[AR] Extreme hitte op SWM - wedstrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Extreme hitte op SWM - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 11:04

Naar aanleiding van dit artikel http://www.hoefnet.nl/home/site/nieuws/ ... -aangepast

Hoe denken jullie over zulke beslissingen? Is het genoeg om welzijn van mens en dier te kunnen garanderen?
Het gaat in deze wedstrijd om hobbyklasse, klasse 1 en 2, en de jonge paarden - klasse. Paarden en pony's die misschien nog niet allemaal een even goede conditie hebben.
Volgens de weersberichten zou het 35 graden worden.

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

_Marjola

Re: Extreme hitte op SMW - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:21

Genoeg vind ik lastig om te bepalen, maar ik vind het wel goed dat de organisatie in ieder geval deze stappen onderneemt (want ze hadden ook niets kunnen doen).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 13:10

Gaat een SWM áltijd door, bij elke weersomstandigheid, zolang de grond waarop er gereden wordt goed is?
Geven de veterinairs wel eens vooraf een negatief "start-advies", of hebben ze daar geen stem in?

tallechie

Re: Extreme hitte op SMW - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:23

Ik heb nog niet gehoord dat er eentje helemaal is afgelast. Wel eentje die is uitgesteld een paar uur en eentje met aangepaste tijden en extra pauze. Denk dat de dierenartsen nu wel strenger moeten zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:52

Uiteindelijk vind ik dat je als deelnemer zelf verantwoordelijk bent of je start en of je volle bak rijdt.

Dennis

Re: Extreme hitte op SWM - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:40

Ik vind ook dat je zelf verantwoordelijk ben voor het welzijn van je paarden.
Maar vind het ook verstandig van de organisatie om de boel aan te passen zodat het een fijne, eerlijke en haalbare wedstrijd word.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 20:02

Ik heb gister meegereden in Beesd, en was erg blij met aangepaste snelheid in het E traject, om de pony's wat te kunnen laten stappen tussendoor enz.
10 minuten extra rust, dus lekker extra koelen, en in de schaduw wachten, was heel goed uit te houden.

Vind dat je er zelf verantwoordelijk voor bent vwbt pony welzijn ed. Maar met 3 controles bij de dierenarts word er ook gelukkig wel goed op gelet.

Mijn pony's hadden beide nette hartslagen, zowel tussen trajecten als na het marathon/E traject, en veterinair vond dat ze er goed uitzagen en was tevreden.
Stond water klaar om de pony's te koelen. Dus werd super geregeld.

Veterinairs kunnen je wel een advies geven idd om niet te starten, als de pony's een te hoge hartslag hebben voor ze uberhaupt van start gaat word daar zeker aandacht aan gegeven, was gisteren ook zo bij een enkeling.
En als hartslag te hoog is, na tijdje opnieuw laten meten en eventueel ook temperaturen (werd ook gedaan gister zag ik bij 2 pony's).

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 20:05

MelanieB schreef:
Ik heb gister meegereden in Beesd, en was erg blij met aangepaste snelheid in het E traject, om de pony's wat te kunnen laten stappen tussendoor enz.
10 minuten extra rust, dus lekker extra koelen, en in de schaduw wachten, was heel goed uit te houden.

Vind dat je er zelf verantwoordelijk voor bent vwbt pony welzijn ed. Maar met 3 controles bij de dierenarts word er ook gelukkig wel goed op gelet.

Mijn pony's hadden beide nette hartslagen, zowel tussen trajecten als na het marathon/E traject, en veterinair vond dat ze er goed uitzagen en was tevreden.
Stond water klaar om de pony's te koelen. Dus werd super geregeld.

Veterinairs kunnen je wel een advies geven idd om niet te starten, als de pony's een te hoge hartslag hebben voor ze uberhaupt van start gaat word daar zeker aandacht aan gegeven, was gisteren ook zo bij een enkeling.
En als hartslag te hoog is, na tijdje opnieuw laten meten en eventueel ook temperaturen (werd ook gedaan gister zag ik bij 2 pony's).

Gefeliciteerd met je resultaat in Beesd!

Ik ben het helemaal met Melanie eens. Je hebt zoveel dierenarts controles en zelf heb je ook nog veel verstand. Het is bij ons zo dat we op vaste dagen/tijden in de week trainen, en dus ook als het warm is of heel koud. Ze zijn het dus wel gewend. Natuurlijk is een wedstrijd nog wel iets anders, maar denk dat je met de goede verzorging en goede conditie heel ver komt. En zoals ik al benoemde heb je zelf ook nog verstand en als je merkt dat het te warm is voor je pony's dan kun je altijd nog stoppen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 15:07

Dat je zelf verantwoordelijk bent voor het welzijn, en je gezond verstand moet gebruiken is logisch :j . Goed te lezen dat er iig zoveel controle aanwezig is op zo'n wedstrijd en dat de organisatie er alles aan doet om voor iedereen de omstandigheden draaglijk te maken.

Nu rijd ik (nog) geen samengestelden (vandaar dit topic ;) ), maar zijn er menners geweest die na dag 1 toch de handdoek in de ring hebben gegooid? Ik kan me zo voorstellen dat je "mee gezogen" wordt in de geest van de wedstrijd. Lijkt me dat er lef voor nodig is om te rijden, maar ook lef om je af te melden, oftewel wordt je als watje bestempeld, heeft het (behalve puntenverlies) nog verdere consequenties, als je besluit dat je de risico's te groot vindt? Neemt de jury of organisatie dit nog mee naar een volgende wedstrijd?
Ik weet niet.... vraag het dus maar :) .

(Ik ging vorig jaar tijdens de districtskampioenschappen zuid op 19 augustus bij 34 graden bijna van mijn graatje :o ). En dan zit daar nog niet eens de marathon bij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:10

bij dit soort temperaturen haal ik het niet in mijn hoofd om mijn paard uberhaupt op de trailer te zetten...of het moet een noodgeval zijn...maar niet voor mijn plezier.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:30

Geen enkele rijder heeft zich afgemeld, gelukkig...
daarbij waren de snelheden aangepast en de vet controle erg goed...
De medewerkers hadden het zwaarder dan de paarden, denk aan hindernisrechters..jury in de auto's, spoorbreedte mensen in de vaardigheid en niet te vergeten de rekenkamer..

Wel hebben veel direct na de marathon de paarden gelijk naar huis gebracht ipv op het terrein te laten staan

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 15:44

Jemig ja, zou je bijna vergeten... de vrijwilligers + jury + rekenkamer is niet het eerste waar je aan denkt bij de wedstrijden, maar ook zij (jullie) zullen het incredible zwaar gehad hebben in die hitte.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:04

ik ben ook gewoon gestart. Had geluk dat ik hobbyklasse reed met mn jonge pony en dus om 8.40 uur al mocht starten. Het was inderdaad goed geregeld. Bij de Veterinair was ook genoeg gelegenheid om je paard water te geven en af te spuiten.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:31

Ik zat bij ring 4 te schrijven bij de jury op C. In zo'n hokje was het goed uit te houden hoor. We werden prima verzorgd met coolbox met veel water erin. Helemaal top!