longeerhulp

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

longeerhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 16:30

zijn er mensen die de longeerhulp gebruiken? ( dik touw die over de rug, tussen de voorbenen naar het bit)

ik heb hem onlangs gekocht nadat mijn eigen gemaakte het begaf( ook een dik zacht touw)
nu merk ik tijdens gebruik dat pony er moeite mee heeft en zowel linksom als rechtsom buitenstelling aanneemt

dit deed ze met mijn eigen.touw niet. bij beide touwen zijn de lengtes gelijk dus niet links langer als rechts

ondervinden jullie dit ook? of doe ik iets fout?

Lauura

Re: longeerhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:39

Ik vind het ook een flut ding, elke stap dat het been naar achter gaat krijgt het paard een ruk in zijn mond. Dus ja het is logisch dat ze niet de goede stelling aannemen, wanneer ze wel naar binnen stelling aannemen wordt de ruk aan de buitenkant groter en dat willen ze natuurlijk ontwijken.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:41

Ja ik heb dit ook ondervonden, een tijdje geleden.
Het touw ging altijd een wegzakken naar een kant waardoor mijn pony scheef ging lopen met zijn hoofd, altijd naar buiten toe. Inmiddels heb ik een jong paard en die longeer ik op een hele andere manier. Met een longeersingel om, aan de buitenkant een bijzetteugel en aan de binnenkant een longerlijn vastklikken aan de longeersingel, door het bit halen dan naar je hand toe, super fijne manier. Je kunt zoveel stelling vragen hoe je wilt en het ''duiken'' wat ze soms met zo'n touw doen kan dan ook niet. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:48

Lauura schreef:
Ik vind het ook een flut ding, elke stap dat het been naar achter gaat krijgt het paard een ruk in zijn mond. Dus ja het is logisch dat ze niet de goede stelling aannemen, wanneer ze wel naar binnen stelling aannemen wordt de ruk aan de buitenkant groter en dat willen ze natuurlijk ontwijken.

Dan heb je gewoon het touw veel te strak, want dat wat jij beschrijft hoort zéker niet. En zit het probleem dus ergens anders, want een paard hoort ook te ontspannen zonder dat hij zo strak zit.
Denk dat je paard er ook veel meer aan heeft als je niet alleen stelling vraagt, maar lengtebuiging.

Josieee schreef:
Ja ik heb dit ook ondervonden, een tijdje geleden.
Het touw ging altijd een wegzakken naar een kant waardoor mijn pony scheef ging lopen met zijn hoofd, altijd naar buiten toe. Inmiddels heb ik een jong paard en die longeer ik op een hele andere manier. Met een longeersingel om, aan de buitenkant een bijzetteugel en aan de binnenkant een longerlijn vastklikken aan de longeersingel, door het bit halen dan naar je hand toe, super fijne manier. Je kunt zoveel stelling vragen hoe je wilt en het ''duiken'' wat ze soms met zo'n touw doen kan dan ook niet. :)

Waarschijnlijk was je paard gewoon scheef. Zie niet in waarom het touw anders naar een kant weg zou zakken.
Het duiken wat ze in een touw doen is een fout van jou. Het is nog altijd een hulpteugel, je moet zelf het werk doen. Je moet ze zelf actief houden waardoor ze niet gaan duiken.

@ TS. Het is aan jou om het paard in de juiste buiging te zetten. Niet aan de hulpteugel. Dus ik zou zeggen gebruik je zweep als binnenbeen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:52

Dan nog, strak of niet strak. Hier een goed voorbeeld vanaf google

Afbeelding
Linkerbeen naar voren= los rechterbeen naar achteren=strak

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:54

Lauura schreef:
Dan nog, strak of niet strak. Hier een goed voorbeeld vanaf google

[ Afbeelding ]
Linkerbeen naar voren= los rechterbeen naar achteren=strak

Auw. Dit is dus echt te strak. Zo wordt een hulpteugel een dwingmiddel. Het fijne aan de longeerhulp is dat het juist een fijn middel is die enkel een grens aangeeft. Als je hem goed gebruikt dan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:57

Daarbij heb je niet veel aan een constante houding achter de loodlijn. Dat moet je afwisselen. Ik gebruik hem op deze manier. Op sommige momenten sommige trainingen wat strakker :)

Afbeelding

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:01

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:32

@Geryon
Mijn paard was zeker niet scheef, hij zakte zowel links om als rechtsom naar buiten, je kende mijn paard geen eens. Daarnaast als je hem veel losser gaat doen als op de foto van Laura dan gaat het harstikke lopen klapperen, daar raakte mijn paard ook geirriteerd van, logisch dat is ook geen fijn gevoel. Ook vind ik dat je op deze de achterhand minimaal traint dat zie je op jou foto ook duidelijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:17

Josieee schreef:
@Geryon
Mijn paard was zeker niet scheef, hij zakte zowel links om als rechtsom naar buiten, je kende mijn paard geen eens. Daarnaast als je hem veel losser gaat doen als op de foto van Laura dan gaat het harstikke lopen klapperen, daar raakte mijn paard ook geirriteerd van, logisch dat is ook geen fijn gevoel. Ook vind ik dat je op deze de achterhand minimaal traint dat zie je op jou foto ook duidelijk.

