hoi, ik weet niet of het hier goed staat ben nog niet zo lang op bokt als het niet zo is sorry dan... ik wil graag gaan vrijspringen met mijn verzorgpony, maar heb geen idee hoe dit moet.... de pony kan het al en het baasje is er een weekje niet mocht het wel doen alleen was vergeten te vragen hoe het moet weten jullie dit misschien????? X
Ikzelf zorg wel altijd eerst dat mijn paard al los is, door hem even van tevoren te longeren/ vrij te laten bewegen. Daarna balkjes lopen en dan bouw ik het tot een kruisje met een galopbalk ervoor. Als je meerdere hindernissen achter elkaar wilt laten springen, dan doe ik ook eerst balken, dan kun je namelijk beter zien of de afstand voor je paard/pony klopt. Doe vooral rustig aan wanneer je het nog nooit hebt gedaan, liefst met iemand erbij die er wel ervaring mee heeft.
Poiuytrewq
Geplaatst: 29-06-13 23:48
ik zet er aan de zijkant altijd een balkje tegenaan zodat ze er niet zo snel langs glipt, en inderdaad een balk voor de hindernis met een galopsprong er tussen. begin laag en laat altijd je paard warm lopen voordat je hem laat springen.
Niekje4
Geplaatst: 19-07-13 14:39
Ik zal hem de eerste keer ook niet zo hoog zetten! en rustig opbouwen.
Inderdaad niet te hoog en niet in een grote bak, je moet het eigenlijk in een longeerbak op padog doen anders kan je je pony elke keer gaan halen van achter in de bak
pea
Geplaatst: 26-07-13 17:59
Je kunt van rood/wit lint ook een paadje langs de bakrand maken, zodat het paard daar tussendoor moet om te gaan springen. Je kunt dan (als je paard het kent) meerdere sprongen neerzetten, zonder dat het paard er bij langs kan rennen. En voordeel van het lint dat dit makkelijk knapt als er wel een paard doorheen gaan. En vooral zelf de rust bewaren en niet wild gaan opjagen. Succes!
Vrijspringen zo ik doen in een niet te grote ruimte maar et paard moet wel vaard kunnen maken en de ruimte hebben . Het is altijd handig om springmateriaal te hebben. Dat lint wat pea zegt is heel handig echt ene goede tip
wij zetten altijd een sprong neer aan de zijkant van de binnenbak op ze lange zijde hier aan maken we een soort gang met palen en Rabobank afzet lint( heeft toevallig iemand op stal)
Ilona_Mambo
Geplaatst: 13-08-13 21:14
Simpel, hindernis neerzetten en een balk ernaast en ervoor, en dan 'longeren' zonder touw en voila..