[AR] Wedstrijdrijders met een plan (HE)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Wedstrijdrijders met een plan (HE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 23:51

Topic voor de wedstrijdrijders / wannabe-wedstrijdrijders :)

Op vrijdag 13 september, is het mensportdag op Horse Event in Deurne.
Het thema van die dag is "Mennen met een plan"
Elke wedstrijdmenner heeft ambities en hoopt een doel te bereiken middels een plan.
Verschillende BN'ers uit de mensport komen op HE hun kennis delen over facetten van de mensport, waar je plan zou kunnen mislukken of stagneren en hoe je dit zou kunnen voorkomen of oplossen.

Ik ben benieuwd wat jullie wedstrijdplan is. Wat hoop je en wat denk je te kunnen bereiken in de mensport, waar denk je dat je plan zou kunnen stagneren, (hoe) denk je dat op te kunnen lossen en met wie :) .

Brand los!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 13:52

Voorzetje.
Helaas ben ik op dit moment niet de meest interessante reactie-gever in dit topic, maar laat ik zelf dan beginnen met mijn voorgenomen doel en plan. Vooropgesteld dat de beleerfase van mijn paard met succes afgerond wordt.

Ik doe voorlopig alleen aan subdoelen waarvan de eerste haalbaar zou moeten zijn: volgend seizoen SWM klasse 1 gaan rijden en de wedstrijd "uitrijden". Voorheen heb ik alleen D+V gereden, dus de marathon is nieuw voor mij.
Volgend seizoen het paard in conditie brengen en beginnen met eendaagse oefenwedstrijdjes, om zowel het paard op wedstrijdterrein te leren kennen als de wedstrijden, met name de marathon.

En dan de SWM, waar vermoed ik dat het gaat stagneren:
- de vaardigheid (leren niet in de erger-modus te schieten als er een balletje rolt)
- het onthouden van de route in 6 hindernissen. Ik vrees dat, wat ik te voet verkennend onthouden heb, er vanaf de bokstoel en op "snelheid" toch opeens heel anders uitziet.

Het plan en de deskundigen:
het plan is om volgend jaar vaker vaardigheid te oefenen op de nieuwe wei, en daarnaast af en toe mee te trainen op de locatie van de wedstrijdrijder in DL, waar Ster, mijn "oude" pony naar toe verkocht is. Hij heeft een mooie baan en zal me veel kunnen leren :)
Verder hoop ik af en toe bij iemand achterop de koets te kunnen staan tijdens de marathon, en daarna zelf gewoon fouten maken en er hopelijk van leren. Een realistischer plan kan ik op dit moment niet bedenken.

Dennis

Re: Wedstrijdrijders met een plan (HE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:44

Ik heb met al m'n pony's een ander plan, per pony kijken wat haalbaar is.

Whitney loopt nu Z dressuur en Z vaardigheid (mag ZZ dressuur). Ons struikelblok is dat Whit een beetje stressy is en erg wispelturig kan zijn, kan per onderdeel verschillen. Inmiddels kan ik er aardig mee omgaan. Ken haar sterke en minder sterke punten in de proef en weet gewoon eigenlijk altijd wel met een winstpunt thuis te komen. Doel is om voor het eind van het jaar punten te hebben in de ZZ dressuur en ZZ vaardigheid, voor die tijd gaan we kijken hoe we het doen op het districts kampioenschap, of we naar de hippiade mogen in het Z en hoe we de dressuur en vaardigheid competitie af kunnen ronden.

Caya is mijn puppy-paard van 4, die mag dus puppy dingen doen. L proefje lopen, een vaardigheid eens mee maken. Allemaal zonder druk, verwachtingen of stress, vooral voor de ervaring, en gaat het niet, jammer, dan gaat het een dag niet. Wel mag ze mee naar de jonge menpaarden competitie in Augustus. Districts kampioenschap laat ik nog voor wat ze zijn met haar, veel te druk, te groots en te veel stress. Voor dit jaar nog geen doelen met haar. Eind doel is met haar om ooit ook ZZ te gaan worden, beweging en karakter zitten mee, of ze zich voldoende kan oprichten zal de toekomst uitwijzen, ze heeft maar een kort halsje die er ook nog aardig horizontaal aangezet is.

