[AR] wel dan geen broek ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cherell0

wel dan geen broek ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 23:33

hey hey ,

ik ben wat aan het snuffelen (heb wel ervaring met mennen).
ik heb altijd met tuig met een broek gereden .

nu kwam ik hier en daar met het snuffelen tuigen zonder broek tegen .

wat ik me dus afvroeg ,

mennen jullie met of zonder ?
waarom wel/niet ?
welke discipline wel/niet ?

bijv. ik zou denken dat het bij een marathon een must is .
maar als je recreatief af en toe een rondje doet (met geremde wagen) het misschien geen must is .
zonder geremde wagen het wel weer een must is .

graag de meningen dus .

Mossel

Re: wel dan geen broek ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 23:36

Ik men met broek, waarom? omdat mocht ik vergeten te remmen, of te weinig remmen (steile hellingen) wat tot nu toe nog niet voorgekomen is, krijgt ze in ieder geval de kar niet op haar hakken. We rijden recreatief.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 23:37

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 23:39

ik heb idd. altijd met broek gemend (vind het gewoon prettiger) .
maar het zette me wel wat aan het denken .

en vooral beginnende menners vinden het misschien nog interessant om te lezen (dacht ik tenminste)

en ik kon geen titel vinden waar het in stond , en ook in de zoek functie geen duidelijke antwoorden .

dus sorry als het dubbel staat

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 23:40

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 23:47

_-:( wat ben ik een doos , ik zie nu waarom ik het niet vinden kon ... 8)7
ik keek alleen in de op , had dus een stukje verder moeten lezen dan mijn neus lang is |o
nog 100000000X mijn excuses _/-\o_ Y;( .
er mag van mij een slot op hoor (als de modjes dat beter lijkt)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 01:08

Juist in de marathon zijn er ook wel mensen die de broek (of omloop in 2span) weglaten, om zo hun paarden zo min mogelijk te belasten met extra tuig en daarbij meer bewegingsvrijheid te creeeren.
Dan moet je inderdaad wel zelf goed oppassen dat je ook goed bijremt wanneer dit nodig is.

Ik heb een geremde wagen en rij ook af en toe wedstrijden, maar ik gebruik nog steeds m'n broek. Ik vertrouw mezelf er niet 100% mee, kan best zijn dat ik eens vergeet te remmen en dat vind ik nog wat eng.
Ik heb de broeksriempjes nu wel aan de ogen van mijn lamoen gemaakt, helemaal naar voren, waar dus ook je lichtogen zitten, ipv. aan de daarvoor bedoelde haakjes op het lamoen. Dit omdat de pony dan aan de zijkanten bij haar flanken nog meer bewegingsvrijheid heeft, en niet wordt belemmerd door de broek. Wel maak ik dan nu gebruik van korte strengophouders, eerder gebruikte ik de broeksriempjes als strengophouders maar dat gaat nu natuurlijk niet meer.

Waar ik me wel heel erg over kan verbazen, is dat het tegenwoordig blijkbaar 'in' is bij bepaalde mensen om hun pony bewust zonder broek te beleren. En dan wordt er ook doodleuk bij gezet: 'want dat is veiliger'. :? Vraag je dan waarom, dan is het antwoord vaak: 'ja want mocht er wat gebeuren, dan zijn ze sneller los van de wagen'.
Tsja, kun je net zo goed je gehele tuig weglaten, toch?! :roll: Ik vind het maar vreemd. En in de meeste gevallen betreft de wagen in kwestie dan dus ook een ongeremde wagen. Dan weet ik wel wat veiliger is............... :x Wil je je pony sneller v/d wagen af hebben, maak dan gebruik van panieksluitingen. En ja, die zijn er tegenwoordig ook speciaal voor de broek (heb ze zelf ook). Maar dat zal vast wel weer een te dure investering zijn ofzo 8)7
Hopelijk zet die trend niet door...... :=

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 01:33

Ooh echt?! Die hebben we wel aan de strengen, dan zal ik ze voor de broek ook maar eens aanschaffen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 01:56

Ik men ook met broek. Zelfde redenen als eerder ook gegeven werd, mocht ik eens een keer vergeten te remmen, krijgt hij niet die hele wagen op z'n hakken. Daarnaast heb ik nu ook een ongeremde tweewieler.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 04:55

Ik rij zonder broek/omlopen. Momenteel een lichte sulky en die remt zonder probleem op de stophaken. Ik zie geen nut in de broek. Ik heb wel strengdragers. Omloop reed ik ook niet mee omdat ze daar schuurplekken van kregen en het ging prima zonder (ook hier met de heuveltjes)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:27

Hier wisselend. Met en zonder broek. En ja, dat doe ik als ik geen ervaren groom mee heb of als ik met groepje ruiters mee ga zonder groom op de wagen. Want hoe je het ook went of keert, het zijn wel twee sluitingen minder die los moeten als er wat gebeurt.
Plus dat ik het wel makkelijk vind :=

Rij met tweewieler waarvan de burries zo staan dat de wagen niet op de hakken of wat dan ook komt als ze plotseling stilstaat of van heuvel afmoet (of in ons geval, dijkjes, en dat zijn pittige dijkjes)
Is dus zeer bewust over nagedacht.

Eerste paar keer met beleren heb ik haar ook zonder broek ervoor gezet. Wel met broek gelongeerd, sleepje gedaan enz maar dus 1e paar keer ervoor zonder. Ook weer om veiligheid (en omdat het met de wagen die ik heb dus niet nodig is).

Ik vind het trouwens wel interessant hoor, hier nog een keer een topicje over :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:41

Mossel schreef:
Ooh echt?! Die hebben we wel aan de strengen, dan zal ik ze voor de broek ook maar eens aanschaffen!

:j

Afbeelding
http://www.demenner.nl/sleutels-sluitin ... ebzldK-2m4
€24,= per paar.

En als ik weinig tijd heb, of we gaan onderweg ergens een kopje koffie drinken, dan klik ik de riempjes dus los v/d broek en laat ik de broeksriempjes gewoon aan het lamoen vastzitten. Kwestie van snel klik-klik weer aan de broek bij het inspannen, en klaar!.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:09

Top! Goed dat ik het weet