[AR] Booster's eerste keer fotos op bokt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Booster's eerste keer fotos op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 22:03

Lieve bokkers!

Dit is booster:
Afbeelding

Hier een paar (helaas hele slechte) telefoon foto's van Booster voor de wagen. Eerste keer in de bak.

Ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven over de afstelling, want ik kom er niet helemaal uit. Heb al heel veel geprobeerd, op deze manier lijkt het het meest comfortabel voor pony en mij; maar perfect is het niet.

Ook moet ik een boktkussen regelen want ik zit wat te laag; en hoop snel lessen te kunnen regelen wat het Achenbach kom ik dus even niet meer uit :S het is natuurlijk ook alweer bijna 10 jaar geleden dat ik mijn koetsiersbewijs haalde en dus ook 10 jaar niet gemend, behalve die 3/4 weken met Booster nu!

Desalniettemin ben ik trots op Boost, hij ziet er knap uit voor t wagentje! 3,5 jaar en dus nu paar weekjes voor 't wagentje (2x in de week korte ritjes hoor :) )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 26-07-13 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Zosamaja

Re: Booster's eerste keer fotos op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:06

Ziet er wel erg leuk uit, kun je trots op zijn! Ik ben ook bezig met mijn paardje. Loop er nu nog achter met lijnen en vorige week voor het eerst een balkje gesleept!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:32

Wat voor sulky heb je ?
Leuk dat jullie lekker bezig zijn, gewoon weer lekker kilometers gaan maken.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 00:22

Wat een leuke pony! Hij loopt erg lekker zo voor de wagen.

Helaas heb ik geen verstand van sulky's maar er zitten genoeg mensen op bokt die er meer van weten ;)

Heb nog wel een andere tip. Misschien is het op dit moment even makkelijker om vrije stijl te rijden in plaats van Achenbach omdat je daar nu teveel bij moet nadenken. Op de laatste paar foto's viel mij trouwens wel op dat je handen nogal hoog staan (en je armen dus in een kleine hoek omhoog). Ik gok omdat je wil voorkomen dat de leidsels zijn kont raken. Maar je vergroot alleen wel de kans dat je kramp krijgt in je hand/pols (heb ik zelf ook ooit ondervonden). Misschien voelt Achenbach daarom nu ook even niet fijn.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 05:59

Thanx :D!

De tweewieler is een Kraay :) Inderdaad rustig aan KMs maken :D Wil wel zsm een les dat de basis in de gaten gehouden wordt, maar hij moet dan wel langer dan 20 min aan het werk kunnen, en nu(met deze temperaturen) vindt ik dat nog even te zwaar.
PaulineH: Leuk! Succes !

Ik heb mijn handen inderdaad wat hoog, zal ze volgende keer proberen wat lager te houden, leidsels op zijn kont kan hij wel tegen. Vond ook dat ik te laag zag eigenlijk; knieeen had ik ook een beetje op gepropt. Ga even zo'n boktkussen kopen denk ik.
Inderdaad na 5 min klooien had ik het wel gezien met Achenbach haha en heb ik ze normaal vast gepakt maar ik moet het wel kunnen *-)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:43

Wat een gave aanspanning zeg, mooi hoor!

Een bokkussen zal je idd goed doen; zowel qua houding als ook leidselvoering en positie van je handen.
Wat mij eigenlijk een beetje opvalt op de foto's, is dat zowel het schoftje als ook het borsttuig wat aan de kleine kant zijn. Het schoftje had best wat langer gemogen, ook het borstblad is eigenlijk te kort, had wat langer mogen doorlopen.

Verder vind ik je lamoenogen bij de lichtogen wat vreemd zitten; lijkt wel alsof je die hele oog door de lichtogen hebt getrokken? Ik weet niet hoor, maar het is heel slecht te zien op deze foto's.
Het is de bedoeling dat je 'm op deze manier vastmaakt:
Afbeelding

Aangezien je een gesloten lamoen hebt, zijn veiligheidslichtogen dan ook aan te raden. Maar of die er op zitten en hoe je het precies hebt bevestigd, is vanaf deze foto's niet duidelijk te zien.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:23

Volgens mij zie ik wel veiligheidslichtogen, en heeft ze het uiteinde van het lamoen wel goed door het lichtoog, maar te hoog (en dat wordt dan wellicht weer veroorzaakt doordat het schoftje wat klein is.) Ik zou de lichtogen wat meer laten zakken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:35

Bix schreef:
Volgens mij zie ik wel veiligheidslichtogen, en heeft ze het uiteinde van het lamoen wel goed door het lichtoog, maar te hoog (en dat wordt dan wellicht weer veroorzaakt doordat het schoftje wat klein is.) Ik zou de lichtogen wat meer laten zakken.

Zou ze normaal gesproken ook lager doen (als dat kan, want het schoftje houd nu natuurlijk eerder 'op' zeg maar, dus veel lager zullen ze niet kunnen), maar vraag me af of je dan niet in de knoei komt met de balans van de sulky?

