[AR] 'Men'-logeerpartijtje met Laura en Fellow!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hannemarie

'Men'-logeerpartijtje met Laura en Fellow!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 20:35

hoi lieve bokkers!

Laatst waren Laura (__Lauraa) en ik eens aan het praten en toen kwam langzaam het idee opborrelen om eens samen te gaan mennen.
Maar omdat Laura niet echt om de hoek woont en ik nog geen rijbewijs heb ging dit niet echt makkelijk.
Tot we bedachten dat ze best hier kon slapen, en dan kon Fellow bij mijn pony's in de wei overnachten.
Na wat overleg aan beide kanten kon het doorgaan en maandag 15 juli was het zo ver!
Laura zou met Fellow komen, en 2 nachten blijven slapen zodat we 3 dagen konden mennen.

En wat héb ik genoten, het was heerlijk en de pony's waren zó ontzettend braaf!
Ze hebben er allebei van geleerd en ik zelf heb het echt als 3 superleuke, gezellige dagen ervaren!

Een deel van deze foto's zijn met mijn Iphone gemaakt, de rest met de spiegelreflex van Laura of van mij.

DAG 1
01 - Jaaa, daar komen Laura en Fellow aan
Afbeelding

Nadat we de spullen weggebracht hadden naar mijn huis, hebben we de pony's opgetuigd en zijn we vertrokken,
Deze dag zouden we een rit maken door de polder, een lange rit, bijna 10 kilometer.
Maar het zou een rustige rit worden want in de polder is het niet zo druk, dachten we..
.. We zijn echt heel erg veel trekkers tegen gekomen die met het mooie weer eindelijk op het land bezig konden.
Maar de pony's hebben zich voorbeeldig gedragen!
Wat wel een les voor de volgende dag was is dat we ons niet meer moeten vergeten in te smeren haha.

02
Afbeelding

03 Laura en Fellow
Afbeelding

04
Afbeelding

DAG 2

Omdat de deur naar onze tuin net te smal was voor onze sulky's, mochten ze bij mijn opa en oma in de tuin overnachten.
Zo liepen we elke ochtend, samen met de sulky's, naar de wei om vanaf daar te vertrekken.
Laura had roze oornetjes en bandages mee, en die moesten natuurlijk even op en om gedaan worden.

Ja, we weten dat alles niet perfect zit..
De rit die deze dag gepland stond vond ik de leukste rit.
Een stukje bij ons door de stad, door (hele enge :+) fietstunneltjes, en keihard galopperen over een heerlijk veld.
Deze rit hebben we expres in de ochtend gedaan, zodat het nog niet zo warm was.
En zo konden we 's middags de pony's meenemen naar een meertje om daar mooie foto's te maken!

05 Zo liepen we elke ochtend naar de wei & 06
Afbeelding Afbeelding

07 Laura en Fellow
Afbeelding

08 Dawn en ik
Afbeelding

09 Laura en Fellow
Afbeelding

10 Dawn en ik
Afbeelding

DAG 3

En toen was de laatste dag alweer aangebroken, het ging echt véel te snel.
Vandaag zouden we een rit maken die een klein gedeelte over het industrie terrein ging, daarna door een klein parkje, en toen weer door de polder naar de wei.
Maar omdat er een bruggetje naar het parkje was afgesloten moesten we een veel groter stuk over het industrieterrein dan gepland.
Gelukkig gaven de pony's er niet veel om en liepen ze keurig langs alle vrachtwagens, heftrucks en hard rijdende auto's!

11 Optuigen bij de wei
Afbeelding

12 Laura en Fellow
Afbeelding

13 Dawn en ik
Afbeelding

14 Aftuigen bij mijn huis, waar we de sulky's konden laten staan tot Laura werd opgehaald
Afbeelding

Lieve Laura, ik wil je bedanken voor de 3 super gezellige dagen die we hebben gehad! :+:

Afbeelding

Een kleine impressie van de afgelopen 3 dagen

Een reactie zou leuk zijn, liefs Hannemarie :)
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 18-07-13 21:56, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Filmpje toegevoegd op verzoek.

