Scheef achterwaarts

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Scheef achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 15:24

Hallo,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en kwam meerdere mensen met dit probleem tegen, maar kon nergens een oplossing vinden.

Ik heb een verzorgpaard van drie waarmee ik aan vrijheidsdressuur doe. We zijn voorlopig alleen nog maar bezig met de basis, omdat ik dat erg belangrijk vind. Nu loop ik echter tegen een probleem aan: het desbetreffende paard blijft graag bij mij in de buurt en met achterwaarts gaan draait hij dan ook zo mee dat hij niet bij mij wegloopt maar om mij heen draait.

Nu vroeg ik mij af hoe ik dit kan verbeteren, zodat hij recht achterwaarts gaat. Ik vraag hem zowel achterwaarts als ik meeloop of stil blijf staan en beide keren gaat hij scheef. Ook wissel ik af met drie stapjes achterwaarts en wat meerdere. Nu ben ik al bezig met echt een paar stapjes en niet het langer achterwaarts gaan, zodat hij echt recht gaat. Maar iedere keer als ik hem 1 stapje verder vraag gaat hij weer scheef en/of draait hij met mij mee. Wie heeft er een tip?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:26

Kan je niet de bakrand gebruiken? Dan wordt hij aan 1 kant al begrensd en heb je meer kans dat hij wel recht gaat.

En ik zit me te bedenken, balkjes op de grond zouden ook kunnen helpen, als je die in een rechte lijn legt werkt het ook als een soort begrenzer (s?) maar dan kan het wel zijn dat hij erover heen stapt.

Anoniem

Re: Scheef achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:27

Inderdaad de bakrand/hek gebruiken, dan kan hij niet schreef gaan.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 15:28

goldenarrow schreef:
Kan je niet de bakrand gebruiken? Dan wordt hij aan 1 kant al begrensd en heb je meer kans dat hij wel recht gaat.

En ik zit me te bedenken, balkjes op de grond zouden ook kunnen helpen, als je die in een rechte lijn legt werkt het ook als een soort begrenzer (s?) maar dan kan het wel zijn dat hij erover heen stapt.

Ik kan dat eerste wel eens proberen ja! Wat betreft dat tweede, is ook een goede... Zal even aan de eigenaresse vragen of dat een optie is.

Maar ik ben bang dat hij dan de andere kant scheef op gaat met de bakrand...

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:29

De bakrand gebruiken en heel erg goed op je eigen lichaamshouding letten. Het gebeurt vaak dat mensen hun paard onbewust scheef achterwaarts duwen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:30

Heb je hindernis palen ?
Daar kan je hem ook achterwaarts door laten gaan ( zeg maar 2 hindernis palen, en daar tussen achterwaarts laten gaan) , dan kan hij niet met de andere kant scheef gaan, dan moet ie wel recht :j

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 15:31

Ik duw hem niet, ik wijs naar zijn borst en geef een stemhulp. Misschien dat dat ook iets is om mee te nemen in jullie tips? Had ik zelf nog niet aan gedacht om te melden :).

Linda, ze zijn wel aanwezig op stal, ik weet alleen niet of ik ze mag gebruiken. Ga ik ook eens vragen :j.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:35

Met duwen bedoel ik ook niet letterlijk duwen. Als je je buik naar hem toe draait, dan geef je druk en dan duw je dus al :)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:41

Ik weet weinig van vrijheidsdressuur an sich maar hier lijkt het toch dat hij nog iets beter moet leren luisteren naar je commando als hij meedraait.

Het scheef achterwaarts gaan kan door zijn leeftijd komen of gebrek aan kracht in de achterhand. Het wordt onder de man pas in de L2 gevraagd omdat het paard hierbij de rug omhoog moet brengen, buikspieren aanspannen om zo het bekken te laten kantelen dat het been ook echt naar achteren kan bewegen. Vaak zijn ze nog niet sterk genoeg voor deze oefening en stapt het sterkste achterbeen net iets verder naar achteren dan het zwakste been waardoor het paard langzaam maar zeker scheef gaat.

Om dit te verbeteren moet je dus eerst het paardje sterker maken met normaal werk, je kunt achterwaarts meenemen in zijn werk maar leg hier niet teveel nadruk op en ga zeker niet trainen om hem recht te krijgen want dat is nu nog niet belangrijk, later wel steeds meer maar het scala der africhting begint niet met rechtrichten maar eindigt ermee .
Een laatste tip die kan helpen, probeer zijn hoofd te laten zakken tot de horizontale lijn dan komt de rug makkelijker omhoog en is er ruimte in het bekken. Nooit met hoofd omhoog naar achteren dwingen want dan blokkeert de rug en bekken en kan hij fysiek niet meer achteruit.

Succes ermee

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 15:58

Ik mag helaas geen 'normaal' werk met hem doen omdat de eigenaresse dit liever zelf doet, wat ook begrijpelijk is.