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:32

Een hoger bokkussen is inderdaad een verbetering, maar omdat je dat zelf al had genoemd, heb ik het niet meer opgenoemd. Let daar dan bij op dat je de leidsels niet meer hoeft te "tillen". Ze mogen eigenlijk ook niet op de rug liggen, omdat je anders het risico loopt dat als je pony een keer met zijn staart zwiept (vanwege een mug of uit ergernis) hij de leidsel raakt en afklemt met zijn staart en dan wordt de boel onbestuurbaar.

Achenbach gaat vast wel weer lukken, paardrijden/mennen is in dat opzicht net fietsen ;) Misschien een paar keer alle grepen oefenen zonder pony ervoor en dan slijt het automatisme er wel weer in. Er staan genoeg handige tips online, waar je kan spieken of je het goed doet.

Verder kan je denk ik ook een hoop met de tuig tips hierboven. Booster is zeker een C pony? Ik heb bij mijn C pony ook toen het hele tuig op maat moeten laten maken, want het ene stuk was weer te groot en het andere te klein.

Succes in ieder geval met het aanpassen. Booster pakt het in zo'n korte tijd het werk al goed op (lekker door de hals etc.), dus volgens mij ga je nog een hoop plezier aan hem beleven! :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:37

_Marjola schreef:
Ze mogen eigenlijk ook niet op de rug liggen, omdat je anders het risico loopt dat als je pony een keer met zijn staart zwiept (vanwege een mug of uit ergernis) hij de leidsel raakt en afklemt met zijn staart en dan wordt de boel onbestuurbaar.

Helaas doen sommige pony's/paarden dat ook als de leidsels níet de rug raken..... Mijn Welsh vind het super grappig om bij ieder commando even een zwieper met 'r staart te geven zo van 'ja vrouwtje, heb je gehoord!'. En bij opwinding/galop etc. draagt ze haar staart zo hoog, dat ze 'm gewoon bij mij over het voorschot neerlegd, dan slaat hij soms zelfs om het rempedaal heen. Ze heeft helaas ook meerdere keren al de leidsels weten te vangen.

Gelukkig heb ik nu al een tijdje een verlengde culeron, en zijn dergelijke taferelen verleden tijd :)

Overigens ben ik bang dat je aan het te kleine/te korte van het schoft- en borsttuig verder weinig kan doen, dat is niet te verstellen. Meest ideale zou eigenlijk een ander tuig zijn, gezien deze gewoon net iets te klein is.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:57

@JoyCiej007 Dat is ook vervelend zeg! Gelukkig heb je het op kunnen lossen met de culeron. Ik ben blij dat mijn Welsh die grapjes achterwege laat.

Een te klein schoftje is inderdaad lastig aan te passen. Ik dacht trouwens dat in de winkel naast Kraay ook een tuigenmaker zit, Toydoll. Zij kunnen je vast verder adviseren! (Ze kennen de wagen waar je mee rijdt vast als geen ander.)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 15:17

Bedankt voor alle tips!!

_Marjola schreef:
Verder kan je denk ik ook een hoop met de tuig tips hierboven. Booster is zeker een C pony? Ik heb bij mijn C pony ook toen het hele tuig op maat moeten laten maken, want het ene stuk was weer te groot en het andere te klein.

Succes in ieder geval met het aanpassen. Booster pakt het in zo'n korte tijd het werk al goed op (lekker door de hals etc.), dus volgens mij ga je nog een hoop plezier aan hem beleven! :)

hihi, Boost is net geen 1.15 :$ Dus een Atje! (hij toont wel groter op deze foto's he??)
Hij doet vanaf dag 1 al alsof tie het al jaren doet, hij vindt het leuk denk ik. Mooi zo :D

De lamoenen zijn (opengemaakte) veiligheidsogen vanwege vorige tuig; en ik heb inderdaad veiligheidslichtogen aan mijn tuig en die zitten opzich goed; alleen ik heb ze inderdaad heel hoog omdat ik het idee had dat het karretje dan minder zou stuiteren. Heb nogal lopen puzzelen en schuiven etc.
Ze kunnen nog een heel eind naar beneden dus, zitten nu op allerhoogst. Hoe laag zou dan ideaal zijn? Het voorbeeld plaatje is wel heel laag?

Ik heb zelf niet het idee trouwens dat t schoftje te klein is, in tegen deel, maat groter gaat niet passen... Het vertekent misschien een beetje omdat het brede zwarte bontje onder het schoftje wél te kort is voor het schoftje en mijn rode lapje ook wat kort is.

Borsttuig is inderdaad wel te kort :( Ik ga wel even kijken of er misschien ergens een los borsttuig wordt aangeboden...

