Mijn vader besloot in 2011 om het mennen weer op te pakken na bijna 30 jaar. Aangezien zijn vorige menpaard een tuigpaard was, gingen we daar ook weer naar op zoek via het internet. Al snel vonden we de sprekende Absoluut (bijnaam Ab) en in no time waren we een tuigpaard, wagen en tuig rijker en werd ik tot groom gebombardeerd. Ab is een echte knuffelbeer, die met zijn verbaasde blik alle aandacht naar zich toetrekt. Iedereen die de stal in loopt wordt door zijn grote vragende ogen automatisch naar hem toe gezogen. Een kwartiertje zijn neus in je nek leggen en met zijn mond op je schouder leunen vindt meneer heerlijk.
Na al het vasthouden, inspannen en voorleeswerk nam ik al snel de leidsels in handen tijdens het longeren met dubbele lijnen en heb ik ook een paar keer een poging gewaagd vanaf de bok. Maar op de wedstrijden gaat de tuigknop aan en is hij pittig sterk. Daarom heb ik sinds vorig jaar een eigen menpony om op wedstrijden uit te brengen, maar groomen bij Ab doe ik nog steeds!
Vorig jaar zijn we maar weinig met hem op pad geweest, maar dit jaar hebben we een leuk wedstrijdseizoen voor hem uitgestippeld. Hieronder staan foto's van de avondwedstrijd in Barsingerhorn (19/6) en de wedstrijd in Bolsward (Heamielconcours van 30/6). Op dit moment is Ab L+6 en hij zal ook in deze klasse in actie komen tijdens het districtkampioenschap West op 17 augustus.
Mei 2011 - Ab zijn eerste dag bij ons

Februari 2012 - Ab aan de dubbele longeerlijn
Een van mijn favoriete foto's van Ab, want hij komt altijd vrolijk naar je toe stappen.

Juni 2013 - Ab op wedstrijd in Barsingerhorn
Deze keer zat mijn zus achterop als groom, omdat ik door een fikse verkoudheid met hevige hoestbuien en zonder stem langs de kant stond (wat niet praktisch is als je duidelijk moet voorlezen

Juni 2013 - Ab tijdens het Heamielconcours in Bolsward
Saving the best for last

PS: we rijden Ab inderdaad met Frans gareel.