Siepie

Re: 'men'logeerpartijtje met Laura en Fellow!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:35

Ik vond het écht tóp Hanne! Nogmaals súper bedankt voor de gezelligheid en dat ik mocht komen!! :*

Fenneeee

Re: 'Men'-logeerpartijtje met Laura en Fellow!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:38

Super leuke foto's meiden !! je kan echt zien dat jullie het gezellig hebben gehad :) :)

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:49

Leuk, ziet er gezellig uit! :D

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:51

Ziet er erg gezellig en leuk uit!
Gelukkig hebben jullie het ook erg naar je zin gehad!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:56

Dat ziet er heel leuk en gezellig uit! Super leuk idee! :)

sommodore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:01

Dat ziet er super leuk uit. Alleen op de 1 na laatste foto zie ik dat het hoofdstel afgehaald wordt terwijl de kar er nog achter hangt, daar heb ik al diverse nare dingen door zien gebeuren. Absoluut niet rot bedoeld, maar als aandachtspunt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:03

Super gaaf zeg! :D

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:10

Wat leuk

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:28

sommodore schreef:
Dat ziet er super leuk uit. Alleen op de 1 na laatste foto zie ik dat het hoofdstel afgehaald wordt terwijl de kar er nog achter hangt, daar heb ik al diverse nare dingen door zien gebeuren. Absoluut niet rot bedoeld, maar als aandachtspunt.

Als ik het hoofdstel om zou laten zou hij juist gaan kloten, ik ken deze pony vanaf zijn geboorte en weet hoe hij in mekaar zit en bij hem is het juist gevaarlijker als ik het hoofdstel om zou laten :j

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 21:30

bedankt voor alle leuke reacties! :D

ik was nog bezig met een filmpje maar die was net niet op tijd klaar.
dus ik vraag zo even een mod of die 'm in de OP wil plaatsen.
verwacht er niet te veel van, ik had nogal ruzie met het programma :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:50

Ziet er super gezellig uit! Leuk hoor.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:02

Het filmpje is ook leuk! :D :D

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:55

Ziet er gezellig uit :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:56

wat onwijs gezellig zeg, superleuk! *\o/*

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:45

Wat ontzettend leuk zeg, zo te zien hebben jullie het idd erg gezellig gehad. Leuk dat dit allemaal zo kon!
En erg leuke foto's ook! Filmpje ziet er ook leuk uit; lekker crossen! :D

Als tip zou ik Laura mee willen geven dat haar broek (nouja, ehm die van de pony, hahaha) wat te klein is; die hoort wat verder naar voren te liggen, maar dat gaat helaas niet omdat de broek zelf te klein is. Verder liggen de onderleggers op z'n zachtst gezegd nogal 'vreemd'; die kun je beter weglaten dan op deze manier mee gaan rijden; de borstonderlegger belemmerd de pony ook in z'n beweging omdat hij zo ontzettend laag hangt en ver uitsteekt.

Verder: meiden, pas alsjeblieft heel erg op. Ik zie een foto waarbij het hoofdstel van een ingespannen pony wordt afgehaald; doe dat alsjeblieft echt nóóit of te nimmer! Ik lees dat de pony juist zou gaan 'klooien' als hij het hoofdstel nog in heeft. Wat ik me dan afvraag; hij kent hoofdstel en bit toch? Lijkt mij stukje opvoeding? Het is echt iets wat in de praktijk voor een hele hoop ongelukken zorgt, het is dan ook echt not-done om dit te doen. Eerst volledig uitspannen (als pony vast staat of wordt vastgehouden door een 2e persoon), en als wagen erachter weg is kun je evt. eerst het hoofdstel afnemen.