Ik heb gelukkig met Booster geen problemen met zwiepende staart :D Blij dat het geen merrie is :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:39

Voorbeeldplaatje is mijn eigen aanspanning, is een 4wieler en dan wil je 'm juist zo parallel mogelijk aan de strengen hebben. Mijne kan dus ook niet lager, want ook daar is het schoftje te kort voor. Mijn tuig past ook maar nét aan op mijn Welsh; schoftje had ook íetsje langer gemogen (maar is niet zo kort als de jouwe) en borsttuig kán ook nog net, als ik geen gelonderlegger er onder heb. Bij jou zal het weinig uitmaken wel/geen onderlegger, omdat die van jou niet zo dik zijn volgens mij?
Afbeelding

Maar ik hoef dus ook geen rekening te houden met een sulky die in balans moet blijven, en liefst wat achterover hangt ipv. dat hij voorover op de pony druk geeft. ;)

Ik denk overigens niet dat jou foto's vertekenen vwb. het schoftje; die onderleggers kijk ik ook niet naar, maar puur het schoftje. Maat groter schoftje had je dus al geprobeerd? Kan ook aan het merk liggen hé, dat maat shet bijv. te klein is maar maat pony net wat te groot....
Heb je een duidelijke, scherpe foto met schoftje er op?

En ja.......... merries.................... pffffff práat me er niet van :roll: >;) 8)7 _-:( :x

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 15:44

Ja jou tuig past wel mooier dan het mijne op Booster, dat is wel zo ja!

Probleem wat ik ondervindt is dat sommige onderdelen mini-shetty moeten zijn, en andere weer shet, en andere bijna pony... Lastig :D Boost is wel een kleintje hoor, en ielig.

Zal morgen even kijken of ik duidelijke fotos kan maken!
Mijn bont onderlegger is wel heel dik....... Die rode niet idd, dat is alleen 2 lagen neopreen.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:13

Toydoll schreef:
hihi, Boost is net geen 1.15 :$ Dus een Atje! (hij toont wel groter op deze foto's he??)

Ik maakte de inschatting op basis van de bakrand. Sam steekt daar normaal ook altijd onder, maar blijkbaar is die in deze binnenbak niet zo heel hoog. :P Maar verder toont Booster inderdaad wel groot op de foto's, zeker voor een Atje!

Misschien kan je de vraag over de sulky/tuig ligging ook even in het grote sulky topic stellen (staat in AR). Ik durf geen keiharde beweringen te doen, maar ik weet wel dat bij een vierwieler je vanuit het midden van het achterwiel een licht oplopende vloeiende lijn moet kunnen trekken naar het lamoen (zoals je bij JoyCiej op de foto ook goed kan zien). Ik weet niet of die theorie ook van toepassing is bij sulky's vanwege de balans. Het valt mij alleen op dat er bij jouw sulky een duidelijke knik omhoog zit in het lamoen, dus dat heeft ook weer invloed op hoe ver je nu moet zakken bij het schoft.

Tuig is dus een puzzelwerkje, maar zorg wel dat je altijd een gaatje overhoudt, want dan kan je altijd thuiskomen als er iets breekt (tegenwoordig een kleine kans, maar wel een mooie maatstaf om te blijven hanteren).

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 16:37

Correctie: lees het nu beter, je hebt het over de borstonderlegger. Sorry! Die is heeeeel dun ja, alleen om tuig tegen zweet te beschermen eigenlijk.

Ik had op een van mijn eerste posts (half jaar geleden) heel veel commentaar dat ik mijn lamoen ogen veelste laag had zitten XD dus ik dacht dat ze hoog moesten. Bij 4 wieler dus juist niet?

Puzzelwerkje indeed!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:42

Deze sulkies zijn erg moeilijk in balans te krijgen, zoek maar even op de zoekfunctie, je bent niet de enige. Die van mij gaat ook even terug naar Kraay, hij kan er wat aan doen zei hij me. Ik heb de lamoenstokken iets rechter gemaakt dat scheelt ook al een stukje.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:00

Hier even een fotootje van mijn eigen wagen, om het lamoen verhaal uit te leggen.

Afbeelding

Ik heb even een rood/roze lijn getrokken onder het lamoen langs, zodat je kan zien hoe het loopt (to be honest: bij mijn wagen had het net iets beter uitgekomen als de wielen 21inch waren i.p.v. 19). Mijn lamoen is alleen vrij recht in vergelijking tot dat van JoyCiej, maar als je een beetje rekening houdt met de knik in haar lamoen kan je een soortgelijke denkbeeldige lijn trekken bij haar foto. Het lamoen komt bij ons allebei in het midden van de pony uit (dus niet hoog, maar ook niet laag ;)). Maar zoals ik al zei, heb ik eigenlijk geen ervaring met sulky's rijden en is deze theorie waarschijnlijk niet van toepassing op de sulky (vanwege de balans en de duidelijke knik in jouw lamoen). Dus je kunt het beste je vraag even voorleggen aan andere sulky rijders in dit topic.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 19:52

Ik ben idd op de hoogte dat verschillende mensen problemen hebben met het balans met de kraay tweewieler. Ik heb helaas geen vervoer om met pony naar Kraay toe te gaan :( Heb geen idee hoe ik daar moet komen met pony én wagentje

Marjola: Ik zie het ja, is idd duidelijk. Ik weet idd niet hoe het met sulky zit. Zal het eens vragen in dat topic!