[AR] Uitbalanceren tweewieler....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Uitbalanceren tweewieler....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 15:20

....schijnt toch nog best vaak een probleem te zijn, eigenlijk wil ik er zo veel mogelijk over weten, waar lopen jullie tegen aan, wat zijn de problemen en ergernissen, heeft de omgeving invloed op de balans, dus terrein, bos, heuvels of vlakke weg enz enz.
Ook het soort tuig en de maat van pony en menner en diens gewicht schijnen van belang te zijn?
Overweeg je wel eens om maar een vierwieler te nemen om van het gedoe af te zijn?
Kortom, hoe krijg ik een tweewieler goed in balans en hoe weet ik dan dat het goed blijft, ik betrap me erop dat ik tijdens het rijden vaak kijk naar hoe de wagen hangt, eigenlijk wil ik hier niet constant mee bezig blijven, goed is goed toch?
Overigens komt er in mijn geval een andere wagen, cavalettie wil hier echt niet lukken ;( .

MelanieB

Berichten: 25886
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:56

Als het ware moet je de tweewieler als wip-wap zien.

De lamoenen horen te zweven in de lichtogen.
Ik heb zelf het liefst dat ze zachtjes tegen bovenkant lichtoog aan zitten, dan hangt ie super in evenwicht.

Echter, moet de sulky dit wel kunnen.
Vaak ligt het aan de constructie of dit lukt.
Kan het bankje ver genoeg naar achter, zodat de voorkant omhoog komt?

Als je bijv een hele lichte sulky hebt, zet er je gewicht achterop, en de voorkant zal snel omhoog gaan.
Heb je een massieve sulky, die in z'n geheel zwaarder is, zal de verdeling goed moeten zijn.
Zit ik nu met mijn tweewieler ook mee, daar word nu aan gewerkt, wielen zitten net te ver naar achter, waardoor je dus niet dat punt goed kan krijgen.

Ik vind een tweewieler super, maar; het is lastig om een goede te vinden die je goed in evenwicht kan krijgen, daar moet over nagedacht worden.


Afbeelding
Wel een mooi plaatje om het principe wat te begrijpen.
Lamoenstokken, en je bankje/wielen.
Zie het driehoekje als wielen, krijg je 'm zo dat de voorkant omhoog gaat/op zelfde punt blijf als je gaat zitten?
Zitten de wielen te ver naar Punt A toe, is het bijna niet mogelijk om met een massieve tweewieler de voorkant omhoog te krijgen.
Dmv spelen met het bankje kom je ook al een end, maar dat kan vaak alleen op de duurdere/luxere soorten.

Wat dan kan helpen is dat de lamoenuiteindes niet te heftig gebogen zijn, liever wat rechter, zodat je lichtogen 1 omlaag kunnen, dan zal ie al eerder zweven natuurlijk.

Napie

Berichten: 9081
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Uitbalanceren tweewieler....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:19

Een eenzitter of een tweezitter die door 1 wordt gebruikt is ook makkelijker in te stellen. Je zet hem in balans met degene die het meeste ment zeg maar. Mijn HCA was in 20 minuten perfect in balans. Zweeft halverwege de lichtogen. Alleen door het bankje naar voren of achter te zetten.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 09:19

Mijn toekomstige HCA tweezitter zal ik vnl alleen gaan gebruiken af en toe zal er eens een kleinkind mee gaan van 9 of 7 jaar. Ik heb een ideal enkelspantuig met veiligheidslichtogen, deze vind ik vrij "wijd", het lamoen van de cavalettie schiet er direct doorheen, (piepkleine stophaakjes).
Zat al te denken aan een gesloten lamoen, zal het er eens met de meneer van HCA over gaan hebben.

MelanieB

Berichten: 25886
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Uitbalanceren tweewieler....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:26

HCA kun je gerust met zonder gesloten lamoen rijden, die hebben goede stopdriehoeken.
Ik rijd er vaak zonder broek mee, ook soms stijlere bergjes af (en nee, geen rem idd), maar sulky is zo licht en stophaak groot zat.

Cavaletti is goedkoop en daar niet mee te vergelijken, eventueel kun je langer stophaakje eraan lassen.

Lichtogen horen ook wijd/ruim te zijn, het lamoen moet er wel wat in kunnen zweven als tweewieler.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Re: Uitbalanceren tweewieler....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 09:36

Mijn toekomstige HCA tweewieler wordt er een met een bankje, hij weegt 65 kilo, het wordt niet de bekende panzitting sulky.
Bedankt voor je tips Melanie, daar heb ik wat aan.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Uitbalanceren tweewieler....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:05

Het klapperen van een tweewieler kan ook veroorzaakt worden door een te hoge of lage bevestiging van het zweng. Hij kiept dan naar voren of achteren bij het aantrekken.