Tenslotte zie ik helaas op meerdere foto's de zwarte pony (van Hannemarie?) ingespannen helemaal los staan, zonder dat iemand het dier vast heeft of er recht voor staat. Zelfs bij een weg/fietspad.
Hoe braaf en bomproof je pony ook is; jullie zullen vast wel weten dat ze ook vliegensvlug kunnen zijn. Hij hoeft maar 1 pas te verzetten en weg is'ie. Dan heb je mooi het nakijken hoe je pony met wagen en al hem smeert, met uiteraard alle gevolgen van dien.
Het blijven (vlucht)dieren, die onberekenbaar kunnen zijn en ook nog een eigen wil hebben. Het is echt geen pretje, een pony met wagen er achter zonder menner op de bok, aan de kletter.

*knip*

Ongelukken kunnen altijd gebeuren natuurlijk, maar heel eerlijk; op deze manier lok je het wel heel erg uit. En dat kan 10x, 100x goed gaan, maar het hoeft maar 1x fout te gaan en dan gaat het meestal héel goed fout. En dat zou zonde zijn, toch?
Het zijn maar kleine aanpassingen en het maakt het een heel stuk veiliger, voor jullie, je pony's, én niet te vergeten alle overige weggebruikers.
Laatst bijgewerkt door Gem op 19-07-13 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schrikaanjagende filmpjes verwijderd.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 00:34

Ik vind het er leuk uitzien maar Laura doe alsjeblieft rustig aan met Fellow, hij is nog geen 3 jaar, dan vind ik 10 km een behoorlijke rit voor zo'n jonge pony. Ik vind dat je erg veel (teveel!) van hem vraagt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 00:46

Dan ehm..... is Laura er wel héel vroeg bij met Fellow... en dan issie al beleerd en al..... :=
:oo :x

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 07:50

Bedankt voor alle leuke reacties! :D

Ik weet dat t gevaarlijk is om haar los langs de weg te laten staan met de kar er nog achter.
Toch doe ik het af en toe even, om bijv een foto te maken zoals nu, omdat ik weet dat ze 'toch wel blijft staan'
Al is dat geen smoesje natuurlijk, er kan altijd wat gebeuren.
Ik zal er op gaan letten, bedankt! :)

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:00

JoyCiej007 schreef:
Als tip zou ik Laura mee willen geven dat haar broek (nouja, ehm die van de pony, hahaha) wat te klein is; die hoort wat verder naar voren te liggen, maar dat gaat helaas niet omdat de broek zelf te klein is. Verder liggen de onderleggers op z'n zachtst gezegd nogal 'vreemd'; die kun je beter weglaten dan op deze manier mee gaan rijden; de borstonderlegger belemmerd de pony ook in z'n beweging omdat hij zo ontzettend laag hangt en ver uitsteekt.

Verder: meiden, pas alsjeblieft heel erg op. Ik zie een foto waarbij het hoofdstel van een ingespannen pony wordt afgehaald; doe dat alsjeblieft echt nóóit of te nimmer! Ik lees dat de pony juist zou gaan 'klooien' als hij het hoofdstel nog in heeft. Wat ik me dan afvraag; hij kent hoofdstel en bit toch? Lijkt mij stukje opvoeding? Het is echt iets wat in de praktijk voor een hele hoop ongelukken zorgt, het is dan ook echt not-done om dit te doen. Eerst volledig uitspannen (als pony vast staat of wordt vastgehouden door een 2e persoon), en als wagen erachter weg is kun je evt. eerst het hoofdstel afnemen.

Over de broek, ik heb zelf niet idee dat ie te klein is, ik zal er nog eens naar kijken.

De onderleggers liggen inderdaad apart. Daarom, zoals je ook op de foto's kunt zien, heb ik na dag 1 de onderlegger bij het borsttuig weggehaald. Dit was de eerste keer dat ik de onderleggers gebruikte dus het was nog een beetje uitproberen hoe en wat en ik kwam er al snel achter dat die bij het borsttuig beter weg kon. Die om de singel heen is gewoon nodig want mijn beide pony's krijgen singelwondjes van deze singel, ik heb inmiddels een andere maar die is helaas voor Fellow te groot. Die onder het schoftje moet ik nog naar kijken hoe ik die beter kan laten liggen maar ik had ze net gemaakt van een oud dekje dus het was gewoon nog wat puzzelen.