Benno is het grootste 'project'. 5 jaar, is 2x mee geweest in de L dressuur, maar we zijn op het moment terug bij af. Met betuigen is hij echt niet makkelijk geweest. Toen ik hem net voldoende voor elkaar had en vertrouwen in hem ging krijgen heeft hij zijn hals lelijk geblesseerd. Het duurde even voordat ik er achter was wat er aan de hand was, maar van de pijn heeft hij toch wel een trauma opgelopen. We hebben een lange weg te gaan. Hij zou ook mee naar de jonge paarden competitie en het districts kampioenschap, maar dat word beide niets. Hem eerst maar weer fijn aan het lopen zien te krijgen. Kwa bouw heeft hij alles mee en kan ook enorm makkelijk bewegen. En ik denk als ik hem weer voor elkaar heb dat ik er een super fijne pony aan ga hebben, maar tot nu toe zijn het meer grijze haren geweest die hij mij bezorgd heeft.

En volgend jaar met een 2span gaan starten, waarschijnlijk Roos en Whitney. Roos is al ZZ, Whit is hard op weg, maar 2 goede enkelspannen samen voegen tot een 2span is weer heel wat anders. Met hun wil ik wel eens een oefenmarathon gaan rijden om te kijken of ze mee kunnen komen, en wie weet gaat dat wel naar meer smaken.

Mijn grootste struikelpunt zelf weet ik eigenlijk niet. Ik ken mijn eigen grenzen en ken de grenzen van mijn pony's. Weet wel aardig wat haalbaar is op wedstrijd en wat niet.
Ik zal er voorlopig tegen aan blijven lopen dat mijn pony's in het enkelspan alleen dressuur en vaardigheid mogen starten waardoor ik met ze vastloop zodra ze naar m'n zin gaan lopen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 21:11

Dennis, kun jij alle problemen (behalve KNHS - regelgeving) waar je tegenaan loopt, zelf oplossen? Of heb je instructie, iemand die vanaf de zijlijn met je mee kijkt?

Met het nieuwe paard blijf ik voorlopig met instructie van de beleerder rijden, maar ik ben wel al bezig om uit te vinden van wie ik graag zou willen dat hij (of zij) eens mijn rijden / mijn paard onder de loep zou nemen als ik vind dat dat nodig is. Frank van der Doelen bijvoorbeeld vind ik een goed, correct jurylid en een uitstekende enkelspanrijder. Helaas geeft hij, volgens zijn broer, geen les :+ .

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:16

Ik heb zelf fijne instructie, maar die zie ik door tijdgebrek veel te kort.
Heb in februari voor het laatst 1 lesje met Whitney gehad voor het districts kampioenschap, daarvoor in december 1 met Benno (om me over een dood punt ivm mijn eigen angst heen te helpen, hij heeft met betuigen nogal debiel gedaan af en toe) en dat ik Roos vorig outdoor seizoen startte heb ik helemaal niet gelest :o.
Dus kan niet echt zeggen dat ik begeleiding heb, en doe het meeste toch echt zelf. Dus eigenlijk gaat alles best goed.

Heb wel het voornemen om komende weken wat te gaan lessen ivm jonge paarden competitie en districts kampioenschap. Maar of dat tijd-technisch gaat lukken heb ik nog geen idee van.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:53

Leuk topic Gem! :) Altijd leerzaam om trainingsplannen te vergelijken.

Ik rijd nog niet eens een jaar met Sam en door zijn marathon achtergrond bestaat mijn plan op dit moment nog uit veel dingen afleren en dressuurmatige facetten aanleren. Ik denk dat als de basis in de dressuur klopt het vanzelf ook steeds beter zal gaan bij de vaardigheid en in de toekomst bij de marathon.

