grondwerk, nh, parelli welke methode??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

grondwerk, nh, parelli welke methode??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 11:08

Omdat ik graag grondwerk met mijn ruin wil gaan doen maar door de bomen het bos niet meer zie vraag ik bokt om advies.

Broadway is een 7 jarige gribaldi x ferro ruin die ontzettend sensibel is. Hij is het afgelopen jaar al veel prettiger in de omgang geworden en prettiger te rijden. Ik merk echter dat hij nog vrij zenuwachtig en angstig blijft en dat het vertrouwen in elkaar nog veel beter kan.

Ik ben daarom op zoek naar ervaringen met verschillende grondwerk methoden en daarbij graag duidelijke uitleg over het hoe en waarom etc.

Ik hoop dat jullie met deze achtergrond mij kunnen helpen af te wegen welke methode geschikt is voor mij en mijn kanjer ;)

Jessix

Re: grondwerk, nh, parelli welke methode??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:35

Je zal toch zelf moeten uitvinden wat je het meest aanspreekt. Gebruik google en youtube om je in te lezen en te verdiepen.

Ik denk dat Parelli of Voest het beste leerprogramma heeft wat je in Nederland kunt volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:39

Ikzelf zou je Parelli aanraden ... Duidelijk stappenplan, zorgt eerst voor je eigen veiligheid en zorgt voor een goede communicatie tussen jou & je paard waar je dan op kan voortborduren. Houden ook rekening met verschillende types paarden (bang, zelfzeker, graag lopen, liever stilstaan, .... ) en hoe je daarop het beste kan inspelen. Is veel info beschikbaar door de pakketten en internet (http://www.parelliconnect.com) en je vindt ook vrij makkelijk een instructeur die jou IRL kan bijstaan (al hangt dat wel een beetje af van waar je zit, maar het worden er steeds meer ;) ).

Zelf ben ik na jaren vanalles proberen (gewoon wat in mij opkwam bij wijze van spreken, maar ook stukjes van Voest bv. ). Vorig jaar oktober begonnen met Parelli echt te volgen. Dus pakketten aangeschaft en de eerste tijd gewoon dat puur gevolgd. Ondanks dat het niet slecht ging met mijn pony's gaat het sindsdien alleen nog maar beter, en veel beter .. Ik gebruik Parelli gewoon in de dagelijkse omgang, in alles wat ik doe .. Heb niet de behoefte om de levels te halen of alles daaruit te kunnen ofzo, ik kijk gewoon wat ik interessant vind en dat gebruik ik dan. Maar het eerste gedeelte (level 1) heb ik wel eerst op de voet gevolgd om alles tussen ponylief en mij duidelijk te maken ;)

Als je nog meer info wil of vragen hebt mag je ook steeds een pb sturen :)
En natuurlijk zijn er nog genoeg andere methodes, maar daar heb ik zelf te weinig ervaring mee om echt een oordeel over te geven.
Succes met de keuze.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 16:42

Jessix schreef:
Je zal toch zelf moeten uitvinden wat je het meest aanspreekt. Gebruik google en youtube om je in te lezen en te verdiepen.

Ik denk dat Parelli of Voest het beste leerprogramma heeft wat je in Nederland kunt volgen.

Dat is ook mijn doel met dit topic ;) bekijken welke methode het beste bij mij en mijn paard past. ik heb echter vrij weinig verstand van dit soort dingen en er staat zoveel op youtube en google dat ik door de bomen het bos niet meer zag.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 16:44

[***] schreef:
Ikzelf zou je Parelli aanraden ... Duidelijk stappenplan, zorgt eerst voor je eigen veiligheid en zorgt voor een goede communicatie tussen jou & je paard waar je dan op kan voortborduren. Houden ook rekening met verschillende types paarden (bang, zelfzeker, graag lopen, liever stilstaan, .... ) en hoe je daarop het beste kan inspelen. Is veel info beschikbaar door de pakketten en internet (http://www.parelliconnect.com) en je vindt ook vrij makkelijk een instructeur die jou IRL kan bijstaan (al hangt dat wel een beetje af van waar je zit, maar het worden er steeds meer ;) ).

