Grondwerk? Hoe beslissen voor welke methode?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Grondwerk? Hoe beslissen voor welke methode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 19:43

Hoi allemaal,

Ik heb vandaag voor het eerst les gehad van iemand die zich professioneel bezig houd met grondwerk. Tot nu toe had ik enkele grondwerk lessen genomen bij mijn lesgever, hij leid paarden op om in te rijden en begeleid wandelingen. Door de nieuwe inzichten van vandaag ben ik hier en daar toch verward. Ik wil mij ook houden aan één methodiek zodat het niet verwarrend wordt voor zowel mezelf als mijn paard.

De lesgeefster van vandaag:
- Maakt gebruik van een stick/stok met vlaggetje aan
- Maakt gebruik van een leadrope
- Gebruikt geen stemcommando's
- Heeft 4 verschillende intenties om duidelijk te maken, waarbij je dus eerst subtiel vraagt en daarna de druk verhoogt. Zij adviseert mij om eerst met grote druk te beginnen en zo af te bouwen. Echter, reageert mijn paard al bij de minste druk. Ik hoefde enkel de druk te verhogen als hij even niet aan het opletten was. Dit door eventjes instructies te krijgen, enz.

De meeste oefeningen kon mijn paard goed, daarna heb ik overgenomen en dat lukte vrij goed wat ik ook verwachte. Enkel de nieuwe oefeningen zijwaarts gaan was voor mij en mijn paard nieuw.

Mijn lesgever die mij normaal helpt:
- Doet meestal alles los, met mijn paard lukt dit vrij goed.
- Maakt gebruik van stemcommando's in combinatie met lichaamstaal
- Maakt ook gebruik van verschillende soorten druk om iets duidelijk te maken aan het paard. Dit ook door de stem, duidelijk laten blijken in zowel de stem als in de lichaamstaal dat er iets niet correct was. (niet door te slaan)

Ik vond dus in eerste instantie het zeer interessant om les te krijgen van de nieuwe lesgeefster vandaag. Dit doordat zij er al was voor andere stalgenoten. Echter, vertelde ik dat ik met stemcommando's werkte. Ze wilde mij aantonen dat deze commando's/woorden geen betekenis hebben voor het paard. Ik moest mijn paard laten achteruit gaan door het commando back te geven. Dit is het commando die ik altijd gebruik. Hij reageerde natuurlijk niet omdat ik ook niet bewoog. Echter, als ik dit doe in de weide aan de draad reageert hij er wel op. Ook als hij eens in zijn stal staat of aan de poort in de bak.

Tijdens het rijden maak ik ook gebruik van stemcommando's, namelijk easy voor trager. Hoo voor stoppen. Back en klikken om achteruit te gaan. Zoentje op in galop te gaan. Drrraf om in draf te gaan.

Omdat ik het zo gewoon ben om met stemcommando's te werken, zeker als we los werken. Ik kan mijn paard los longeren en kan gemakkelijk zijn tempo bepalen door mijn stemcommando's en lichaamstaal. Ik probeer mijn energie aan te passen aan mijn stemcommando, als hij eenmaal aandacht is gaat hij inderdaad meer kijken naar mijn lichaamstaal. Dit duurt even voor hij helemaal bij de les is.

Daarbij vertelde ze me dat ik mijn paard vlotter moet laten gaan. Bijvoorbeeld bij het stappen van en naar de wei, zij vond dat ze hem vooruit moest slepen. Mijn paard stapt even rustig naar en van de weide en doet dit op een rustig tempo. Zij vond hem hangen aan het touw, hij is inderdaad wat aan de trage kant, maar het stoort mij persoonlijk niet echt. Had er ook nog niet bij stil gestaan dat dit eigenlijk traag was. Ik vind het voor mezelf comfortabel dat mijn paard op een traag tempo stapt. In het werken vind ze ook dat hij maar wat slentert. Dit is waar, vooral wanneer hij aan een leadrope vast hangt. Hij is dit ook niet echt gewoon, zeker niet in het longeren. Ik gebruik de leadrope bij schriktraining en leidoefeningen. Als hij los is dan heeft hij in het begin meer tempo dan later in de training. Maar het is een constant en rustig tempo zodat ik dingen kan vragen.

Ik ben nogal verward, is mijn paard nu te sloom of niet? Ik heb graag een rustig en ontspannen paard. Ik heb het gevoel dat zij meer wil eisen van hem. Ik ben zover nog niet. Ik wil eerst dat het los longeren goed gaat, dat ik ervan overtuigd ben dat ik alle controle heb. Ben ik te soft? Ze zei dat ik net wanneer ik moet doorzetten durf stoppen. Dit kwam omdat hij zijwaarts moest gaan en aan zijn spookhoekje kwam. Hij panikeerde en wilde weg dus hij zag geen uitweg en ging de lucht in. Ik vind dit nog altijd wat intimiderend. Zij heeft het dan over genomen en hij deed het verder maar deed ook moeilijk.

