[AR] Lekkende remcilinder en wat andere technische vragen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Lekkende remcilinder en wat andere technische vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 20:21

Omdat de techneuten op stal momenteel niet veel tijd hebben voor klusjes, hoop ik dat ik hier alvast wat wijzer kan worden.

Afgelopen weekend tijdens de wedstrijd merkten we dat de voorrem van mijn wagen wat minder goed remt.
Vandaag geconstateerd dat de remcilinder van de voorrem wat roestig is en olie lekt aan de voorkant bij het manchet, een druppeltje in de minuut (5 minuten? nog minder?).

Nu zag ik o.a. bij de Lemerij dat zij losse remcilinders verkopen, maar uiteraard weet deze a-technische ex-blondine niet wat voor een type remcilinder haar wagen heeft :o? .
Ik ben voorzichtig met onderdelen losmaken voordat ik nieuwe heb (van herplaatsen wordt het meestal niet beter), dus hoop ik dat iemand onderstaand type al herkent van de foto. Er staat voor zover ik kan zien nergen een merk of type nummer op.

(remcilinder rechts was makkelijker fotograferen, maar de linker is dus de lekkende cilinder)

Afbeelding

Afbeelding

Voor de kijkers rechts: de lekkende manchet

Dan over de lekkage: ik zie dat de stang van de voorrem licht verbogen is. Heb geprobeerd hem enigszins recht te buigen. Op de foto de achterste stang is meer verbogen dan de voorste (van de achterrem). Zou dat ook een oorzaak van de lekkage kunnen zijn, of heeft dat er niets mee te maken?

Verder heb ik het idee dat de klauwen van de schijfremmen (vóór) aanlopen. Kan dit ook iets met de remcilinder te maken hebben, of staat dit hier sowieso los van?

BlackDevils

Re: Lekkende remcilinder en wat andere technische vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:06

Ja hoor, die heeft iedere wagenbouwer standaard. Gewoon even de foto mailen.
Ik zou hem niet los halen voordat je de nieuwe hebt want je moet opnieuw ontluchten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 18:09

BD, thanx voor je antwoord. Ik ga de foto idd maar even naar de Lemerij mailen en alvast een nieuwe bestellen.
Eén van de technische mannen hier op stal wil toch eerst proberen of hij nog iets aan de oude remcilinder kan doen, maar dan heb ik de nieuwe alvast maar liggen. Ooit zal hij toch wel vervangen moeten worden.

En het aanlopen van (in ieder geval) het linker voorwiel, kan het zijn dat de remklauw teveel op de remschijf blijft klemmen door die kapotte remcilinder, of slaat dat nergens op?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:35

Als de cilinder niet (goed) terug komt dan kunnen de klauwen idd aan blijven lopen maar dit heeft niet direct met het lekken te maken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 21:47

Okee.... ik zal het allemaal eens goed na laten kijken. Heb de wagen voorlopig nog niet nodig, dus beter er nu maar eens wat tijd in steken.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:02

Remblokken horen altijd zachtjes tegen de schijven aan te lopen. je hoort een zacht 'rrrriiiiiizzzzch' achtig geluid als je de wagen naar voor of naar achter duwt.
Als er iets vuiligheid (roest/zand) tussen zit is het geluid vaak iets harder, maar dit houd vanzelf op als je een stuk gereden hebt.
Wat betreft de remcilinder, kan ook ik niet goed zien welke je nodig hebt van de Lemerij. Ik denk dat je het beste even kunt mailen en de foto's mee zenden.
Waarschijnlijk kunnen hun zo zien welk type je moet hebben, wel even een aantal maten opmeten.
Zag dat er verschillende maten in die dingen zijn, bvb afstand van de bevestigings 'oogjes'