[AR] Chara haar debuut voor de sulky en op AR-ITP!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Odette_

Chara haar debuut voor de sulky en op AR-ITP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 17:11

Ik kijk al zo lang hier bij AR-ITP, maar ik kon nooit eerder een eigen topic plaatsen omdat ik geen sulky had, maar nu heb ik eindelijk een sulky kunnen kopen en Chara ervoor kunnen beleren, ik heb het menvirus te pakken hoor! :D

Chara is mijn 5 jarige (verzorg)shetlander, maar de eigenaren hebben haar eigenlijk ook een beetje voor mij aangehouden en ik mag eigenlijk praktisch alles met haar doen.
Vanaf haar 3e longeerde ik Chara al af en toe, maar vorig zomer ben ik pas echt actiever met haar geworden in de zin van longeren, commando's en lange lijnen.
Zo hebben we al vele kilometers over de weg aan de lange lijnen afgelegd, maar ook lekker in het bos. :)
Afgelopen winter heb ik via bokt een leuk tweedehands tuigje kunnen aanschaffen en konden we af en toe ook eens oefenen met slepen. Het trekken, de oogkleppen en strengen die tegen haar benen aankwamen maakten haar allemaal niet uit.
Ik had zelf nog nooit gemend, maar ik wilde het al zo lang dat ik toch wel aan het sparen was voor een sulky.. Helaas was ik steeds net te laat bij tweedehands sulky's, dus toen besloten maar iets meer te investeren en een sulky pirouette aan te schaffen.

Ondertussen had ik contact met Romy (Ymor op bokt) die 5 minuutjes bij mij vandaan haar pony's bleek te hebben staan. Toen heb ik voor het eerst met haar pony een stukje mogen mennen en dat smaakte naar meer! :D
Een paar dagen daarna zou ze naar mij komen en zouden we mijn sulky (die ik nog in elkaar moest zetten) voor het eerst achter Chara hangen, helaas had ik de pech dat ik deze niet in elkaar kreeg door waarschijnlijk een productiefout. Toen is Romy haar HCA gaan halen en hebben we die achter Chara gehangen, en het was eigenlijk opstappen en wegrijden, alsof ze het al jaren deed! (dankjewel nog daarvoor Romy! :) )

Ik had mijn sulky aangeschaft bij MHS en die boden gelijk aan de sulky te komen ophalen en een nieuwe te brengen, top service! +:)+ Ook gelijk twee bitjes mogen passen, kijken wat lekkerder lag bij Chara en zodoende een nieuw bitje voor haar aangeschaft.
Volgende dag gelijk in elkaar gezet en met Romy erbij Chara daarvoor gezet en toen besloot Chara dat ze wel eventjes een keer wat lastiger mocht spelen (ze wilde hard, hard, hard).. Gelukkig zat Romy er eerst op en was Chara goed te rijden toen ik opstapte.

Nu (Chara heeft nu zo'n 10x voor de sulky gestaan, in de tijd van begin juni tot en met begin juli) hebben we al een rondje over de weg gereden en zijn we al voor het eerst het bos in geweest (natuurlijk iemand lopend mee/op de fiets).
Het bos vond Chara ontzettend leuk, ze was er al zo'n 3 a 4 maandjes niet geweest omdat ze hoogdrachtig was (ze is 21 mei bevallen van een merrieveulentje :) ) en ze was dan ook lekker wakker.

Oja, soms was ik mijn cap vergeten + ik kreeg hoofdpijn van mijn eigen cap, ik heb nu een nieuwe cap aangeschaft en ben zeker van plan deze te gaan dragen. :)

Tweede keer voor de HCA van Romy, ik had niet gedacht dat HCA's zo lekker reden, wie weet in de toekomst.. :=
Afbeelding

Lizzy heb ik de eerste 3 keer met mennen er bij laten lopen, dit ging hartstikke goed, maar nu kan ze al braaf achterblijven in de wei en is mijn eigen ponytje een soort van tweede moeder voor d'r :)
Afbeelding

Met Romy liet ze al leuke stukjes zien (ook de tweede keer)
Afbeelding

Derde keer voor de sulky, voor het eerst voor mijn sulky, ook voor het eerst voor de sulky met oogkleppen en nieuw bitje (ze kende de oogkleppen natuurlijk al wel).
Afbeelding

Toen ze weer rustiger was in d'r koppie ging ik.
Afbeelding

(met de broek heb ik hierna nog zitten prutsen om hem beter te laten zitten)
Afbeelding