Zelf ben ik na jaren vanalles proberen (gewoon wat in mij opkwam bij wijze van spreken, maar ook stukjes van Voest bv. ). Vorig jaar oktober begonnen met Parelli echt te volgen. Dus pakketten aangeschaft en de eerste tijd gewoon dat puur gevolgd. Ondanks dat het niet slecht ging met mijn pony's gaat het sindsdien alleen nog maar beter, en veel beter .. Ik gebruik Parelli gewoon in de dagelijkse omgang, in alles wat ik doe .. Heb niet de behoefte om de levels te halen of alles daaruit te kunnen ofzo, ik kijk gewoon wat ik interessant vind en dat gebruik ik dan. Maar het eerste gedeelte (level 1) heb ik wel eerst op de voet gevolgd om alles tussen ponylief en mij duidelijk te maken ;)

Als je nog meer info wil of vragen hebt mag je ook steeds een pb sturen :)
En natuurlijk zijn er nog genoeg andere methodes, maar daar heb ik zelf te weinig ervaring mee om echt een oordeel over te geven.
Succes met de keuze.

Bedankt, hier heb ik iets aan. Ik denk dat het voornamelijk in het begin voor mij heel handig is om met Dvd's te werken en ik ben ook wel zo iemand die van alles wat toe past.

Ik zal eens gaan kijken hoe het parelli in elkaar steekt. ;)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:46

Op youtube zul je waarschijnlijk alleen maar losse fladders Parelli-dingen vinden..
Voor de levels moet je betalen (ook wel 2e hands te krijgen, wat een stuk in de kosten scheelt!!), maar ik vind het het geld persoonlijk wel waard!

Over Voest ben ik persoonlijk iets minder te spreken, ik vond het niet erg duidelijk, ondanks dat het gewoon in het Nederlands is en Parelli in het Engels.. :') Ook vond ik Voest heel tegenstrijdig met mijn gevoel, maar dat is voor iedereen natuurlijk weer anders. :D Parelli vond ik erg duidelijk, helder, 'fool-proof' en vooral ook erg vernieuwend!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 17:03

Mijn engels is gelukkig erg goed, alhoewel ik in het nederlands wel fijner vind.

Weet jij zo wat de kosten zijn van de Dvd's? 2e hands zou dan zowiezo waarschijnlijk een betere optie zijn.

Wat vond jij tegenstrijdig aan voest?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:15

Als je wil kennis maken met Parelli zonder meteen grote kosten te maken kan je op die website (www.parelliconnect.com) gaan rondsnuffelen. Dat is de eerste maand gratis en daarna kost het € 8 per maand... Je vindt er het hele level 1 op + nog vele andere dingen om te lezen en te bekijken.

Als je echt verder wil ermee en je erin wil verdiepen zou ik zelf de oudere levels opzoeken. Dat is het zogenaamde rode level 1 en blauwe level 2 .. Zijn de levels voor die wat je nu hebt zeg maar. Staan dezelfde dingen in, alleen veel uitgebreider, veel meer theoretische informatie en waarom, ipv enkel maar doen (heb me laten vertellen dat de nieuwe pakketten veel minder informatie bevatten en je daar eigenlijk best meteen les bij kan volgen, waar je bij de oudere levels zelf ook echt wel al ver geraakt, al is af en toe een lesje nooit verkeerd natuurlijk ;) ).

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 18:56

Zijn er nog mensen die met andere methodes ervaringen hebben?

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:16

Ik ken (ook) zowel Voest als Parelli. Ook ben ik enigszins bekend met andere methodes (monty roberts etc.) Ik hou mij eigenlijk niet vast aan 1 methode. Ik neem uit elke methode mee wat voor mij het beste werkt en wat voor het paard het beste werkt. Zo vind ik veel punten van Voest inderdaad wazig, maar parelli daarin tegen te strak. Misschien is er iemand in jou beurt die jou kan les geven in NH. Ik weet niet waar je woont?

Edit: gevonden waar je woont. Daar ken ik persoonlijk niemand uit de buurt. Wel heb ik goede ervaringen met Terra Natura. Zij hebben veel verschillende instructeurs (instructrices) door het gehele land, en je betaald je niet gelijk 'scheel'. Ze werken niet via een vaste methode, maar kijken wat het paard en jij nodig hebben. Je kan ze heel gemakkelijk opzoeken op het internet.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 19:31

Bedankt voor je reactie! ik ben ook iemand die overal een beetje van pakt.

Ben ook niet iemand die één vaste methode aan houdt qua dingen. Alleen wil ik wel de komende tijd nog geen instructeur nemen, misschien in de toekomst wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:39

MissBambi schreef:

Ik doe veel met Clinton Anderson, maar die heeft in Europa helemaal geen instructie. Dan zou ik je toch echt Parelli aanraden. Het programma is voortdurend in ontwikkeling en laat je niet afschrikken door die Cowboyhoed want wat hij leert kun je ook toepassen als je bijv. dressuur rijdt. Als je de pakketten aanschaft heb je instructie die 7 dagen in de week, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar voor je klaar staat als je wilt leren, en mocht je jezelf willen controleren is er instructie te krijgen. De info is in het Engels maar echt niet moeilijk. Het boek (al wat ouder) is naar het Nederlands vertaald, maar de theorie die er instaat is nog steeds heel waardevol.