Toen Sam op stal kwam had hij een flinke onderhals ontwikkeld en gebruikte hij zijn bovenhals spieren nauwelijks. Inmiddels is de onderhals zo goed als weg en loopt hij al redelijk door de hals (al mag dat nog net een klein tikje meer). Op dit moment ben ik bezig met het tackelen van de lengtebuiging. Sam heeft namelijk hiervoor in het twee/vierspan gelopen en ik kan echt merken dat hij de ene kant minder goed op buigt dan de ander. Het is toch een nadeel dat je bij een kleine pony er niet op kan gaan zitten om onder het zadel dit probleem aan te pakken, dus alles gebeurt voor de wagen en longeren met dubbele lijnen (al gaat mijn voorkeur uit naar het eerste). Daarnaast heeft hij als truc bedacht om op links vast te gaan houden om het buigen te ontwijken. Dus de training draait nu alleen om ontspanning, loslaten in de mond, nog beter door de hals komen en vervolgens de buiging door het lijf. Tjah het is echt een gevalletje geduld is een schone zaak, maar ik heb ruim een maand om hem lekker door te trainen voordat ik weer eens op wedstrijd ga. Dus ik verwacht tegen die tijd wel wat progressie. Verder is trainen op een goed en gelijkmatig basistempo nog een punt. Soms blaast meneer zichzelf namelijk op, omdat hij zich opspant.

Mijn concrete doelen voor dit jaar zijn in de buurt van 10 winstpunten komen in de L. Eerst wilde ik M startgerechtigd zijn, maar Sam presteert nog te wisselvallig in de dressuur (het gaat van geen naar twee winstpunten per wedstrijd, afhankelijk van zijn bui) om dat doel helemaal realistisch te noemen, dus daarom heb ik het bijgesteld. Ik hoop in ieder geval op 8 punten en meer is mooi meegenomen (op dit moment zijn het er al 4). In de vaardigheid wil ik op zijn minst dit jaar een keer M hebben gestart. Ook hier zijn we nog maar net mee begonnen (eerste parcours gereden in mei), maar we gaan als een speer sinds het kwartje is gevallen (L+8). Mijn laatste twee punten wil ik graag 25 augustus rijden op de finaledag van de Noord-Hollandse Pin&Ga competitie. Verder wil ik in september de minimarathon gaan verkennen. Ik heb hier geen hoge verwachtingen van. Ik wil graag een parcours op de juiste manier uit kunnen rijden (net als Gem lijkt mij de route onthouden in een hindernis best een uitdaging) en überhaupt kennismaken met deze tak van de mensport.

Al mijn trainingsarbeid doe ik zelf. Ik zit niet op les, maar mijn vader (Z gemend, commandant geweest bij de 8/6/4tallen onder het zadel en (men)jurylid - hoewel hij daarmee nu gestopt is omdat we zelf zoveel rijden) geeft mij de nodige aanwijzingen. In Noord-Holland wordt in de winter een serie menlessen gegeven door Udo de Haan (een bekende naam in de Friezenwereld). Dit was eigenlijk alleen bedoeld voor Friezen, maar doordat menners met andere paarden en pony's mochten invallen is dit ondertussen een mengelmoes geworden van Friezen, Welsh en New Forest pony's, tuigpaarden en shetten. Afgelopen winter heb ik een aantal lessen meegepakt en ik ben van plan om dat dit jaar weer te gaan doen.

Bij de vaardigheid heb ik een aantal handige tips ontvangen van parcoursbouwer Co Pater, waaronder oefenen met een poortbreedte van 125cm (mijn spoorbreedte) plus 15cm om nog scherper te leren sturen. Dit ga ik de komende tijd toepassen ter voorbereiding op de M (daar is het spoorbreedte plus 20cm, maar krapper oefenen maakt die afstand alleen maar makkelijker). Voor de minimarathon wil ik graag ook nog een lesje ergens meepakken, aangezien ik nog aan onderdelen zoals de brug zal moeten wennen.

Het is lastig aan te geven waar mijn plan gaat stagneren. Op zich zou je mijn huidige lengtebuigingsprobleem al een vorm van stagnatie kunnen noemen, maar alles is nog vrij nieuw voor ons allebei dus er is nog een hoop ruimte voor groei. Als ik eenmaal in de M zit, zal oprichting weer een belangrijk ding worden om aan te werken en wellicht ga ik tegen die tijd dan actief op les om net dat stapje hoger te komen.

