[AR] Manchester poging dressuur met sulky

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

Manchester poging dressuur met sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 10:36

Heey bokkers!
Gisteren hebben mijn shet Manchester en ik onze eerste 'serieuzere' poging tot dressuur gedaan. Normaal gaan we gewoon lekker een beetje boscrossen maar gisteren gingen we rondjes lopen in de wei.
Mijn vriendin Joyce (BrammetJee) heeft mooi haar nieuwe camera op ons mogen uitproberen :P
Tips mogen gegeven worden, mits opbouwend.

Pinkriempje wordt geregeld!

Say cheese :D
http://i430.photobucket.com/albums/qq29/supriselover/IMG_0975_zps2e276d92.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bokje :+
http://i430.photobucket.com/albums/qq29/supriselover/IMG_1195_zps1b084a8f.jpg
http://i430.photobucket.com/albums/qq29/supriselover/IMG_1194_zps53e0ce60.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn lieve fotograaf mocht de sulky ook eens uitproberen :D
http://i430.photobucket.com/albums/qq29/supriselover/IMG_1451_zpscae9e97f.jpg
http://i430.photobucket.com/albums/qq29/supriselover/IMG_1435_zps6505047f.jpg

En toen nog even de heide op :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooi sfeerplaatje <3
Afbeelding

Laten jullie een reactie achter voor ons? :D
Linkjes zijn de moeite waard ^^

Mocht je eens naar Havelte willen om te mennen, dan kunnen we misschien eens samen gaan!

xMoniek

Re: Manchester poging dressuur met sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:22

Ziet er goed uit! :)

m1992

Re: Manchester poging dressuur met sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:26

Mooie foto's! Leuke pony, hoe groot is hij? :)

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:26

leuke foto's

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:29

Leuke foto's zeg! En mooie pony <3

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 12:39

Hihi bedankt! :)
m1992 schreef:
Mooie foto's! Leuke pony, hoe groot is hij? :)

Hij is ini mini haha, 76 cm groot!

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:51

Leuke pony, jullie hebben veel plezier zo te zien.
Zie ik het nou goed en heb je je broekriem door de stophaken van het lamoen zitten?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:53

Leuke foto's!
Denk dat als je meer en vaker serieuzer dressuur gaat trainen, hij best lekker kan gaan lopen :j ook voor de wagen is dressuurtraining juist goed. Nu nog wat meer contact proberen te krijgen en houden met de mond, en zweep gewoon lekker in de hand :j

Zet alleen je pony nóóit vast aan een touwhalster, daar zijn ze absoluut niet voor gemaakt en daar wordt ook heel veel voor gewaarschuwd. Dit omdat een touwhalster niet zomaar kapot gaat als ze gaan hangen, daarbij werkt het scherper in qua druk en kan het flink gaan snijden als pony gaat hangen of een keer z'n hoofd de andere kant op beweegt.

Verder: bokt je pony vaker voor de wagen? Dat is nl. echt een not-done, en heel gevaarlijk. Zou ik toch even mee bezig gaan, wie weet voor de veiligheid even een tijdje met slagriem rijden.
Je zal de eerste niet zijn waarbij pony ook nog eens met z'n beentje vast komt te zitten in het rekje v/d sulky.... vandaar dat ze nu ook met gaas gemaakt worden geloof ik.

Edit:
Tess schreef:
Zie ik het nou goed en heb je je broekriem door de stophaken van het lamoen zitten?

Volgens mij wel ja. Maar daar is niets mis mee hoor; soms zit de broek beter (en zo ook in dit geval) als je 'm wat meer naar voren vastmaakt.
Wordt wel meer gedaan, ik heb het sinds een tijdje ook, maar dan vastgemaakt aan de ogen van mijn gesloten lamoen.
https://lh3.googleusercontent.com/-xFuE ... 83ee40.jpg
Dan zit pony aan de zijkant bij haar flanken niet 'vast' aan het lamoen, en heeft ze daar dus ook nog meer ruimte om te wenden etc., ook voor in de marathon bijvoorbeeld.
Wel is het dan handig om gebruik te maken van losse strengophouders; daar kun je normaal gesproken de broeksriempjes voor gebruiken, maar als je ze zo ver naar voren vastmaakt gaat dat niet meer.

