spieren trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sturdyfellow

spieren trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 17:42

hoi allemaal, ffies een vraagje....ik ben nu al bijna 2 maandjes aan t longeren met mijn paardje, en hij heeft al weer wat spiertjes getraind alleen het is nog steeds te weinig en daarom steekt o.a. zijn schoft enorm uit waardoor elk denkbeeldig zadel wat we passen er wel netjes op kan liggen, alelen als je erop zou gaan zitten het waarschijnlijk op de schoft gaat drukken...

heeft iemand misschien wat tips behalve longeren on nog wat spiertjes te trainen???

NikkivanOlst

Re: spieren trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:50

Vrijheidsdressuur.... Daar ga je een paard spieren mee laten gebruiken die hij anders nooit gebruikt :)

En dan de oefeningen zoals inbuigen, spagaat, klassieke buiging :)

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 21:05

ja VD ben ik al mee bezig, wel nog in het begin dus zover zijn we nog niet, vanaf volgende week helpt ene stalgenootje ook met grondwerk oefeningen....nog meer tips???

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:07

Vooral veel over heuvels laten open. Steeds op en eraf. Ook kun je balkjes gaan draven, en dan wel heel wat balkjes achter elkaar, lrijgt ze speien van!, :D

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:27

Stelling vragen, pasje wijken & dan linksom en rechtsom.

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:05

Zonder zadel als je er op kan zitten tenminste een dik dekje of bontje tegen de uitstekende schoft en oefenen maar

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:05

Saab99 schreef:
Zonder zadel als je er op kan zitten tenminste een dik dekje of bontje tegen de uitstekende schoft en oefenen maar

Dat zou ik dus niet doen :n Als een paard weinig spieren heeft zou ik er zeker niet zonder zadel op gaan zitten: dan druk je namelijk met je zitknobbels in de rug en met mindere bespiering kan dat ERG onprettig zijn voor een paard.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:09

Met alleen longeren kom je er niet. Je moet echt gericht gaan trainen aan de hand.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:13

De tip van balkjes lopen is wel een goede ;) kun je lekker mee variëren aan de longe.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:28

Met dubbele longe longeren kun je alle oefeningen gaan pakken die je onder het zadel kunt doen. Veel overgangen laten lopen, balkjes lopen enz kunnen helpen bij het krijgen van getrainde spieren.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:35

Dubbele longe is een hele goed indd en balkjes draven, heuvel op heuvel af, veel tempo wisselingen maar houd het leuk en ontspannen! Succes!

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 23:42

Ja tempowissels doe k al veel...volgende wk gaat iemand me helpen met het handwerk. ..maar de balkes ga k ook doen...thnx

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:56

Met de balkjes kom je eigenlijk al een héél eind. Ik had dus ook zo'n pony, dit was mijn schema aan de longeerlijn!!:
10 minuutjes stappen, goed de spieren loswerken.
Daarna 5 minuutjes draven, 2 rondjes stappen, 5 minuutjes draven
Even stappen en er dan voor zorgen dat iemand anders een paar balken neerlegd.
2 rondjes over de balken stappen
2 rondjes over de balken draven, 2 rondjes stappen over de balken, 5 minuutjes draven over de balken.
2 minuten stappen en dan 5 minuutjes draven
Even stappen en zorgen dat iemand de balken weer weghaald
Meteen weer draven, na een paar rondjes aanspringen in galop
2 rondjes galop, 1 rondje draf en dat de hele tijd vol blijven houden totdat je ziet dat je paardje er wel genoeg aan heeft.
10 minuutjes de spieren lekker loslaten en heerlijk uitstappen

Dit schema werkte bij mij perfect en ik had er erg veel aan. Nadat mijn pony dit goed kon, ging ik met hem vrijspringen, vind ie nog steeds helemaal prachtig. De tempowisselingen werken voor mijn gevoel ook erg goed. Veel plezier met je paardje!!

Edit: De ene dag deed ik dit en de andere dag weer veel vrijheidsdressuur!

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 22:05

bedankt voor de tips viktor...vandaag ook weer bijgezet gelongeerd....gemiddeld longeer ik drie kwartier...en dan beiden kantein op, en probeer veel overgangen en vrij vlot na elkaar te maken...vb: stappen, aandraven en meteen gallopperen, ffies 2 rondjes in galop en meteen weer stappen, halthouden en wegdraven enz enz....meneer die t woord lui heeft uitgevonden werd er wel lkkr wakker van dat was een mooie bijkomstigheid

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:08

sturdyfellow schreef:
bedankt voor de tips viktor...vandaag ook weer bijgezet gelongeerd....gemiddeld longeer ik drie kwartier...en dan beiden kantein op, en probeer veel overgangen en vrij vlot na elkaar te maken...vb: stappen, aandraven en meteen gallopperen, ffies 2 rondjes in galop en meteen weer stappen, halthouden en wegdraven enz enz....meneer die t woord lui heeft uitgevonden werd er wel lkkr wakker van dat was een mooie bijkomstigheid

Ja, de overgangen zijn ook heel goed, ik maakte ook veel overgangen want ik longeerde met een klein rondje! :D Als je ooit ergens een heuveltjie ziet of maakt begin er dan meteen mee, het is echt eruug goed voor de spieren. Maar veel succes met je paardje!!

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:05

Veel balkjes lopen, wat vrijheidsdressuren. Al moet je daarvoor de basis weer goed onder de knie hebben. Een splagaat gebeurd niet zo'n 1 2 3 haha.
Maar zoals iedereen al zegt, met longeren enkel kom je er niet. Meestal verbeter je daar de achterhand mee :)

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 01:30

ja vijheidsdressuur is nog in het beginstadium, ben nu bij het niet eten en het targetten

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 01:44

Werken aan de hand... Ideaal voor dit werk

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 11:11

ja van meerderen die dit doen begrepen dat t super werkt, ga ik deze week mee beginnen