Sidenote: jammer dat de mendag op het Horse Event net een dag voor de Hippiade zit nu die verplaatst is. Een heleboel menners zullen die dag liever besteden aan de laatste training en poetswerk, gok ik.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 23:30

Als afstand, tijd en geld geen rol zou spelen, van wie zouden jullie dan eens instructie en handreikingen om verder te gaan willen krijgen w.b. dressuur, vaardigheid en evt. marathon? En waarom die persoon?

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:32

Poe, dat vind ik best een lastige vraag. Toevallig was er laatst een oproep dat Boyd Exell eenmalig les zou geven op de Zilfia's Hoeve in Houten en dat je je kon opgeven. Ik heb toen nog gemaild, maar geen reactie gehad (waarschijnlijk zat het al hartstikke vol). Maar hé af en toe moet je groot denken ;)

Ik vind het trouwens ook leerzaam op clinics bij te wonen, zoals het instructierondje wat in februari op het centrum werd georganiseerd. Toevallig werd die toen gegeven door Boyd Exell, dus daarom leek het mij laatst leuk om zelf een les van hem mee te pakken.

Verder kan ik nog geen namen noemen van instructeurs die ik op het oog heb. Ik zou eerst in mijn netwerk gaan rondvragen naar ervaringen met bepaalde instructeurs. Daarnaast vind ik de klik tussen de instructeur, het paard en de menner belangrijk. Sommige instructeurs kunnen heel goed zijn, maar als zijn stijl (qua werken en rijden) niet past bij jouw paard dan moet je toch verder gaan zoeken. Verder zou ik de voorkeur geven aan iemand die ook veel met Welsh pony's heeft gewerkt, omdat ik daar nu zelf ook mee rijd. Elk ras heeft toch zo zijn karaktertrekjes en dat praat dan net wat makkelijker.

Nog een toevoeging trouwens aan mijn eigen trainingsplan: ik ga voor de minimarathon nog goed in de reglementen duiken en een paar "standaard" hindernissen analyseren en nabouwen thuis. Daarnaast ben ik begonnen met het aanleren van het achenbach systeem. Ik heb het nu een paar keer gedaan en ga er in de winter verder mee aan de slag (buiging is nu even belangrijker en ik moet nu nog teveel nadenken bij achenbach), zodat ik volgend jaar kan uitproberen als ik eenmaal in de M dressuur zit of het makkelijker is om bepaalde onderdelen in achenbach of vrije stijl te rijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:54

Ik heb geen idee. Ik rommel zelf wel lekker aan. Marathon training is voor mij niet heel zinvol. Vaardigheid heb ik nog nooit thuis geoefend. En in m'n dressuur gaat het zo ook wel prima.

Ik vind het wel fijn dat mijn instructrice zelf ook met een shet gereden heeft, en meer menners met shetten les geeft. Zelf is zij echt een enkelspan rijder. Maar heb ook 2span en tandem instructie achter de hand en luister ook goed naar wat deze te zeggen hebben als ik ze op wedstrijd tegen kom en ze mij hebben zien rijden.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:28

@Dennis is het een bewuste keuze dat je geen vaardigheid oefent? Of heb je nooit zoveel problemen mee gehad om er netjes doorheen te sturen op een wedstrijd, waardoor je het niet nodig vond.

Inderdaad is goed luisteren naar tips van andere ruiters met veel ervaring en juryleden die je soms achteraf tegenkomt heel leerzaam.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 19:17

Vaardigheid oefen ik ook nooit. Als de paarden maar dressuurmatig voor elkaar zijn, dan lukt die vaardigheid ook wel.

En om verder de vraag van Gem te beantwoorden:
pfff, lastig hahaha.

