[AR] Imaani zelf beleerd voor de kar. Misschien Luna ook?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DeTjoeter

Imaani zelf beleerd voor de kar. Misschien Luna ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 20:44

Hoi allemaal *\o/*

Ik heb vorig jaar in de zomer mijn merrie van 20 beleerd voor de kar, omdat zij artrose had en onze bak wel erg zwaar was. Zelf had ik eigenlijk totaal geen ervaring met mennen (tenzij je 1 middagje op ponykamp het erf op en neer stappen meetelt? :+ ) maar Imaani had 200% vertrouwen in mij en ik in haar en ik wist zeker dat ze geen stap verkeerd zou doen. Eenmaal besloten dat we dus gingen mennen, moest er ook een kar en tuig komen! Zo gezegd, zo gedaan :) We zijn begonnen met aan de lange lijnen stappen met het tuig om. Ze was zoooo braaf! *\o/* Alleen het sturen was af en toe wat lastig, dus dit hebben we goed geoefend!
Afbeelding
Aan het tuig was ze vrijwel meteen gewend en toen we het sturen onder de knie hadden vonden we het tijd voor de volgende stap. We hebben longeerlijnen aan de strengen aan het tuig vastgemaakt. Ik hield die longeerlijnen vast en ging op een soort plank met wieltjes eronder een eindje achter Imaani zitten, terwijl mijn moeder eerst naast haar liep en daarna liep mijn moeder zoals op de eerste foto achter Imaani en ik zat daar weer achter op mijn plank. Het was even spannend, omdat het plankje erg veel lawaai maakte, maar meer dan een versnelde stap was het niet. Wederom super braaf dus! Hier heb ik een filmpje van, maar dat lukt mij niet om te plaatsen helaas. We hebben 2 keer met het plankje geoefend, maar de tweede keer liep ze alsof ze het elke dag deed en dus werd het tijd om de kar erachter te hangen! Dat hebben we op het weiland gedaan. Ze vond het erg spannend, maar na een geruststellend woordje was ze weer kalm en na een paar rondjes stappen ben ik op de kar gaan zitten. Wat was ik trots op mijn knappe pony <3 Alleen het opstarten vond ze nog wat lastig :j
Afbeelding
We hadden de broek er hier niet om, omdat we haar zo sneller los konden maken als ze wel zou schrikken.

Helaas heb ik Imaani in oktober moeten laten inslapen en maar weinig gebruik gemaakt van de kar, omdat ze tussendoor een lange tijd kreupel is geweest. Nu zit ik er aan te denken om mijn andere pony, dochter van Imaani, ook voor de kar te beleren, maar zij is niet zo relaxed als haar moeder, dus ik denk dat ik haar niet voor de kar ga zetten. Wel heb ik al een beginnetje gemaakt met het tuig en de lange lijnen! En wat vond ze dat eng haha. Ik ben begonnen met oefenen met haar longeersingel en het menhoofdstel. Dat pakte ze super goed op!
Afbeelding
Maar het tuig zelf vind ze wel erg spannend. Wel doet ze het elke keer beter, maar haar echt voor de kar beleren durf ik niet aan en ga ik dus voorlopig ook niet doen :n ( Ze heeft wel haar moeders billen geërfd haha :D )
Moderatoropmerking:
*knip*
Laatst bijgewerkt door Gem op 20-06-13 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Beleervragen verwijderd, daarvoor is AR - ITP niet bedoeld

konijnte

Re: Imaani zelf beleerd voor de kar. Misschien Luna ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:37

Leuk dat je bezig bent met mennen! Maar ik zou de pony niet zelf gaan beleren. Zeker niet een angstige pony. Dan moet je heel goed weten waar je mee bezig bent en hoe je moet handelen als het mis gaat. Ik zou hem laten beleren door een ervaren iemand. Het is handig als je daar bij kan zijn zodat je zelf kan zien welke commando's ze hem leren en hoe zo een leerproces gaat. Dit is erg leerzaam en helpt als je zelf verder aan de slag gaat. Maar zoals dat zonder broek rijden moet je zeker niet doen met een angstige pony. Stel je pony pony stop plots met lopen omdat hij ergens van schrikt of wat dan ook. De kar wordt dan niet geremd en komt tegen de pony aan. De pony schrikt en raakt in paniek. Dan doe je niks meer en dat zou ook zonde zijn want dan wordt het erg moeilijk om deze pony nog voor de kar te krijgen.

Veel succes en ik wens je veel plezier!