Fellow is inderdaad nog geen 3. Hij is het veulentje van mijn andere pony en ik weet van mezelf dat ik hem als veulen te veel heb toegelaten waardoor hij een heropvoeding nodig heeft. Hier ben ik ook mee bezig, alleen kloot hij dus nog wel eens. Ik ken deze pony van top tot teen en weet dat het bij hem veiliger is om eerst het hoofdstel af te doen, vandaar dat ik dit ook doe. Daarna zet ik hem namelijk vast en aan een hoofdstel vastmaken is ook niet zo'n slim idee dacht ik zo. Ik ben altijd alleen (ook thuis) dus ik moet wat en dan zet ik ze liever aan het halster vast dan aan het hoofdstel. Ik weet dat dit een risicio is omdat hij snel kan wegschieten als hij net het hoofdstel af heeft daarom neem ik hem half in de houtgreep en ook dat is geen goede reden, ik wil alleen niet dat er ongelukken gebeuren en daarom leek mij dit het beste. De volgende keer doe ik het halster wel om het hoofstel.

Over de leeftijd, tsja daar mag iedereen z'n mening over hebben. Dit is inderdaad veel geweest maar hij heeft er ontzettend veel van geleerd, hier was mogelijkheid om hem goed verkeersmak te maken met een andere pony en iemand anders erbij, thuis is die mogelijkheid er niet. En wees maar niet bang, zoveel vraag ik normaal echt niet van hem. Hij is met 2,5 voor het eerst er voor gezet (wat bij héél veel mensen gebeurt) met een goede reden. In de wei is hij écht serieus strontvervelend als hij niet aan het werk is geweest. Alleen maar achter de andere pony's aanvangen. Doe ik 1/2 keer in de week wat met hem waarbij hij z'n hersenen nodig heeft is het klaar en is hij rustig. De eerste keren echt niet elke week mennen. 1 week mennen 1 week fietsen en nu is het zo dat ik 1 dag men als ik er al aan toe kom en 1 dag een rondje fietsen. Verder staat meneer lekker op de wei met z'n vriendjes en vraag ik niks van hem. Ja, ik weet dat mensen hier er anders over denken, maar er zijn ook genoeg mensen die het met mij eens zijn, erover in discussie gaan helpt niet want hij is al beleerd met 2,5 dus daar is niets meer aan te veranderen.

En ja ik ben héél erg zuinig op mijn pony want ergens is Fellow nog steeds mijn kleine baby.

Ik weet echt wel dat jullie het goed bedoelen maar (en jullie zullen denken van niet) ik weet wat ik doe en ik wil mijn pony niet kapot maken. Dat is ook absoluut niet mijn bedoeling.

In dit topic: [AR-ITP] Fellow voor de sulky, inspannen en wegrijden! is hij er voor het eerst voor gezet, dat was 18 mei, dat was 3 maanden voor hij 3 werd, hij wordt 26 augustus namelijk 3. De training vooraf is eigenlijk niet eens heel veel geweest. Fellow is, net als zijn moeder, koel in het hoofd (wel wat minder) en pakt nieuwe dingen erg goed op (uiteraard is alles wel op een veilige manier gegaan). Hij heeft 3 keer een bandje gesleept verdeeld over 2 weken, ik heb het sturen en de rem geoefend aan een touwhalster en ik heb echt niet veel met hem gedaan. Met 2,5 ben ik heel rustig begonnen met 1 keer in de week grondwerk, wijken voor druk en op een speelse manier het stuur en de rem erop zetten. Ik zelf vind dat ik het niet slecht heb aangepakt. Ja ik had een halfjaartje kunnen wachten maar door de bovengenoemde reden heb ik dat niet gedaan. En 1 keer per week een kwartiertje grondwerk kan imo geen kwaad. Er zijn mensen die met deze leeftijd elke week een paar keer wandelen, dat vraagt meer van ze. Daarnaast krijgt hij deze winter gewoon 2/3 maanden rust, ongeacht hoe hij kliert in de wei.

