaan op de Gersalhoeve in Kinrooi. Menners krijgen les tbv het koetsiersbewijs, en tegelijkertijd worden er pony's en paarden beleerd.
Ik weet niet precies hoe ze het doen, volgens mij wel "overlappend" zodat het beleren altijd voor loopt op de lessen. Het gebeurt geregeld dat de pony's na het koetsiersbewijs verkocht worden aan de menners, win-win-situatie dus.

TS, volgens mij deed Jan Maiburg (Noordwijk) het zo ook wel eens. Ik heb daar ruim 20 jaar geleden mijn koetsiersbewijs gehaald en kan me ook wel herinneren dat er wel eens nagenoeg groene paarden van eigenaren voor werden beleerd en gebruikt.

edit: ik zit me ineens te bedenken dat het bij ons op de menstal ook soms wel gebeurt :+ . Maar daar kent de eigenaar het eigen paard wel al door en door, dus weet hoe het paard reageert op "dingen".

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:03

Ik vind het een bijzondere combinatie.
Wel een uniek iets om de kosten te drukken, beleren en koetsiersbewijs in 1.
Zelf zou ik de voorkeur geven aan een 'oude rot' om examen mee te doen.

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 17:15

het gaat om mijn man met onze eigen pony. Ik rijdt dressuur met hem,onze kinderen van 4 en 5 oefenen voor hun bixie en ik zou hem wel willen (laten) beleren.
ik weet ook niet of het handig is op deze manier, maar ik weet wel dat mijn man zijn koetsiersbewijs wil gaan halen en daarna in elk geval wil lessen.

Het leek mij wel handig namelijk, het werd toen gedaan met een hele groep tegelijk, eerst allemaal theorieles in de kantine en daarna met 2 paarden in de bak, na een half uur werden paarden gewisselt (dacht ik)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:55

Met twee paarden die nog niets kunnen tegelijkertijd mennen in de bak??? Misschien is het in je geheugen iets anders geworden dan hoe het was :)

Denk dat het wel heel leuk is voor jullie / je man om erbij te zijn bij het beleren dus. En zodra het een beetje loopt kan hij natuurlijk langzamerhand de leidsels overnemen. Ondertussen zijn koetsiersbewijs halen met wat meer ervaren paardje. Zoiets lijkt me erg leuk voor alle partijen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:14

Mijns inziens lijkt het me handiger om te wachten tot de pony bevestigd is met beleren en daarna met de pony verder te lessen. Tot die tijd met een reeds beleerd paard lessen. Juist in de beginfase kan er nog wel eens een onverwachte actie komen, waar je als beginner niet altijd even handig op reageert (met alle langdurige gevolgen van dien). Het is met name voor de pony fijn als de beginfase op een betrouwbare manier plaatsvindt. ;)

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 09:08

@ vanhuisuit, het zal heel goed kunnen dat het in mijn geheugen heel anders is gegaan dan dat het werkelijk was. Ik was toen een jaar of 14 en was alleen manegeruiter en deed niet mee met de menlessen.

In al mijn enthousiasme heb ik een tuig gekocht voor onze pony en wil ik me de komende weken toeleggen op het werken met de lange lijnen.
wel heb ik besloten dat hij ergens echt beleerd moet worden, omdat ik door jullie overtuigd ben dat het echt goed moet gebeuren; weet alleen niet hoe ik naar zulke plaatsen moet zoeken, voor zuid holland kom ik op Woltershof en Haanemaayer, heeft iemand daar ervaringen mee, of andere tips?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:39

Woltershof is van Kiss hier op Bokt toch? Marianne Wolters? Staat iig goed bekend en worden vaak koetsiersbewijs-examens afgenomen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:42

Gem schreef:
Woltershof is van Kiss hier op Bokt toch? Marianne Wolters? Staat iig goed bekend en worden vaak koetsiersbewijs-examens afgenomen.

Maar die beleerde niet meer, jammer genoeg, zo kwam ik uit bij De Ronde.
Ze doet nog wel koetsiers bewijzen.

Daar mijn paard met kerst laten beleren en daar zelf ook paar keer heen geweest om zelf te mennen in die tijd.

TS, is het geen optie om hem bij de Ronde te laten beleren, daar dan paar lessen te pakken.
En daarna bij bv woltershof zijn koetsiersbewijs te halen?

(edit.. tikfout )
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 10-08-13 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 22:45

Kijk! Aan zulke tips heb ik wat ;)
Namen en plekken
Het is gewoon heel moeilijk om als men beginner een beginnetje te maken omdat ik ook niet zo goed weet welke zoektermen ik moet gebruiken