Doelen:
als eerste voor alle drie: genieten van ze en regelmatig op buitenrit (onder het zadel of aangespannen)
Amerigo: omdat hij al wat ouder is (19) en pas 4 jaar voor de kar, had ik mezelf eerst als doel gegeven om tot de L dressuur te komen. Echter, gaat hij ineens zo geweldig goed, dat ik al M met 4 wp ben. Dus doel maar bijgesteld en volgend jaar wil ik ook maar eens Z gaan proberen.
Thabor: niet meer bang zijn met mennen met hem. Alleen thuis in de bak gaat dit al heel aardig, maar in de groepsles zit de angst heel dichtbij. Dat wil ik onder controle hebben, zodat ik ook wedstrijden durf te rijden op vreemde terreinen.
Rembrand: tja.... ZZ kampioen worden? en volgend jaar proberen om klasse 3 kampioen te worden (dit jaar bij 2e keer starten in klasse 3 al reserve kampioen geworden met deze topper)

Mijn doelen liggen in de dressuur. Vaardigheid en marathon zie ik als een spelletje (niet denigrerend bedoeld). Ben vorig jaar 2x districtskampioen geweest in de vaardigheid. Super natuurlijk, maar ik ben en blijf een dressuurmuts. :o

Trainingsarbeid:
Ik probeer de paarden alle drie iedere dag te trainen. Thabor wel voornamelijk onder het zadel, omdat ik daar nog niet alleen mee durf te mennen. Maar hij staat in principe minstens 1x per week voor de wagen. Amerigo men ik ongeveer 4/5 keer per week. Andere dagen wordt hij door zoonlief gereden. En Rembrand men ik 5/6 keer per week mee en rij ik af en toe. Ik krijg 2 of 3 keer per week menles, heb 1x per week les onder het zadel dressuur en 1x per week springles.
De menlessen zijn puur dressuurmatig gericht.

Ik hoop dat ik zo een beetje heb geantwoord als je bedoelde in de OP

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:40

tine10 schreef:
Vaardigheid oefen ik ook nooit. Als de paarden maar dressuurmatig voor elkaar zijn, dan lukt die vaardigheid ook wel.

En om verder de vraag van Gem te beantwoorden:
pfff, lastig hahaha.

Doelen:
als eerste voor alle drie: genieten van ze en regelmatig op buitenrit (onder het zadel of aangespannen)
Amerigo: omdat hij al wat ouder is (19) en pas 4 jaar voor de kar, had ik mezelf eerst als doel gegeven om tot de L dressuur te komen. Echter, gaat hij ineens zo geweldig goed, dat ik al M met 4 wp ben. Dus doel maar bijgesteld en volgend jaar wil ik ook maar eens Z gaan proberen.
Thabor: niet meer bang zijn met mennen met hem. Alleen thuis in de bak gaat dit al heel aardig, maar in de groepsles zit de angst heel dichtbij. Dat wil ik onder controle hebben, zodat ik ook wedstrijden durf te rijden op vreemde terreinen.
Rembrand: tja.... ZZ kampioen worden? en volgend jaar proberen om klasse 3 kampioen te worden (dit jaar bij 2e keer starten in klasse 3 al reserve kampioen geworden met deze topper)

Mijn doelen liggen in de dressuur. Vaardigheid en marathon zie ik als een spelletje (niet denigrerend bedoeld). Ben vorig jaar 2x districtskampioen geweest in de vaardigheid. Super natuurlijk, maar ik ben en blijf een dressuurmuts. :o

Trainingsarbeid:
Ik probeer de paarden alle drie iedere dag te trainen. Thabor wel voornamelijk onder het zadel, omdat ik daar nog niet alleen mee durf te mennen. Maar hij staat in principe minstens 1x per week voor de wagen. Amerigo men ik ongeveer 4/5 keer per week. Andere dagen wordt hij door zoonlief gereden. En Rembrand men ik 5/6 keer per week mee en rij ik af en toe. Ik krijg 2 of 3 keer per week menles, heb 1x per week les onder het zadel dressuur en 1x per week springles.
De menlessen zijn puur dressuurmatig gericht.

Ik hoop dat ik zo een beetje heb geantwoord als je bedoelde in de OP

vind het toch wel knap dat je al reserve kampioen bent geworden dit jaar terwijl de kampioenschappen nog niet eens geweest zijn :+

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:53

Shelltje de kampioenschappen voor noord zijn al verreden. Indien je kampioen bent geworden mag.je naar de nederlandse kampioenschappen in september

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:57

@ sheltje tine bedoelt reserve districts kampioen.

