Vorig jaar heb ik een shetlander gekregen van de buren om bij me paard voor gezeldschap neer te zetten. Hun hadden er zelf 5 dus 1 konden ze niet missen. Die ik wilde overnemen en nu al een jaar heb was toen erg bang en kreeg je hem niet te pakken. Nu zijn we een jaar verder en alleen ik kan haar met gemak nu uit het land pakken. Hoefsmid kan ook niks bij haar doen dan wilt hij ook vluchten. Toen kreeg ik tekst en uitleg en een vijl van hem om het zelf te gaan doen. En wel ja niks aan de hand. Net een mak lammetje. Nu wil ik hem voor het karretje beleren. Tuigje heb ik al gekocht. Hij vertrouwd geen andere mensen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken. Ik heb zelf nog nooit een pony voor de wagen beleerd wel onder het zadel. Ik hoop op reacties waarmee ik aan de slag kan gaan. Hoelang het gaat duren voordat het mij lukt maakt mij niet uit.
Pony betuigen is echt heel wat anders dan ohz beleren. Hierbij is echt wel flink wat ervaring en enige hulp voor nodig.
lianne484
Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-13 13:07
Dennis schreef:
Pony betuigen is echt heel wat anders dan ohz beleren. Hierbij is echt wel flink wat ervaring en enige hulp voor nodig.
Hulp kan niet want hij vind andere mensen eng. En gaan vluchten, Dus dat gaat niet lukken
Nyncke
Geplaatst: 22-06-13 13:23
Dan zou ik, voordat je eraan denkt 'm voor een wagen te gaan beleren, er eerst aan werken dat 'ie andere mensen wél leert vertrouwen. Je hebt er hulp bij nodig, je kunt hem niet in je eentje betuigen.
Betuigen kan je niet op een verantwoorde manier alleen doen (heb er inmiddels een stuk of 30 betuigd, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt). En al helemaal niet als je zelf geen ervaring heb.
Ook als je pony eenmaal betuigd is heb je altijd een groom nodig. Ik betwijfel dus of deze pony (zolang deze zo angstig is voor andere mensen) een geschikte menpony is.
Ik heb zelf ook een pony alleen de basis van het betuigen geleerd, tuig om, met de lijdsels erachter wandelen, banden trekken, een keer zelfs een kar, maar dan wel een paard dat ik al 4 jaar heb en de meest domme onzin mee uithaal zonder problemen, dit paard heeft zo veel ervaring in alles en is hierdoor zo koel, dat een tuig en wat bandjes of een kar easy zijn.
Ik zou eerst zorgen dat het paard niet meer bang is voor vreemde mensen voor je verder gaat, een paard hoort, vooral met jou erbij, nergens bang voor te zijn.
Deze pony in het tuig zetten zonder ervaren hulp en met een bange pony de weg opgaan.....wil je dood? Eerst zorgen dat het dier aan vanalles en nog wat gewend is. Dan goed in de hand krijgen met bv lange lijnenwerk en zorgen dat er een rem op zit. Daarna kan je gaan denken aan verder beleren. Geloof me, dat is de veilige manier. Dan kun je jaren plezier met je pony. Succes.
Gem
Geplaatst: 22-06-13 15:20
Omdat we hier al heel veel topics over hebben + de FAQ en bovendien het Centrale Beleertopic, hier een slotje.