Je zegt dat het niet erg is als hij scheef gaat, maar ontwikkelt hij zo dan niet de verkeerde spieren? Wordt de scheefheid daar niet juist erger van?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:03

Waar sta je t.o.v. Het paard? Voor hem, met je gezicht naar hem toe of naast zijn schouder, met je gezicht naar zijn hoofd of naar zijn kont?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:08

Ik sta zowel voor hem, als naast zijn schouder. Met mijn rug naar zijn hoofd.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:11

En een zweep gebruiken? Niet om te slaan, maar als begrenzing? Dus als hij uitwijkt, dat je dan de zweep tegen zijn achterhand aan legt.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:24

Daar gaat hij helaas nog meer van draaien, omdat hij de zweep een beetje eng vindt... Ik neem de zweep zo nu en dan al eens mee, om eens te gebruiken bij mijn commando voor achterwaarts (een beetje wapperen met mijn handen zeg maar) en bij targetten. Ik kan het proberen, maar ben bang dat hij dan van de zweep af gaat draaien.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:40

xNikitaaa schreef:
Ik mag helaas geen 'normaal' werk met hem doen omdat de eigenaresse dit liever zelf doet, wat ook begrijpelijk is.

Je zegt dat het niet erg is als hij scheef gaat, maar ontwikkelt hij zo dan niet de verkeerde spieren? Wordt de scheefheid daar niet juist erger van?

Als je dit werk rustig opbouwt en meer speelt dan traint, wordt hij vanzelf sterker en is het voor eigenaresse straks makkelijker om het onder de man te leren. Als jij er nu teveel druk op gaat zetten omdat hij het MOET, geeft dat later ook weer stress.
Dus lekker verder spelen en geloof me, veel jonge beestjes aangereden en geen enkele gaat vanaf het begin mooi recht :D de tips van balkjes en bakrand zijn ook goede dingen maar niet op dat scheef gaan focussen !

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 18:33

Nee, ik heb nog veel andere oefeningen die ik met hem doe dus ik neem het per dag iets van 5 keer mee ofzo. Maar ik wilde eigenlijk vooral voorkomen dat hij extra scheef gaat omdat ik hem niet corrigeer, zeg maar. Ik train absoluut niet echt met hem.

Ik zet er geen druk op, maar ik dacht ik kan beter vragen hoe ik het eventueel kan corrigeren dan dat ik hem constant verkeerd achteruit zet.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:41

Dan kan je er niet veel verkeerd mee doen, leker mee bezig zijn en duidelijk en strikt in je hulpen naar je paard. Dan pakken ze nieuwe dingen spelenderwijs op en hebben jullie allebei plezier :D

Xje_chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:10

Had ik ook altijd last van met mijn pony , erg vervelend

xcarlosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:49

mijn pony begreep het best snel :) voor je paard/pony gaan staan en dan hem/haar naar achteren duwen, en dat steeds herhalen ik leer het nu met tikjes op zijn rug en dan sta ik naast hem dat gaat super: tip : :)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 19:04

Chica, als je het had, hoe heb je het opgelost?

Davexmarit, ik weet hoe ik hem in z'n achteruit moet zetten, maar hij gaat scheef. Jouw tip is nou niet echt bruikbaar, zeg maar...

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 07:34

Mijn paardje ging ook altijd scheef achterwaarts. Nadat de holistische dierenarts haar helemaal had doorgemeten bleek er vanalles kapot te zijn in haar lichaam.... Het deed haar pijn om recht achteruit te gaan. Misschien is er een rede dat jouw paard ook niet recht achteruit gaat? (hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ook jouw paard hier last van heeft hoor, maar is niet verkeerd om het op te noemen! :j )

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:45

Ik had dit met mijn verzorgpaard juist onder het zadel. Ernaast liep hij netjes naar achteren, in een rechte lijn(ik stond dan voor zijn hoofd en wees naar zin borst met de zweep of gaf een klein tikje tussen zijn voorbenen als er geen reactie kwam), maar onder het zadel ging hij enorm scheef.
Ik heb dit weten op te lossen door de juiste stelling te vragen en hem te 'dwingen' en begeleiden om recht te gaan. Misschien kun je dit proberen door ernaast een hoofdstelletje(als hij die al gewend is en anders halster met teugels/touwen) om te doen en hem een beetje stelling te vragen als hij achterwaarts gaat. Of je probeert het eerst met z'n tweeën, eentje begeleid hem met wat stelling en de ander geeft het achterwaarts commando.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:56

Gaat het paard altijd naar dezelfde kant scheef? Kan idd heel goed met scheefheid te maken hebben. Idd begrenzen met balken, kegeltjes, zweep...

Ramona1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 00:17

tussen de bakrand en een hindernis, werkt bij de mijne heel goed

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 00:43

Ik heb het mijn verzorg paardje aangeleerd door hem tussen twee balkjes door te laten gaan. Na een paar keer kon hij ook zonder recht naar achter :D