Even offtopic, Joyce ik ging laatst met Sharon naar Tucker en toen kwamen we langs jou wei, ziet er super uit! :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:38

Als je hem vast wil zetten aan een halster, dan doe je het halster over je hoofdstel heen. Maar eerst de kar er achter vandaan, dan pas het hoofd stel af.
En als hij gaat lopen kloten moet hij eerst leren dat hij dat niet doet.

Als de verzorgmeiden het op deze manier zouden doen (met mijn super brave en heel ervaren pony's, waarbij het dus ook echt wel goed zal gaan) hoeven ze nooit meer terug te komen omdat het, zoals Joyce heel mooi en duidelijk uitlegt, levens gevaarlijk is.

Ritten van 10 km, dat vind ik heel erg heftig voor een baby-paard. Die van mij lopen dat soort dingen pas als ze 5jaar of ouder zijn. Juist om ze de kans te geven zich rustig te ontwikkelen. Kwartiertje oefenen is MEER dan genoeg voor een 3 jarige (mijn 3 jarige loopt iedere 2 weken max 10 minuutjes, en die van mij is wel echt al 3, die komt komend najaar op z'n vroegst voor de wagen).

Omdat je als veulen hem niet opgevoed heb moet je er nu zo vroeg mee gaan rijden? Netjes opvoeden vanaf het begin en dan voldoende tijd geven om op te groeien lijkt mij verstandiger. Ik zou nu wel de juiste volgorde aanhouden, eerst opvoeden, dan pas rijden.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:16

Ik denk dat Laura (en Hannemarie) inmiddels wel genoeg commentaar hebben gehad over het hoofdstel af doen, Fellow's leeftijd en de gevaren.
Ik denk dat ze het ook wel leuk vinden om leuke reactie's te krijgen :)
Dus bij deze:

Super leuk idee! En het plezier straalt er af bij jullie beiden! :j

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:27

eline10 schreef:
Ik denk dat Laura (en Hannemarie) inmiddels wel genoeg commentaar hebben gehad over het hoofdstel af doen, Fellow's leeftijd en de gevaren.
Dus bij deze:

Nou inderdaad, ik had dit commentaar ook wel verwacht, dat is bokt helaas. Zoveel mensen zoveel meningen, prima jullie mogen je mening hebben maar ik doe het op mijn manier, ik respecteer jullie manier en dat verwacht ik andersom ook.

Bedankt voor je leuke reactie! :D

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:36

__Lauraa schreef:
eline10 schreef:
Dus bij deze:

Nou inderdaad, ik had dit commentaar ook wel verwacht, dat is bokt helaas. Zoveel mensen zoveel meningen, prima jullie mogen je mening hebben maar ik doe het op mijn manier, ik respecteer jullie manier en dat verwacht ik andersom ook.

Bedankt voor je leuke reactie! :D

Inderdaad!
Fellow heeft plezier, jij hebt plezier, dat is toch super! +:)+ Daar zie ik het probleem niet van in :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:45

Dames, wat een geweldige ervaring lijkt me dat zeg! *D Ziet er ook op en top gezellig uit. :j

Over het hoofdstel afdoen, ik doe het ook. Ik vind het zelf gewoonweg prettiger als hij zijn hoofd al kan rekken en strekken terwijl ik de rest nog aan het doen ben. :) Het ligt geheel aan het paard, die van mij vind het ook fijner om eerst het halster om te krijgen. Het hoofdstel gaat er dan ook pas als laatste op.

Keuzes die iedereen maakt, zijn nog steeds eigen keuzes, en gelukkig is iedereen verantwoordelijk voor zichzelf en de pony's. +:)+