[ITP]Grondwerk: 'Liberty' training

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Klimop

[ITP]Grondwerk: 'Liberty' training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 08:29

Mijn 4 jarige Paint merrie Yutah en ik houden van afwisseling en naast het rijden vinden we grondwerk minstens net zo leuk om te doen. Voor mij is het altijd de uitdaging om met zo min mogelijk hulpmiddelen (het liefst niks) en zonder voerbeloningen zo veel mogelijk 'voor elkaar te krijgen' ;) Eerder hebben we vooral gewerkt aan de basisdingen, het volgen, wijken voor druk en direct stoppen als ik stilsta.. met de bijbehorende slidings af en toe := dus dat probeer ik niet te vaak te doen aangezien de bak/wei daar niet zo geschikt voor is :Y) . Nu ik beschikking heb over balken kon ik weer nieuwe opdrachten bedenken, zoals de bekende 'trail' oefeningen; zijwaarts over de balk, achteruit door een L etc. Best moeilijk, maar dat maakt het juist extra leuk (en vooral als het lukt zonder halster, touw of stick/zweep) :D Daarnaast ben ik voor het eerst 'zonder iets' op haar rug gestapt (naja behalve een opstapje :') ) dus super trots! En dat mogen jullie best zien O:)
Hierbij het filmpje van gisteren:

Opbouwende kritiek mag altijd! Ik maak nog steeds fouten en leer graag bij!

Groetjes van Yu en ik /3
Laatst bijgewerkt door Kaula op 05-07-13 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag aan titel toegevoegd

Anoniem

Re: Grondwerk: 'Liberty' training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:00

Zit nog maar in de helft, moet nu weg, maar wil alvast even zeggen dat het er super uit ziet!
Echt fijn als een paard zoveel voor je wil doen en voldoening haalt uit een aai van de baas .. Handig :Y) ;)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 17:08

He bedankt voor je reactie!
Dat is inderdaad juist de uitdaging, om het leuk te maken en haar enthousiast te houden zonder met snoepjes te hoeven zwaaien :)) maar Yu weet ondertussen ook wel dat ze het hiermee moet doen en dat het uiteindelijk fijner is als ze een beetje meedoet, anders moet ze namelijk harder werken en duurt het veel langer voor ze weer mag vreten _O- ze kent me ondertussen en weet dat als ze iets weigert te doen (en ik wéét dat ze het snapt), ik een heeeeeele lange adem heb, hahaha!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:21

Super leuk als je paard dit allemaal los kan,ziet er super uit..Hier wil ik ook naar toe met mij jonge paardjes,maar wij zijn nog niet zover :)

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:27

Wauw!! Super knap! Hoe krijg je het voor elkaar dat ze je zo blijft volgen, ook in galop?
Echt knap :-)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 20:45

Grappig dat je daar naar vraagt, daar hebben we veel op moeten oefenen (het leek mij veel makkelijker dan het was)! want Yu had een periode dat ze er steeds bokkend vandoor ging als ik haar de stemhulp voor galop gaf tijdens het volgen :') dus heb ik het uitgebouwd vanuit het longeren, de volte kleiner maken en 'parallel' met haar lopen, en in het begin direct belonen als ze één galop pasje maakte zonder weg te schieten. Toen het kwartje op een geven moment was gevallen en ik hoefde haar niet meer de corrigeren met de longeerlijn, ben ik het 'los' gaan oefenen en vooral heel veel belonen! af en toe schiet ze nog wel eens weg, maar dan laat ik haar een tiental keer de bak door rennen (tot ze eigenlijk geen zin meer heeft), haal ik haar naar me toe en probeer het nog een keer, pas als ze bij me blijft mag ze dan weer terug naar stap/halt als beloning :) heel belangrijk is in ieder geval dat ze al perfect op de stemhulpen reageren, dat scheelt heel veel!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 20:54

Het principe achter het volgen in het algemeen is eigenlijk (imo) heel simpel, zorg ervoor dat ze weten dat de beloning pas komt als ze bij je blijven (dus door weg te rennen maken ze het zichzelf moeilijker) ;) zoals in het filmpje te zien is neem ik een 'uitnodigende ' houding aan als ze moet volgen, dat moet wel duidelijk zijn voor het paard; wanneer wil je hem/haar naar je toe laten komen en wanneer juist wegsturen? dat doe je allemaal met lichaamstaal

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:55

Wel heel interessant.. Ik ga hier ook mee aan de slag :-)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:57

Leuk dat je het uitlegt :j Die van mij willen los inderdaad ook wegrennen, dus zo kan ik het ook mooi gaan oefenen. .

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:13

Dit is nou true horsemanship :) Als je paard zoveel voor je wil doen zonder ook maar een hulpmiddel is dat echt respect waard. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:39

Het gewenste makkelijk en het ongewenste moeilijk maken .. Komt me bekend voor 8-)
Het is wel fijn als je paard het puur voor de veiligheid & het comfort doet .. Alleen heeft die van mij daar niet zo'n behoefte aan, die vindt alles wel veilig en maakt het zichzelf wel comfortabel :+ Dus dan is af en toe een "snoepje" wel een handig middel :')

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 13:17

Wat bedoel je precies met 'voor de veiligheid iets doen'? want het lijkt mij dat Yu zich nergens in deze paddock (waar ze elke dag loopt) zich onveilig voelt? :)

Anoniem

Re: [ITP]Grondwerk: 'Liberty' training

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:21

Neen, inderdaad, zo zou het moeten .. en dus doet ze het voor het comfort (de rust, het aaien, ... ).
Ik noemde die veiligheid gewoon omdat dat puntje 1 is bij paarden .. Veiligheid - comfort - eten - spelen. Als je paard zich niet veilig voelt kan je niks van hem verwachten, zou niet mogen maar zie je toch best vaak gebeuren ;) Is hier natuurlijk niet het geval.

Zat gewoon met dat rijtje in mijn hoofd omdat het bij mijn eigen pony nog wat verder gaat, daar is dat eten dus wel (af en toe) nodig om hem gemotiveerd te houden .. Is gewoon de volgende stap in het rijtje en het is fijn als paarden het ook doen voor de 2e stap zoals bij jou .. Dat bedoelde ik :)