Mijn doel.

Ferro: ZZ vaardigheid uitrijden tot een wp of 40 en dan startkaart opzeggen en alleen nog maar in/outdoor
marathons rijden.
Robijn: dit jaar proberen een hippiade plekje te bemachtigen in Z dressuur en ZZ vaardigheid.
Helaas is het geen marathonpony.
Robin: Op dit moment is ie een beetje geblesseerd maar als alles goed gaat volgend jaar heel
miss een SGMW mee pakken en hem verder door rijden in de dressuur/vaardigheid.

Ik volg op dit moment om de 2 weken les van christaan provoost waar ik afwisseld robijn of robin mee
naar toe neem. Hij geeft heel goed les en ik leer hier veel van.
Daarnaast ook om de 2 weken les van een andere instructice die iets meer recratieve les
geeft met ook wel eens een oefenvaardigheid en met haar pak ik dingen aan die in de proef
niet goed gaan.

Ik probeer mijn pony's 3/4 x per week te trainen. enkel/dubbel/tandem en longeren enkele en
dubbele lijnen. In de zomer kan ik op de wei trainen maar het meerendeel bestaat uit
buitenritjes maken.

Voor 2015 wil ik proberen klasse 2 te kunnen starten.

Waar ik tegen aan loop is dat ferro een enorm goede marathon/vaardigheid pony is maar
ik achter blijf in de dressuur. (hebben al meerdere mensen naar gekeken)
Robijn is een super dressuur/vaardigheid pony maar kan niet mee komen in de marathon.
Met robin hoop ik een allround pony te hebben en miss zet ik ferro/robijn nog in 2-span.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:13

tallechie schreef:
Shelltje de kampioenschappen voor noord zijn al verreden. Indien je kampioen bent geworden mag.je naar de nederlandse kampioenschappen in september

dat snap ik maar dan kan je beter schrijven dat je reserve kampioen district noord bent geworden en niet gewoon reserve kampioen, dat is toch even wat anders!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:31

shelltje schreef:
tallechie schreef:

dat snap ik maar dan kan je beter schrijven dat je reserve kampioen district noord bent geworden en niet gewoon reserve kampioen, dat is toch even wat anders!

Tja, kan het niet meer veranderen :D . Maar mijn doel is dus ook districtskampioen worden en niet landelijk kampioen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 00:17

Prachtig doel Tine :D

Mijn doel is eindelijk echt eens een wedstrijdrijder worden :) heb daar vaker plannen voor gemaakt maar met 1e paard overleed het paard, 2e paard werd uiteindelijk geen goede combi en nu voor 3e combi hoop ik eindelijk dat we echt wedstrijden kunnen gaan doen, 3x is scheepsrecht :7
Dat is dus ook mijn grootste 'hobbel', dat ik na nu dik 3 jaar streven om wedstrijdjes te kunnen gaan rijden weer eens een pony aan het beleren ben.
Maar we gaan vrolijk verder :P

Wedstrijdrijder zijn houdt bij mij in zo 1x per maand iets kunnen ondernemen in competitieverband.
Ik wil heel graag mee gaan doen met een paar van de D/V wedstrijden die in Rhoon worden georganiseerd elke zomer. Is lekker dichtbij voor ons en gezellige sfeer.

Dan lijkt het me leuk om een mendurance te doen (Etten Leur en Kootwijkerbroek bijv)

en ook nog ergens een oefenmarathon, waar weet ik nog niet }:0

Dan is het buitenseizoen wel gevuld denk ik. En ik hou dus van afwisseling, maar of mijn pony dat leuk vind, ik heb nog geen idee.

Om dat te bereiken gaan we eens in de 3 weken paar dagen naar instructeur, en binnenkort ook eens bij andere instructeur gaan rijden, die een locatie heeft waar ook (indoor) wedstrijden worden georganiseerd. Stiekum hoop ik dan dat we van de winter ook eens gaan starten.