Parelli stopt niet bij grondwerk, je kunt het doorvoeren in je rijden. En als je het stadium van de freestyle voorbij bent, kun je door naar het hogere werk. En dat mis ik bijv. bij Voest.

Onlangs is Linda Parelli met het Game of Contact gekomen. Ontwikkeld vanuit de klassieke dressuur.
Kijk maar wat het voor een paard+ruiter kan doen.

http://www.youtube.com/watch?v=KhE1YIT3zAY

http://www.youtube.com/watch?v=sFIHqWpkZsY

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:41

MissBambi schreef:

Ben ook niet iemand die één vaste methode aan houdt qua dingen. Alleen wil ik wel de komende tijd nog geen instructeur nemen, misschien in de toekomst wel.

Ik zou je wel willen adviseren om, mocht je voor Parelli gaan, het programma één keer helemaal tot op de letter te volgen. De oefeningen die er in zitten hebben - hoe banaal ook - een reden, dus neem ze allemaal mee voor een optimaal resultaat. Zelf een mix maken in het beginstadium is gevaarlijk omdat je belangrijke dingen gaat overslaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:52

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 20:15

Cassidy schreef:
MissBambi schreef:

Ik doe veel met Clinton Anderson, maar die heeft in Europa helemaal geen instructie. Dan zou ik je toch echt Parelli aanraden. Het programma is voortdurend in ontwikkeling en laat je niet afschrikken door die Cowboyhoed want wat hij leert kun je ook toepassen als je bijv. dressuur rijdt. Als je de pakketten aanschaft heb je instructie die 7 dagen in de week, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar voor je klaar staat als je wilt leren, en mocht je jezelf willen controleren is er instructie te krijgen. De info is in het Engels maar echt niet moeilijk. Het boek (al wat ouder) is naar het Nederlands vertaald, maar de theorie die er instaat is nog steeds heel waardevol.

Parelli stopt niet bij grondwerk, je kunt het doorvoeren in je rijden. En als je het stadium van de freestyle voorbij bent, kun je door naar het hogere werk. En dat mis ik bijv. bij Voest.

Onlangs is Linda Parelli met het Game of Contact gekomen. Ontwikkeld vanuit de klassieke dressuur.
Kijk maar wat het voor een paard+ruiter kan doen.

http://www.youtube.com/watch?v=KhE1YIT3zAY

http://www.youtube.com/watch?v=sFIHqWpkZsY

Bedankt Cassidy, stiekem hoopte ik op een reactie van jouw, heb vol respect jouw berichtjes in het topic over het ooit talentvolle dressuurpaard gelezen :)) Ik kreeg een goede tip ok zéér goedkoop aan de dvd's te komen van parelli.

Over het CA had ik dus iets gelezen maar het is me nog een beetje onduidelijk.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 20:16

Cassidy schreef:
MissBambi schreef:

Ik zou je wel willen adviseren om, mocht je voor Parelli gaan, het programma één keer helemaal tot op de letter te volgen. De oefeningen die er in zitten hebben - hoe banaal ook - een reden, dus neem ze allemaal mee voor een optimaal resultaat. Zelf een mix maken in het beginstadium is gevaarlijk omdat je belangrijke dingen gaat overslaan.

Dat zou ik zowiezo doen :j. ik wil wel weten waar iets over gaat dus zal het eerst moeten toepassen. Als ik dan merk dat het niets is kan ik het nog laten maar heb ik het in ieder geval geprobeerd :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:21

MissBambi schreef:
Over het CA had ik dus iets gelezen maar het is me nog een beetje onduidelijk.

Clinton Anderson is een reeks van oefeningen maar ik mis wat info over de paardenpersoonlijkheden in het programma. Dat en het feit dat er geen begeleiding is in NL, maakt het voor een beginner met een dergelijk paard als jij dat hebt toch erg moeilijk om in te stappen. Met name voor jouw schrikkerige paard zou ik een basis van Parelli aanraden. Ik denk zomaar dat je een extrovert paard hebt, en daar dien je op in te spelen dus de horsenalities gaan voor jouw heel belangrijk worden. Succes en vooral veel plezier bij je ontdekkingsreis!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 00:10

weet je dat ik het moeilijk te beoordelen vind wat mijn paard nu echt is? hij kan behoorlijk introvert zijn maar ook erg extrovert.