VanHuisUit

Berichten: 6697
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:56

Mijn ervaring met tweewielers is dat je met bepaalde merken totaal geen last hebt van niet in evenwicht krijgen en andere merken dus wel. Heb afgelopen jaren pony's / paarden gehad in allerlei maten dus nogal wat verschillende gehad :7

Ik heb nu een Clipper, ligt perfect en ik weet dat die bij anderen ook perfect ligt. Natuurlijk moet je even de eerst keer kijken hoe je hem afstelt (maar dat is bij een 4-wieler ook zo, was bij deze maar ook die andere goede merken kwestie van lamoenstokken/burries op maat zetten en rijden maar, niet eens gedoe met bankje of zoiets) maar dan is het rijden en gewoon gaan en geen gedoe. Ook als mijn groom erbij op stapt blijft het geheel goed in evenwicht.

Bij mijn vorige tweewielers (een Cavalier bij mijn Welsh A'tje, een Vd Wal bij mijn grote paard van 1.75) was dat net zo.

Toevallig waren die drie de meest gewone uitvoeringen van die merken, zonder rem, luchtvering of bijzondere toeters en bellen. Maar als ik alleen men / rij en zeker met beleren vind ik zo'n tweewieler echt fijner dan een 4-wieler.

De Oxer kreeg ik niet lekker en ook de Cavaletti niet. De Pirouette dan weer wel.

Volgens mij ligt het gewoon aan de constructie van de tweewieler of je hem wel of niet in evenwicht krijgt in combi met natuurlijk grootte paard en wijze van inspannen maar bij sommigen blijf je rommelen (zeker als je de ene keer met een dan weer met twee personen rijdt). Net als je bij 4-wielers ook bepaalde wagens hebt die goede wegligging hebben en andere weer niet.

HEb nog nooit tweewieler gehad met gesloten lamoen, is bij die goede ook niet nodig want zitten goede stophaken aan. Dus mijn conclusie is simpel: bij bepaalde merken heb je geen problemen, bij andere wel :7 en dan zou ik liever een paar honderd Euro meer uitgeven aan een die a. nooit kapot gaat en b. goed in evenwicht blijft dan een goedkope waarmee je blijft rommelen. Of lang zoeken op marktplaats, heb ik die van mij ook altijd gekocht, en dan betaal je dus niet de hoofdprijs. Plus als je ze weer kwijt moet je ze zo weer kwijt bent want van die merken weet je gewoon dat ze geliefd zijn (en dus zo weer weg voor minstens dezelfde prijs als waar jij ze voor hebt gekocht).

Vwb de ruimte in de lichtogen, ik heb een Zilco tuig, met veiligheidslichtogen maar dat zit krapper dan die van Ideal, maar werkt ook prima. Maar je moet dan wel zorgen dat je buitensingel niet te krap zit.

Hoort dit allemaal niet bij het centrale sulky/tweewieler topic trouwens? :7

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 12:34

VanHuisUit schreef:
HEb nog nooit tweewieler gehad met gesloten lamoen, is bij die goede ook niet nodig want zitten goede stophaken aan. Dus mijn conclusie is simpel: bij bepaalde merken heb je geen problemen, bij andere wel :7 en dan zou ik liever een paar honderd Euro meer uitgeven aan een die a. nooit kapot gaat en b. goed in evenwicht blijft dan een goedkope waarmee je blijft rommelen. Of lang zoeken op marktplaats, heb ik die van mij ook altijd gekocht, en dan betaal je dus niet de hoofdprijs. Plus als je ze weer kwijt moet je ze zo weer kwijt bent want van die merken weet je gewoon dat ze geliefd zijn (en dus zo weer weg voor minstens dezelfde prijs als waar jij ze voor hebt gekocht).



Morgen gaan we de meneer van HCA met een bezoekje vereren, hopelijk komen we er uit en kan ik mijn bestelling plaatsen :j .
Gesloten lamoen heb ik nog eens over nagedacht maar vind ik bij nader inzien vrij lomp overkomen dus wordt het ws een gewoon.

dunjaentwidy
Berichten: 34
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:23

Ik vind vooral voor de kleine paardjes een sulky een erg goede oplossing. Ik rijd zelf met een cavalettie en mijn zus rijd met een sulky van cavalier, allebei goed in balans te brengen. Soms kan een sulky 'klapperen' in de lichtogen. Dan kun je ook nog, als de sulky zelf niet meer anders te balanceren is ook je lichtogen lager of hoger hangen, dat maakt een hoop uit. Om te testen wat het gewicht is dat in de lichtogen hangt (ongeveer) kan je op je sulky zitten en iemand houd de bomen vast op de hoogte dat ze bij je pony zouden zitten... zo kan je m een beetje afstellen. Daarna bij het rijden merk je nog beter wat goed is.