Nu ligt de nadruk op veel dingen zien en meemaken, kilometers maken buiten (streetwise maken, conditie en wederzijds vertrouwen opdoen) en met trailer op pad voor de lessen voor de wagen, maar ook proberen goed te leren longeren zodat we op die manier ook goed kunnen werken aan stelling/buiging etc. Ik vind namelijk dat ik daar nog niet goed genoeg in ben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:52

@ _Marjola: Een fijn dressuurmatig gereden pony komt ook prima een vaardigheid door, dus met mijn dressuur-muts-pony's vind ik het niet nodig om te oefenen. Wedstrijd resultaten spreken wel voor zich, dus denk dat ik er geen heel onverstandige keus mee maak.

Wat ik doe kwa training verder? 1 á 2x per week dressuren. Dan hooguit 1x per week longeren en hooguit 1x per week naar buiten. Maar de keren dat ik ze zelf 2x per week train komen vaker voor dan dat ik zelf 4x train in een week. Oudere wedstrijd pony's lopen daarnaast ook nog kinderlesjes onder het zadel (1 of 2x per week). Jonkies max 1x in de week (en als ze ohz gereden worden die week rij of longeer ik zelf maar 1x daarnaast).

Mijn pony's doen het in de sport prima. Maar kwa training zullen ze hier echt niet moe worden :') .

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:38

@Tine10 Ik vind het bewonderenswaardig dat je zo goed kan mee komen bij de SGMW en het dan toch als een spelletje ziet. Natuurlijk is en blijft het mennen een hobby, maar er gaat evengoed toch aardig wat trainingsarbeid inzitten om dat (klasse 3 en reservekampioen) te bereiken, toch?

@Dennis Nee inderdaad je staat er prima voor! :j Pas je dat trouwens ook toe bij een groene pony (die dus nog nooit een parcours gezien heeft)? Of laat je hem/haar dan wel alvast thuis wennen aan een verdwaalde pion in de bak?

Het is trouwens niet zo dat ik het heel vaak oefen hoor. In de week voor een wedstrijd zet ik één keertje pionnen in de bak (na eerst 20min dressuurmatig te hebben getraind). Dan oefen ik een kwartiertje om het gevoel weer even te finetunen. Ik merk namelijk wel echt een verandering bij Sam als hij pionnen ziet. Hij wordt er meer attent door (scherper reactievermogen) en is heel gretig. Daarnaast denkt hij heel erg mee, dus gelukkig is hij wel goed terug te rijden voor een poort. Maar als de poort 30 meter verderop staat, gaat hij gelijk een tandje harder. Daarom vind ik het wel fijn om die controle thuis even goed te oefenen. :) En het ligt er waarschijnlijk ook aan dat ikzelf nog niet zoveel vaardigheidsparcoursen heb gezien ;)

Volgens mij train ik heel fanatiek O:) als ik het zo vergelijk met de verhalen hierboven. Ik train al snel zo'n 6x in de week en dan voornamelijk voor de wagen (ongeveer 30-45min). Ik rijd voor de rest ook niet buiten (als in buiten mijn eigen rijbak). Op zich is Sam verkeersmak, maar aan onze weg - die toch al niet zo breed is - zit een loonbedrijf dus je komt vaak groot verkeer tegen en er is niet veel ruimte om even aan de kant te gaan, dus daarom zoek ik dat liever niet op.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:58

Jonkies rij ik ook zo binnen en gaan met die banaan :). Maar de eerste wedstrijden van mijn jonkies zijn trainings momenten, niet perce momenten om te scoren. Gewoon fijn rondsturen en verder niets spannends.

Vosje wat ik in Barsingerhorn mee had liep toen pas voor de 2e keer tussen de pionnen, 2 weken in de Middenbeemster voor het eerst: [AR-ITP] Caya's eerste vaardigheid

Ik zet wel eens pionnen in de bak, maar dat zijn er dan 3 op de AC lijn om de ponylesjes leuk te houden die ik dan niet opruim als ik zelf ga rijden. Ik rij er dan dressuurmatig figuren langs, rond en tussendoor. Maar mijn vaardigheid op wedstrijd rij ik, zeker bij mijn jonkies, erg dressuurmatig, meestal lopen ze 95% van het parcours netjes nagevelijk.