Ik vind dit erg interessant. Heb jij iets ergens waar ik zou kunnen beoordelen wat mijn paard daadwerkelijk is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:14

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 03:15

Mijn sensibele en voorheen zeer schrikkerige en nerveuze paard (v. Donnerschlag) is erg gebaat geweest bij een combinatie van Voest grondwerk, schriktraining en klassiek rijden. Hij is enorm goed bespierd nu, heeft tonnen zelfvertrouwen en staat veel positiever t.o.v. nieuwe dingen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 06:13

Als ik het zo bekijk is hij extrovert en wisselend tussen left & right-brain :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:46

Dat vermoeden had ik al op grond van wat je over hem had gezegd. En daar kun je je werk op aanpassen.
Terwijl het bij een introvert paard moeilijker is om hem actief te krijgen, gaat het bij een extrovert paard meer om het zoeken van de verbinding. Dat hij eerst de overtollige energie kwijt kan voordat hij aan het werk gaat. En dat houdt dan niet in dat je hem even uit laat razen, maar zet het om in spelletjes.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 18:04

dat klopt Cassidy, voorheen *lees tot een paar maanden geleden* longeerde ik hem echt even zodat hij fijner te bewerken was tijdens het rijden. Natuurlijk helpt dit wel wat, maar niet afdoende. Daarmee kweek je geen vertrouwen. Ik zal van de week de parrelli dvd's eens aan zien te schaffen en eens kijken wat we hier mee kunnen.

Heb jij nog tips of dingen waar ik rekening mee kan houden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:19

De belangrijkste tip die ik voor je had heb ik al gegeven, namelijk geen eigen mix maken en het programma op zijn minst één keer helemaal en tot op de letter te volgen.

Verder is er in veel van de oudere programma's die je eventueel tweedehands kunt krijgen niet zo heel veel over de horsenalities te vinden, de indeling in de verschillende horsenalities zijn in de loop van de tijd pas ontstaan. Je zei dat je een adres had waar je goedkoop aan de DVD's kunt komen, wees er dan wel zeker van dat je de laatste versie krijgt met de horsenalities waar je in mijn ogen gewoon heel veel aan gaat hebben, anders is het nog zonde van je geld.

Mocht je nog spullen moeten kopen, zoals touwhalster, leadrope en stick, dan zou ik je willen aanraden om de Parelli spullen aan te schaffen, die zijn doordacht en goed ontwikkeld. Ja, er zijn adressen waar je vergelijkbare merchandise goedkoper kunt krijgen, maar ik ben daar zelf van teruggekomen, het is het allemaal net niet. Set yourself up for succes, gebruik de juiste en meest recente spullen. En dat houdt in: recente DVD's van Parelli met het meest actuele programma met de horsenalities en Parelli touwhalster, leadrope en carrot stick.

Ik had al eerder wat filmpjes neergezet van Linda met twee types paard, een introvert en een extrovert. Bekijke ze beide even, is alvast een beginnetje met zien wat een verschillende aanpak met het dier doet.

Linda Parelli en Remmer

http://www.youtube.com/watch?v=F-dlpzdXU1U

http://www.youtube.com/watch?v=buclvhtZ0eU

http://www.youtube.com/watch?v=ZdtOdyx7ndI

http://www.youtube.com/watch?v=Ef5PiNUCyMI

http://www.youtube.com/watch?v=pWIhYYxTVGc

http://www.youtube.com/watch?v=dDxPsVD6r6E

http://www.youtube.com/watch?v=PHXGSW1iQ-M

http://www.youtube.com/watch?v=Xv9p1_Kx7Sc

Linda Parelli en Allure.

http://www.youtube.com/watch?v=zZceHllDe3c

http://www.youtube.com/watch?v=VXMM8GKJR0I

http://www.youtube.com/watch?v=tSYj2zLKpNU

http://www.youtube.com/watch?v=p6MAAqaFnIo

http://www.youtube.com/watch?v=NXKliGSy8oI

En dan rest me alleen nog om je heel veel succes te wensen bij de eerste stappen naar een nieuwe aanpak. Hou er rekening mee dat je gaat opvallen als je dingen anders gaat doen en je moet leren omgaan in tegenstand vanuit je omgeving, maar vertrouw op het proces, als je dat hebt doorlopen kun je weer terug waar je voorheen mee bezig was. Als je dat dan nog wilt, want er gaat gaandeweg ook wat met jouw gebeuren waardoor misschien het zwaartepunt in het werk met je paard gaat veranderen.