Bij TS wordt alleen de broek daardoor wel heel raar aan de voorkant wat omhoog getrokken; in dat geval zou ik de broek gewoon vastmaken aan de haakjes die daarvoor bedoeld zijn, ipv. door de stophaken heen.

Mereltje66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:58

Wat een mooie foto's zeg, zeker op die heide.
En mooie pony, ik heb er ook zo een alleen die is nog iets kleiner :) .
Mag ik vragen welk tuig je hebt?
Ik zie op sommige foto's je leidsels nog wat slap hangen (dus in een waslijntje), misschien kun je proberen wat meer contact met de mond te houden.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 16:55

Tess schreef:

Dankje, ja wij vinden het beide erg leuk om te doen!
Ja klopt. Maar zoals JoyCiej007 zegt, dat kan geen kwaad. Als ik hem aan de normale haakjes vastmaak heeft de broek geen werking meer. Dan wordt de sulky al gestopt op de stophaken, maar dat heb ik liever niet omdat ik ook heuveltjes hier heb en dan liever een normale broek wil hebben. De broek wordt idd heel iets omhoog getrokken, maar dat valt nog best wel mee. Ik ben wel op zoek naar een andere broek maar zie maar eens een heel goed passende te vinden voor zo'n maatje, en dan ook nog binnen mijn budget. :+

Mereltje66 schreef:
Wat een mooie foto's zeg, zeker op die heide.
En mooie pony, ik heb er ook zo een alleen die is nog iets kleiner :) .
Mag ik vragen welk tuig je hebt?
Ik zie op sommige foto's je leidsels nog wat slap hangen (dus in een waslijntje), misschien kun je proberen wat meer contact met de mond te houden.

Haha heb jij hem ook voor de sulky lopen, wil dat nog wel want ik dacht dat ik ongeveer wel het kleinste maatje zou hebben voor de sulky :+
Tuig merk weet ik eigenlijk helemaal niet zo :o Ik heb hem ooit gekregen van degene die mijn shetje heeft beleerd. Ik zal eens kijken of er wat op staat van een merk!
Klopt, hij neemt het bit nog erg moeilijk aan, en ik zit nog veel te prutsen met hoe veel druk ik soms moet uitoefenen. Ik ben het eigenlijk alleen maar rijdend gewend haha. Ik ga er zeker nog wat meer in oefenen!

JoyCiej007 schreef:
Leuke foto's!
Denk dat als je meer en vaker serieuzer dressuur gaat trainen, hij best lekker kan gaan lopen :j ook voor de wagen is dressuurtraining juist goed. Nu nog wat meer contact proberen te krijgen en houden met de mond, en zweep gewoon lekker in de hand :j

Zet alleen je pony nóóit vast aan een touwhalster, daar zijn ze absoluut niet voor gemaakt en daar wordt ook heel veel voor gewaarschuwd. Dit omdat een touwhalster niet zomaar kapot gaat als ze gaan hangen, daarbij werkt het scherper in qua druk en kan het flink gaan snijden als pony gaat hangen of een keer z'n hoofd de andere kant op beweegt.

Verder: bokt je pony vaker voor de wagen? Dat is nl. echt een not-done, en heel gevaarlijk. Zou ik toch even mee bezig gaan, wie weet voor de veiligheid even een tijdje met slagriem rijden.
Je zal de eerste niet zijn waarbij pony ook nog eens met z'n beentje vast komt te zitten in het rekje v/d sulky.... vandaar dat ze nu ook met gaas gemaakt worden geloof ik.

Ja hij heeft best wel potentie en kan zichzelf ook prachtig showen, nu nog de knopjes zien te vinden hoe hij zichzelf ook zo kan presenteren voor de sulky :) Ik ga lekker wat oefenen met hem en dan komen we er vast wel haha. Mn zweep is een heel naar ding, ik zat eraan te denken om mijn stick om te bouwen tot menzweep. Tis idd handiger om die vast te houden maar eigenlijk heb ik dat ding ook gewoon helemaal niet nodig.