Ik heb al mijn pony's zelf betuigd, dus ik heb geen last van gewoontes van vorige eigenaren (zoals gas geven zodra het belletje gaat, dressuurmatig niet netjes gereden enzo). Moet zeggen dat ik helemaal weinig met door andere betuigde pony's gereden heb.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:05

Marjola: er zit inderdaad veel trainingsarbeid in. Maar ook daar weer allemaal dressuurmatig haha.

Ik heb wel eens pilonnen in de bak, maar dan ook voor de dressuur.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:28

@Tine10 Grappig! Maar goed om te weten, misschien ga ik dan ook over een jaartje of twee een echte marathon proberen :)

@Dennis Okay, ze gaan toch niet helemaal blanco erin ;) Misschien heb je het thuis niet als poort getraind, maar ze leren er dan al wel netjes langs de pion lopen. Maar logisch dat je nog niet op winstpunten uit bent als ze het nog niet vaak hebben gedaan. Dan is netjes en op een fijne manier het parcours rondsturen veel belangrijker inderdaad :j Dat deed ik ook bij mijn eerste wedstrijd (die van Pin&Ga in Hippolytushoef, was ik glorieus 6e en laatste, haha :P).

In Barsingerhorn reed je 'm toch zeker bijna helemaal in draf (ik heb een stukje van je gezien tijdens het losrijden)? Jij zal zeker zowat alles moeten galopperen wil je netjes binnen de toegestane tijd rijden, of niet? Ikzelf moet namelijk al een stuk galopperen wil ik dat voor elkaar krijgen. Maar Caya loopt inderdaad heel netjes zo op de foto's te zien :)

Op zich vind ik Sam's gretigheid geen vervelende eigenschap. Het is nu eenmaal een echte marathonpony (oude liefde roest niet) en dat dressuur vindt hij wat meer getrut (pech voor hem dus dat ik een ouderwetse dressuurprikker ben 8-) ). Maar de afgelopen week viel na een half uur bikkelen het kwartje en begon het ergens op te lijken (helemaal los en goed rond *\o/*). Dus ik ga stug door met trainen en dan wordt dat vanzelf stabieler.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:42

Caya had thuis nog niet met pionnen geoefend omdat ze nog zo groen is. Ze is pas sinds het voorjaar ohz en sinds die tijd een men-trainings veld waardoor ik amper nog in mijn ohz-veldje train, dus ze was ze nog niet tegen gekomen thuis (behalve als speelgoed).

Ik moet eigenlijk stukken galoperen, het liefst alles. Maar Caya was enorm kriebelig op de broek. In stap en draf geen enkel probleem, maar in galop flink bokken. Vandaag voor het eerst zonder gehupsel gegalopeerd (duurde ff voordat ik door had wat het probleem was, dus ook voordat ik het opgelost had). Ze ging aardig hard omdat er naast hindernis 5 of 6 een paard in een hindernis dook in die los-spring-ring, daar was ze aardig door van slag, maar bleef keurig lopen (wel wat boven haar tempo, maar braaf).

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:21

Nou dan doet ze het helemaal super!

Ik was daar trouwens ook nog bang voor in Barsingerhorn dat er eentje net de hindernis in zou duiken als ik met Sam voorbij reed. Dan had hij volgens mij opzij gesprongen (en vast midden op de pion ;)).

Misschien een beetje voorbarig, omdat de mussen op dit moment van het dak vallen, maar wel iets meer on topic: Hoe houden jullie je paard/pony in conditie in het winterseizoen (tussen alle plensbuien en sneeuw door)? Ik gok namelijk dat de meesten ook nog wel wat indoor wedstrijden meepakken en denk dat - net als ik - niet iedereen een binnenbak tot zijn beschikking heeft.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:41

Ze lopen hier 24/7 buiten, dus krijgen genoeg beweging. Dan train ik ze hooguit zelf 1 á 2x (plus nog 1 pony-lesje). Alles op een wat lager pitje dus.
En als er sneeuw ligt gaat het kriebelen, dan gaat de slee er achter en gaan met die banaan :D.