Clickertraining.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxtasja

Clickertraining.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 16:36

Ik ben bezig met vrijheidsdressuur met mijn mini-shetlander Sjors, en daarbij maak ik gebruik van een clicker. Helaas lijkt het soms alsof hij de clicker wel snapt en dan opeens niet meer. Ik ga binnenkort met hem op clickertraining zodat we allebei weten wat we precies moeten doen. Hij is erg gericht op voedsel en ik krijg hem dit maar niet afgeleerd. Hebben jullie een idee hoe ik dit, zolang ik nog niet op clickertraning ben geweest, kan oplossen?

ps; ik ga helaas maar één keer per week naar hem toe omdat hij een half uurtje rijden van mij vandaan staat en ik alleen in het weekend kan. In de vakantie ga ik wel vaker.

Borisje

Re: Clickertraining.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:40

Het voerweigeren oefenen is een hele goede oefening. :j

Je houd brokjes in je handen, en je pony mag het pas pakken als jij klikt. Wil hij het eerder pakken, dan sluit je gewoon je hand en zeg je 'eehh', gaat hij dan aandringen of happen 'boks' je gewoon even met je gesloten hand tegen zijn neus. Zodra hij niet meer gefocust is op het voer, klik je en mag hij het pakken.
Zo leert een paard dat hij alleen voer mag pakken als dat van jou mag, en krijg je dus geen happerige en baldadige paarden. :)

OnMyWay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:41

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan met mijn merrie. Ik werk daarom de laatste tijd zonder clicker, dus ik volg even! :)

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 17:19

Ja, dat probeer ik ook maar op dat moment doet hij dus net alsof hij de clicker niet begrijpt.. Heb net een mail gekregen van de vrouw die mij en sjors clickertraining gaat geven, 26 juli gaan we aan de slag.HIj weigert het voer ook wel, maar als ik dan click dan blijft hij gewoon de andere kant op staren in plaats van het eten te pakken. Het is een ingewikkeld paardje, maar ik wacht gewoon af de 26e en hopelijk snapt hij het dan wel. :)

Ik ben ook begonnen zonder clicker, maar hij is zó voedsel gericht en hij bedelt de hele tijd en als ik eten in mijn hand heb gaat hij er de hele tijd met zijn neus tegen en soms zelfs bijten. Daarom ga ik nu over op de clicker zodat hij weet dat pas ná de click de beloning komt.. Ik wacht even af.

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 17:20

Hij kan dus wel voedsel weigeren maar daarna begint het gebedel gewoon opnieuw..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:14

OPG --> TVG

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 19:03

Sorry, ik ben net nieuw dus de afkortingen weet ik nog niet

Niekje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:19

Ik ben het eens met Borisje.
Probeer dat eerst dat zal al heel veel helpen!
Aangezien je niet zovaak kunt oefenen duurt het natuurlijk ook langer.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:25

xxtasja schreef:
Ja, dat probeer ik ook maar op dat moment doet hij dus net alsof hij de clicker niet begrijpt.. Heb net een mail gekregen van de vrouw die mij en sjors clickertraining gaat geven, 26 juli gaan we aan de slag.HIj weigert het voer ook wel, maar als ik dan click dan blijft hij gewoon de andere kant op staren in plaats van het eten te pakken. Het is een ingewikkeld paardje, maar ik wacht gewoon af de 26e en hopelijk snapt hij het dan wel. :)

Het klinkt alsof het voor je paard niet duidelijk is wanneer hij wel of niet voer krijgt. Hij denkt misschien dat hij na de klik ook het voer niet mag pakken, als hij dan opzij blijft kijken. Het is moeilijk om vanachter de pc te zeggen wat er mis gaat omdat we niet kunnen zien wat er precies gebeurt. Heel goed van je dat je les gaat nemen. Als ik jou was zou ik het clickeren heel even laten zitten totdat die vrouw met je meegekeken heeft :).

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 17:35

Ja, ik kan helaas tot 26 juli ook niet naar hem toe, dat is het lastige. Maar 26 juli ga ik naar hem toe en ga ik samen met hem die les nemen. Heb er zin in.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 07:46

xxtasja schreef:
Ja, ik kan helaas tot 26 juli ook niet naar hem toe, dat is het lastige. Maar 26 juli ga ik naar hem toe en ga ik samen met hem die les nemen. Heb er zin in.

Dat duurt niet lang meer dus, veel plezier :).