Over vastzetten aan touwhalster heb je helemaal gelijk hoor :j Ik zou het ook met geen enkele andere pony doen, maar het is eigenlijk alleen maar even voor snel zn schoftje en broek om te doen en met poetsen ed staat hij ook los. Tis gewoon dat ik hem zo door en door ken en als ie 1 keer trekt aan het touw is hij ook los, maar dat vertellen we maar niet aan mn shet want die denkt dat hij vast staat en dan beweegt hij ook niet. :+

Hij bokt wel eens in galop idd, dat is idd het vreselijkste dat ik maar bij mennen kan vinden. Ik heb hem expres iets verder weg staan zodat hij iig mij niet kan raken. Zn hoefjes zijn veel smaller dan het rekje maar toch vindt ik dat altijd wel spannend. Hij bokte gisteren zelfs zo scheef dat hij met 1 been over de streng kwam, gelukkig kon ik hem zo terug nemen maar daar had hij natuurlijk ook vreselijk van kunnen schrikken. Ik straf bokken nu direct af met de zweep of het uiteinde van mijn leidsels, en ik had idd al zelf een bokriempje proberen te flansen maar dat werkte natuurlijk weer voor geen meter :+ Zie ook nergens waar ze die slagriemen verkopen, ben al 3 paardensportzaken afgereden op zoek naar die dingen... Ik ben nu iig wel op zoek naar goede strengophouders want ik wil niet dat hij zijn been zo over de streng kan krijgen!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:05

Slagriem kun je zelf ook maken door over de kont te doen en aan beide kanten vast te maken aan het lamoen.

Verder bokken inderdaad afstraffen, maf hij gewoon echt niet doen!

"Klopt, hij neemt het bit nog erg moeilijk aan, en ik zit nog veel te prutsen met hoe veel druk ik soms moet uitoefenen. Ik ben het eigenlijk alleen maar rijdend gewend haha. Ik ga er zeker nog wat meer in oefenen!"

Misschien met een gewoon trensje gaan mennen? Het kan namelijk best zijn dat het bitje te scherp is voor hem en daardoor moeilijk wil aannemen.

Zweep moet je altijd in je handen hebben en moet je maar aan wennen. Voor de wagen is dit gewoon een extra stuurhulp en niet om de pony mee vooruit te meppen dus in die zin 'nodig'.
En helemaal bij dressuurtrainen heb je hem nodig, dan leg je hem aan de binnenkant van de pony waar hij omheen moet leren buigen.

De broek was me niet eens opgevallen maar ik denk idd dat hij zo beter zit dan wanneer je de broekriemen in de gaten hebt waar ze eigenlijk horen.

Wat mij het meest stoorde was dus dat je geen verbinding had met de mond. Maar dat was al genoemd

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 17:13

suikermeisje schreef:
Slagriem kun je zelf ook maken door over de kont te doen en aan beide kanten vast te maken aan het lamoen.

Verder bokken inderdaad afstraffen, maf hij gewoon echt niet doen!

"Klopt, hij neemt het bit nog erg moeilijk aan, en ik zit nog veel te prutsen met hoe veel druk ik soms moet uitoefenen. Ik ben het eigenlijk alleen maar rijdend gewend haha. Ik ga er zeker nog wat meer in oefenen!"

Misschien met een gewoon trensje gaan mennen? Het kan namelijk best zijn dat het bitje te scherp is voor hem en daardoor moeilijk wil aannemen.

Zweep moet je altijd in je handen hebben en moet je maar aan wennen. Voor de wagen is dit gewoon een extra stuurhulp en niet om de pony mee vooruit te meppen dus in die zin 'nodig'.
En helemaal bij dressuurtrainen heb je hem nodig, dan leg je hem aan de binnenkant van de pony waar hij omheen moet leren buigen.

De broek was me niet eens opgevallen maar ik denk idd dat hij zo beter zit dan wanneer je de broekriemen in de gaten hebt waar ze eigenlijk horen.