Het heeft mij wel wat doen stil staan bij mijn aanpak. De oefeningen gingen goed, maar ben ik nu echt zo soft? Meestal als we grondwerk doen en dan vooral in functie van los longeren laat ik hem ook wel werken. Meestal staat hij ook wel wat in het zweet als we gedaan hebben. Ik vraag veel overgangen, verander van richting, ik kan hem naar mij laten komen en laten stoppen. De samenwerking tussen mij en mijn paard loopt behoorlijk goed. Mijn lesgever die normaal komt is enkele weken geleden gekomen en hij zei dat ik goed op weg was. Ik moet inderdaad iets meer zijn aandacht opeisen, maar ik geef al veel beter aan wat ik goed vind, wat ik fout vind.

Hebben jullie deze verwarring ook al gehad? Zo ja, hoe gingen jullie met deze twijfel om? Hoe hebben jullie een methodiek gevonden die lukte voor jullie? Ik zie het niet als iets negatiefs ik heb terug bijgeleerd over mijn paard. Ik heb niet zoveel ervaring in grondwerk dus vandaar dat ik beroep doe op mensen die er verstand van hebben.

SmartBH

Re: Grondwerk? Hoe beslissen voor welke methode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 19:54

Edit: zou het misschien helpen als ik eens een filmpje van ons post? Ik denk er net aan...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:18

Graag een filmpje!

Zoiezo vind ik beginnen met de heftigste druk wel erg vreemd? Je hoort juist eerst zacht in te komen en bij geen gehoor je commando/vraag duidelijker te maken.

Leadrope zie ik geen probleem mee, dan ben je toch wat duidelijker naar je paard en kun je hem wat makkelijker bij je houden/dingen vragen :j

Zelf ben ik wel een groot voorstander voor stemcommando's, veel grondwerk mensen die ik ken gebruiken die overigens niet omdat alles op lichaamstaal moet en stem toch niet verstaanbaar is voor een paard. (wat ik overigens anders ervaar)

Ik denk dat over het te slome van je paard, dat je dat zelf het beste kunt beslissen. :) Vind jij dat prettig dat je paardje gewoon braaf achter je aanloopt, gewoon fijn blijven doen. Bij het werken zou ik wel proberen of hij ietsjes door wil stappen, maar dat is pas wanneer je de leadrope er bij gaat pakken en aan oefeningen zoals inderdaad die zijgangen gaat beginnen.

Dat hij steigert wanneer je in zijn 'spookhoekje' komt is natuurlijk niet de bedoeling. Is het angst of protest? Bij angst zou ik zelf namelijk even een stapje terug doen en eerst gaan werken dat je in het spookhoekje mag staan, bij protest zou ik heel rustig door gaan vragen zonder extra druk op je paard te zetten.

De beste methodiek? Die bij jou en het paard past :) Een instructeur zou een lesplan moeten aanpassen op paard + trainer, niet een vast regeltje erdoorheen gooien :j

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:46

Volg hierin vooral je eigen gevoel, als ik je zo hoor voel je je comfortabeler bij je eigen instructeur, dan blijf daarbij. Wat maakt het uit of wij zouden vinden dat hij te traag loopt, als jij het prima vindt is het okee, en dat geldt voor meer dingen. Je zou eventueel nog eens een les bij iemand anders kunnen proberen als je graag een andere kijk op de zaken wilt.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 12:33

Ok, ik zal proberen om een filmpje te maken van beide 'methodes' en deze even te posten , ik zal mijn best doen om dit zo snel mogelijk te doen en van goede kwaliteit

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:04

VD-ITP >> TVG

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:47

Het is jouw paard, dus als jij er blij mee bent, lekker doen waar je je goed bij voelt. Het is natuurlijk anders als hij moeilijk reageert en jij je afvraagt hoe dat komt, terwijl hij in feite bijna in slaap sukkelt, maar aan je verhaal te lezen (dat hij vrij gevoelig is) lijkt dat wel mee te vallen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:49

Stemcommando's of geen stemcommando's, daar zijn de meningen over verdeeld. Feit is dat het paard de commando's echt niet meer gaat horen als je hele verhalen tegen hem af loopt te steken. De vraag is, hoe puur wil je het hebben, en waar wil je heen? Gewoon doen waar je je goed bij voelt en waar het dier goed op reageert. Ik heb naast Whoa, Easy, zoentje en klik met de tong ook nog andere woorden in gebruik, en mijn paarden reageren er goed op. En als je een commando geeft, zorg er dan ook dat je reactie krijgt. Want iedere aanwijzing die een paard ignoreert en waar jij geen reactie op eist, is er een die je niet had mogen geven omdat hij het paard afstompt en ruis creeert.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 21:59

Ik heb een filmpje gemaakt, niet zo super opa had niet veel zin om lang te filmen :p nu hopelijk krijg ik het op de computer