Vijfde keer ervoor, linksom is ze heel fijn, rechtsom is onze moeilijke kant.
Afbeelding

Zesde keer, mijn houding en handen.. Valt nog veel te verbeteren (wil ook op zoek naar een meninstructie om af en toe eens een lesje te volgen).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste keer de weg op een stukje uitstappen (tijdens haar 6e keer ervoor :) ), ze had in het begin nogal wat aanmoediging nodig, niet verwacht dat zij onzeker de weg op zou stappen, maar nu heeft ze de smaak te pakken!
Afbeelding

Tussendoor longeren we ook en sinds kort ook met een bijzetje, waar ze erg fijn op gaat lopen, lekker laag.
Afbeelding

Afbeelding

En ten slotte de haar laatste keer voor de sulky en ons debuut in het bos! Ik heb er alleen maar met een smile opgezeten geloof ik :D
(de tweede keer galop mag ze van mij eventjes uitwaaien, het was ontzettend rustig in het bos en ben er erg bekend en Chara ook, op het laatst gaat ze helaas tijdens het iets uitwijken over in een overkruiste galop, hierna heb ik haar ook teruggenomen naar draf).

Ik ben helemaal blij met mijn sulky en volgend jaar hoop ik mijn eigen pony'tje ervoor te kunnen beleren. :)
Laatst bijgewerkt door Odette_ op 11-07-13 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Re: Chara haar debuut voor de sulky en op AR-ITP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:15

jaaaaaa chaaartje <3

Wat gaat het goed zeg! ik weet nog wel dat chara echt een kleintje was :))

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:28

Ziet er kei leuk uit! Braaf beestje hoor. :j

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:00

super schattig! Veel menplezier!

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:47

waaauuww, ziet er echt leuk uit! :)
Veel menplezier inderdaad!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 23:35

Ziet er hartstikke goed uit. lekkere werklustige en voorwaartse pony met de oortjes er mooi op.
Wat zit mij deze sulky de stophaken eng ver naar voren, je heb bijna geen ruimte over voor aan het lamoen

En dat cappie op de foto; zou ik vaker doen hoor. Zeker met een groene combi (ik men al 15 jaar met mijn shetten maar draag altijd een cap)

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 23:43

gaaf! ziet er goed uit hoor!

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 23:46

Wat leuk dat ze het zo goed oppakt! Veel plezier samen :)

Haar veulentje ziet er echt hartstikke pittig uit op de foto! Ik heb zelf ook ooit met een fokmerrie gereden (toen wel onder het zadel), maar die kleintjes hebben redelijk snel in de gaten dat hun moeder vanzelf weer terugkeert na een training en dat ze zich nergens druk over hoeven te maken.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 23:49

Chara!!!! leuke merrie <3

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 10:16

Dankjewel!! :D
En dat menplezier gaat hartstikke goed komen! Ben nu begonnen met sparen voor een nieuw tuig nu ik zeker weet dat we dit nog heel veel jaren gaan doen! Bij dit tuig zit alles op zijn kleinst en dit gaat volgend jaar ook niet op mijn eigen ponytje passen, die is nog even een stukkie kleiner :j

Napie wat je zegt geef ik je gelijk in ja.. Heb nu een nieuwe cap dus die gaat zeker op hoor, is een veel lichter en fijner ding wat ik nu heb! :)
En nu ik die foto's van de HCA en mijn pirouette onder elkaar zie valt het mij ook op dat die stophaken vrij ver naar voren zit.. Dat stukje lijkt nog kleiner omdat de buitensingel naast het lichtoog voor de stophaak zit, nu doe ik de buitensingel achter de stophaak want anders is mij al 2 keer de stophaak tijdens het rijden aan 1 kant erdoorheen gegaan...
Denk dat ik eens bij de fietsenmaker ga vragen of zij kunnen lassen, in dat geval zou ik de stophaak groter/langer willen hebben en als het kan wat naar achteren! :j

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:17

Ik zou er anders een tweede stophaak op een centimeter of 7 achter de al bestaande laten lassen zodat je lichtogen daar tussen kan vallen

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:47

Ziet er onwijs leuk uit!! :) Het plezier straalt er vanaf :)

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 20:38

Dat is een goeie Napie, ik ga eens informeren bij de fietsenmaker of ze daar zoiets voor mij kunnen doen!