De Spagaat!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Piuni

De Spagaat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 21:14

Hallo allemaal! :)

Vandaag had ik weer eens zin in vrijheids dressuur.
Ik legde een bezem op de grond (een balk kon ik niet pakken omdat de deur op slot zat -.-) en een zweep een halstertouw en een halster en we waren er klaar voor! Teminste dat dacht ik want volgens mijn pony was ik natuurlijk het belangrijkste vergeten: BROKJES. :')
Dus die kon ik eerst nog gaan halen.
Ik liet mijn pony eerst aan de bezem ruiken. Ging allemaal prima. Toen liet ik haar er over heen stappen. Mijn pony vond dat niks aan dus toen dacht ik laat ik maar beginnen met het moeilijkere werk. Ik liet haar stilstaan boven de bezem. (bezem lag achter haar voorbenen)
Toen vroeg ik om een voetje dat gaf ze en toen kreeg ze een snoepje.
Toen pakte ik haar been (natuurlijk voorzichtig!) en zette ik die een stukje verder dan haar andere been. Tegelijk tikte ik met de zweep op de grond. Dat moet het commando worden. :7 Toen deed ik het andere been naast dat ene beentje. Dit deed ze niet gelijk. Straffen deed ik door euh uh te zeggen met een serieuse toon. Onder t brokjes geven zeg ik altijd blij braaffff meisjeee! Dat vind ze echt geweldig. 1 keer lette ze niet op mij en sloeg ik met de zweep op de grond. Toen keek ze verbaasd op waardoor ze op mij lette. :P En op een gegeven moment naar wat beentje daar en dan dat beentje daar. En belonen en tikken op de grond enzo. Stond ze in de spagaat hoe ik wou *\o/* Toen moest ik helaas stoppen. Maar volgende keer gaan we gewoon weer verder! Cindy vind het ook super leuk om te doen en ze leert snel. Laatst leerde ik haar een kusje binnen 10 minuten waarbij ze helemaal over je wang likt!

Wat is jullie commando voor de spagaat? En hoe hebben jullie het aangeleerd?

Groetjes,

Marija en Cindy *\o/* /3

lies_sparkle

Re: De Spagaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:42

Waar zijn de foto's?
Dit is een fototopic ;)

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 22:01

Foto's komen of zo of morgen :)

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 22:31

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:34

Ik raad je af om benen vast te pakken... Een paard blijft een paard, stel hij schrikt: dan maakt hij gelijk een flinke sprong over de balk (bezem). Ook kan het naar het paard toe bukken een deel van je commando worden en krijg je hoeven tegen je hoofd....

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 23:09

VisibreTeam schreef:
Ik raad je af om benen vast te pakken... Een paard blijft een paard, stel hij schrikt: dan maakt hij gelijk een flinke sprong over de balk (bezem). Ook kan het naar het paard toe bukken een deel van je commando worden en krijg je hoeven tegen je hoofd....

Ik snap je. Maar ik vind dat sommige mensen nogal overdreven doen. Met hoevenkrabben kan je paard ook zn been tegen je kop aan slaan ookal heb je hem vast. Met vastpakken bedoel ik ik til het been op (zoals hoevenkrabben) en dan laat ik hem los waardoor ze haar been neerzet en dan bij haar haar been een stuk verder naar voren gaat. Dan staat hij verder naar voren en doe ik dat ook met dat andere been.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:11

marijacindy schreef:
VisibreTeam schreef:

Ik snap je. Maar ik vind dat sommige mensen nogal overdreven doen. Met hoevenkrabben kan je paard ook zn been tegen je kop aan slaan ookal heb je hem vast. Met vastpakken bedoel ik ik til het been op (zoals hoevenkrabben) en dan laat ik hem los waardoor ze haar been neerzet en dan bij haar haar been een stuk verder naar voren gaat. Dan staat hij verder naar voren en doe ik dat ook met dat andere been.

Met hoeven krabben sta je naast je paard. Bij de spagaat ga je steeds verder naar voren lijkt me anders kun je geen commando geven.

Ik overdrijf niet, ik heb al ongelukken zien gebeuren :) Heb ook voldoende paarden getraind om het risico van voetjes optillen en te dicht bij je paard staan mee te maken. Probeer het eens door je paard telkens een stapje verder te vragen met een bixje en elk stapje naar voren te belonen. Maakt het allemaal veel makkelijker en vooral een stuk veiliger ;)

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 23:49

Zal t proberen!!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:00

VD-ITP >> TVG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:03

Ik zou ook voorzichtig zijn met benen oppakken. Niet alleen omdat je paardje je een trap kan geven, maar vooral ook omdat een paard steeds minder stabiel wordt naarmate hij verder uitgestrekt staat. Het is zelfs goed mogelijk dat hij opzij valt als je op een verkeerd moment om een beentje vraagt in een gestrekte houding, en dan valt hij wel op jou.

Als je echt fysiek de benen van de paard wilt verplaatsen, dan is het veiliger om het met je voet te doen; je vraagt om een beentje en 'duwt' dat met je schoen iets verder naar voren. Dat verkleint het risico.

Zelf zou ik het echter helemaal niet met enige vorm van fysieke druk trainen: het paard is de enige die echt weet hoe ver hij kan gaan en als je als mens benen vastpakt en gaat verplaatsen (en ook pas loslaat wanneer ze voor ons gevoel goed staan), dan race je binnen de kortste keren door alle lichamelijke en geestelijke grenzen van je paard heen. Ik heb het [***] met een zweephulp geleerd (aantikken en als hij het voetje iets verder naar voren weer neerzette belonen), [***] bood het op een dag vanzelf aan en [***] is zo getraind in het spiegelen van mijn bewegingen dat ik het een paar keer met mijn eigen benen voordeed en hij het toen ook eens probeerde.

Vooral voor paarden die de Spaanse pas al kennen is de spagaat trouwens een super oefening, omdat het ze leert dat zweep/aandacht voor voorbeen niet meteen een zwaai met het voorbeen betekent.
O, bijna vergeten: ik train de spagaat alleen met hoofd/hals in een ramener-houding of in voorwaarts-neerwaarts gestrekte houding, want zoals je op de foto ziet, trekt het paard zijn rug anders al snel hol. Gewoon de beloning steeds op grondniveau voor hem geven (nog beter is zo ver mogelijk voor zijn neus zodat hij hals/hoofd/ruggenwervels echt moet strekken om erbij te komen). Dan wordt het niet alleen meer een leuk kunstje voor de mens, maar ook een erg gezonde oefening voor het paard!