Wat mij het meest stoorde was dus dat je geen verbinding had met de mond. Maar dat was al genoemd

Ja dat had ik dus geprobeerd, maar daarmee kon hij nog steeds zijn kontje omhoog wippen...
Het is een hengst, en hij kan af en toe best wel heet worden. Zeker als ik dan het bos in ga of de weg op ga wil ik een scherper bit, want ik wil echt geen ongelukken omdat ik hem dan misschien niet meer onder controle zou kunnen houden. Dit heeft mijn instructeur destijds ook zeker aanbevolen en ik wil me hier dus wel aan houden. Denk dat het ook een kwestie is dat hij nog jong is, midden in de puberteit zit, en er gewoon even goed aan moet wennen. Ik had mijn teugels altijd lekker los in het bos dus dressuur is wel een overgang, maar we gaan gewoon lekker oefenen samen.

Zweepje ga ik zeker gebruiken, tis ook niet voor niks dat ik eens een topic open. Tips zijn altijd handig en ga ik zeker wat mee doen!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:26

Leuk dier zeg!

Zou de pony er alleen wel dichter op zetten.
(http://i210.photobucket.com/albums/bb19 ... 1303_n.jpg)
Dit ook ivm bokken, kan ie minder snel met voetjes vast komen te zitten.
Slagriem kan je ook vervangen door halstertouw te gebruiken, tijdelijk bijv voor extra veiligheid vwbt bokken.

Maar ziet er verder erg leuk uit!

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 00:01

MelanieB schreef:
Leuk dier zeg!

Zou de pony er alleen wel dichter op zetten.
(http://i210.photobucket.com/albums/bb19 ... 1303_n.jpg)
Dit ook ivm bokken, kan ie minder snel met voetjes vast komen te zitten.
Slagriem kan je ook vervangen door halstertouw te gebruiken, tijdelijk bijv voor extra veiligheid vwbt bokken.

Maar ziet er verder erg leuk uit!

Ik heb hem juist expres iets verder weg gezet omdat hij anders mijn scheenbeen raakt. Ik had een slagriem proberen te maken van een halstertouw maar die rekte veel te veel mee... Ik ben al op zoek gegaan vandaag naar wat dingen in de schuur waar ik misschien wat mee kan.
Bedankt :)

Mereltje66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:01

@ts, Ja ik heb hem ook voor de sulky lopen, het scheelt maar een (paar) cm dus dat gaat nog wel.
Ik heb toevallig ook dezelfde sulky als die van jouw, alleen een ander kleurtje :) .
Die van mij loopt niet heel lang voor de sulky, en ik was eerst ook alleen rijdend gewend.
Maar les nemen kan een hoop schelen. Ik heb door menles nemen heel veel geleerd (en mijn pony ook).

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 11:17

Mereltje66 schreef:
@ts, Ja ik heb hem ook voor de sulky lopen, het scheelt maar een (paar) cm dus dat gaat nog wel.
Ik heb toevallig ook dezelfde sulky als die van jouw, alleen een ander kleurtje :) .
Die van mij loopt niet heel lang voor de sulky, en ik was eerst ook alleen rijdend gewend.
Maar les nemen kan een hoop schelen. Ik heb door menles nemen heel veel geleerd (en mijn pony ook).

Haha leuk! :)
Ik heb een korte tijd les gehad van een ervaren persoon die altijd de koetsiersbewijs examens regelde. Dat was toen hij net voor de wagen kwam en ik heb Manchester dus ook samen met hem beleerd. Helaas is hij helemaal gestopt met het menverhaal.
Een zoektocht naar een goede instructeur die ook nog betaalbaar is en het liefste met een groepje shetlanders heeft niets opgeleverd. Dan moet ik ongeveer 50 minuten rijden met trailer en dat wil mijn vader echt niet zegt ie :( Als je nog fijne menlesen hier in de buurt weet hoor ik het heel graag!! Ik woon op de grens van Drenthe en Overijssel bij Havelte.

Mereltje66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:20

Jammer dat hij gestopt is.
Ik woon niet in de buurt dus ik ken helaas niemand.
Misschien kan je een advertentie op de bokt markt plaatsen :)