Raar dat hij schuift dan zeg!
Kan natuurlijk zijn dat hij daar geirriteerd van wordt :j Dan is het ook niet fijn voor het paard. Heb het trouwens nog nooit zelf meegemaakt.

Longeren is sowieso al geen goede achterhand training, tenzij je longeert met dubbele lijnen en dus een goede contactteugel hebt, waardoor je het paard kan opsluiten. Anders zal het paard naar voren gaan ipv op de achterhand. Maar in hoeverre het paard actief is, ligt vooral aan de longeerder.

Ik zie (ondanks dat hij wat inkakte omdat ik mobiel erbij pakte) op de foto een actieve achterhand, dus dat ben ik niet met je eens.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 12:43

geryon als ik mijn zweep als binnenbeen zou gebruiken moet ik haar ( vind ik) op een veel te kleine volte zetten. en ik heb geen banketstaaf klein zweepje :)

ik longeer graag op de volle lengte van de lijn.

ik heb ook al geprobeerd om de buitenkant losser te doen en binnen strakker zodat je binnenstelling krijgt maar dan nog pakt ze buitenstelling..
terwijl ze dit met eigen gemaakt touw niet deed en gewoon.netjes recht de lengtebuiging opzocht.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:47

Ik heb dit ding een keer mogen gebruiken van een stalgenoot. Bij mijn fjordje.
Bij mijn pony werkte het niet. Of het deed gewoon niets omdat hij heel los zat. Of het touw veroorzaakte inderdaad een losvast contact op zijn bit door de beweging van zijn benen.. Dat kwam op mij over als zagen..

Verder longeer ik mijn pony altijd met de dubbele longe, wat ik dan toch fijn vind omdat je dat in je hand hebt zegmaar :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 14:28

Ik vind het flut dingen :D
Ik gebruik liever een passoa :j

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 14:40

Ik vind het een prettige manier van longeren, bij mijn vorige paard gebruikte ik hem ook al.
Hier is een foto van afgelopen winter:
Afbeelding

Ik heb wel een rubberen ring tussen het bit en de longeerhulp zitten als buffer.
Afbeelding Afbeelding

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 14:43

Ik vind het een fijn ding.
Bij mn huidige merrie gebruik ik m alleen maar weinig

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 14:46

In de Cavallo hebben ze deze longeerhulp getest. Ze waren er niet erg positief over. Vooral de druk op de rug terwijl je wil dat het paard zich rond maakt krijgt hij als beloning druk op zijn ruggewervel.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 15:01

Dan hebben ze hem wel vrij kort gemaakt bij de Cavallo-test.
Bij mijn paard hangt hij in boogjes, er zal den niet veel druk op de rug komen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 15:03

Ik zou zeggen.....doe je paard aan de lange lijnen. Kan je heel gericht mee scholen en trainen. Al die hulpstukken kosten vaak veel geld, terwijl een paar lijnen wel in elke zadelkamer te vinden zijn.
Bij ons op stal hadden een aantal memsen ook zo'n "longeerhulpstuk". Nu zie ik die dingen nooit meer uit de kast komen. Misschien toch niet zo'n geweldig product?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 15:12

De longeerhulp is niet zo duur hoor en hij zit binnen 10 seconden op je paard.
Ik heb er geen problemen mee, ik gebruik hem ongeveer 2x per maand.

Toen mijn paard groener was viel hij ook wel eens op de buitenschouder, zoiets moet je rijtechnisch oplossen. Maar nu hij beter in balans is loopt hij er lekker mee.

Reiniera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 15:29

Ik heb ook een longeerhulp, van f.r.a.
Ik vind het een fijn ding. Mijn paard loopt er goed op.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:10

In Cavallo staat het volgende over die longeerhulp:

Wanneer het paard zijn hoofd omhoog doet krijgt het druk van boven. Op de schoft dus. Om deze onaangename druk te ontwijken doet hij zijn hoofd omlaag. Dit is echter geen korrekt voorwaarts-neerwaarts. Daarvoor zou hij zijn rug moeten opheffen maar dat doet ie niet om juist die onaangename druk te ontlopen. Het kan daardoor de achterhand niet goed inbuigen De tester heeft de longeerhulp daarom ook zeer ruim ingesteld omdat hij de druk op de schoft te hoog vindt. Het testpaard is geirriteerd omdat bij elke stap hij een ruk in zijn mond krijgt, daardoor kan het geen aanleuning vinden. Ook zwiebert het touw tussen de voorbenen. En ondanks dat de longeerhulp lang is ingesteld krijgt het paard toch een enorme druk op de schoft.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:00

Heb je het hele artikel Dinopino? Het klinkt wel interessant.
Op zich heb ik zo'n situatie ook gehad, alleen toen heb ik die rubbers tussen het bit en de longeerhulp gedaan en toen was het probleem opgelost.

Als een paard zijn hoofd omhoog doet krijgt hij met de longeerhulp een hardere ruk op het kopstuk en aan het bit dan op zijn schoft. Dat kan niet anders in mijn ogen volgens de mechanica regels.
Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben dus ik ben wel benieuwd naar de hele opzet van de studie.

anne1231

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 07:33

ik vindt ze heel erg fijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 07:34

Myca het hele artikel is niet veel groter en ik geloof wel dat ik de essentie eruit heb.