Wat is jullie hulp voor de spagaat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 12:10

Hallo,
Ik ben mijn pony de spagaat aan het leren.
Mijn hulp moet worden door op de grond te tikken met de zweep dat ze in de spagaat gaat staan.
Toch denk ik dat deze hulp te moeilijk is...

Groetjes,

Marija

NikkivanOlst

Re: Wat is jullie hulp voor de spagaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:33

Arm wijd vanaf de zijkant naar voren en commando 'wijd' of 'strek' :)

Evt tikken met de zweep voor de hoeven.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:34

Ik zeg gewoon: "spagaat" en dat heel blij, en die van mij gaat in de spagaat :)

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:22

Ik wijs/tik het been omstebeurt lichtelijk aan (ikzelf blijf op mijn eigen plek staan) en ondertussen geef ik het commando :)

pipaxpuzzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:30

ik tik meestal lichtjes tegen haar benen, waardoor ze wel vanzelf gaat, het lukt nu ook al bijna op stemcommando(:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:14

Het verschilt een beetje per paard, omdat ieder paard het op een andere manier leert (tenminste, als je in vrijheid werkt en ze dus niet in een bepaalde methode kunt duwen). Bovendien is een oefening ook nooit een op zichzelf staand iets. Bij mij wordt het in elk geval al snel een systeem met meerdere varianten om het paard met kunstjes te kunnen gymnasticeren.

Bij [***] is de hulp dat ik mijn hand op zijn schoft leg en 'toe maar' zeg (de variant met de hals omlaag gestrekt). Als ik 'mooi' zeg, dan gaat hij van daaruit in de ramener ('aan de teugel staan').
Bij [***] sta ik naast zijn schoft en wijs naar de grond terwijl ik dezelfde stemhulp geef. Om vanuit de spagaat te buigen leg ik mijn hand op zijn voorbeen en zeg 'buig', en om de spagaat met gekruiste benen te doen kruis ik mijn eigen benen. (en als ik dan weer buig zeg, maakt hij vanuit de spagaat met gekruiste benen een buiging met eigen benen 8)).
En bij [***] is de hulp nu nog heel groot, want we zijn nog maar net begonnen: ik sta naast hem en wijs naar zijn voorbeen en zeg stapje/voetje (ik vergeet namelijk steeds mijn hulpen) en loop dan voor hem langs naar het andere been om hetzelfde te vragen. Vrijheidsdressuur is hard werken. 8)