[AR] Buitensingel bij tuig met hollandse lichtogen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Buitensingel bij tuig met hollandse lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 07:51

Ik rijd al een hele tijd met een tweewieler met mijn pony, hij heeft een schoftje met hollandse lichtogen en een bewegende draagriem.

Normaal gezien doe ik altijd de strengen buiten de buitensingel, maar gisteren zei iemand me dat de strengen tussen de buitensingel en de binnensingel horen. Als ik foto's van aanspanningen bekijk zie ik dat ongeveer 50% ze ertussen en 50% ze er buiten doet. In mijn boek van de menbrevetten staat er enkel hoe het hoort bij een tuig met brancardbeugels.

Kan iemand me vertellen hoe het nu eigenlijk echt hoort?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:23

De reden waarom sommigen hun strengen er niet tussen, maar gewoon helemaal 'buitenlangs' laten lopen, is niet zozeer omdat het wel of niet hoort, maar omdat deze mensen soms merken dat het borstblad tegen de singels gaat aanstoten en schuren.

Ik heb enkele jaren geleden eerst een tuig gehad met hollandse/normale lichtogen, daarbij heb ik 'm eerst een tijdje tussen binnen- en buitensingel laten lopen, maar ik kwam er al snel achter dat dat begon te stoten. Vanaf toen had ik hem buitenlangs lopen.

Ook bij een nieuw tuig met (toen nog) brancardbeugels, had ik 'm gewoon buitenlangs lopen.

Qua werking etc. maakt het dus niet zoveel uit en kun je dus eigenlijk kiezen wat jij en je pony het prettigst vinden. Met de kanttekening dat je moet oppassen dat als je hem er tussendoor hebt lopen, dat je wel in de gaten moet houden dat het borstblad niet tegen de singels gaat stoten.
Edit: ook moet er geen knik komen in de strengen; die moeten dus een mooie, parallelle lijn maken. Bij sommige tuigen wordt die lijn juist onderbroken als je ze buitenlangs laat lopen, bij andere tuigen wordt die lijn onderbroken als je ze binnendoor laat lopen. Gewoon even uitproberen dus, wat voor jou bij jou tuig het prettigste werkt.

Eline91

Re: Buitensingel bij tuig met hollandse lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 17:53

Er is dus geen 'enige juiste manier' om je strengen te bevestigen?

Ik doe ze altijd buitenlangs om de reden die jij noemt, namelijk het schuren tegen de singels. Ik heb het op mencursus ook zo geleerd. Ik vind het zelf fijner om de strengen buitenlangs te laten lopen, maar ik wilde zeker zijn dat dit geen problemen geeft voor de veiligheid.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:58

Er is inderdaad geen enige juiste manier, het is puur afhankelijk van het tuig, het paard, etc. Wat JoyCiej007 al zegt: gewoon uitproberen wat voor jouw en jouw paard het prettigste is. ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:52

GeekGirl schreef:
Er is dus geen 'enige juiste manier' om je strengen te bevestigen?

Ik doe ze altijd buitenlangs om de reden die jij noemt, namelijk het schuren tegen de singels. Ik heb het op mencursus ook zo geleerd. Ik vind het zelf fijner om de strengen buitenlangs te laten lopen, maar ik wilde zeker zijn dat dit geen problemen geeft voor de veiligheid.

Voor de veiligheid en werking v/h tuig maakt het écht geen biet uit ;)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 10:00

Dank je wel! :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:25

Ik doe ook de strengen buitenom de buitensingel. Het schuurt minder en lijkt me minder warm te worden met lange ritten. "k Heb nu een anatomisch gevormde boeg; die is ietsje langer dan vorige boeg dus nu komen de strengen 'automatisch' buitenom de buitensingel. Anders zit daar teveel materiaal. Hum lastig uitleggen. Net hoe het het prettigst zit voor je paard.