Longeren zonder zweep

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lussar

Longeren zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 06:18

Hoe kan ik zonder zweep longeren?
Want ik heb twee verzorgponies (shetties) daar ik te groot voor ben maar van de eigenaar mag ik ze niet met zweep longeren. ..

eline10

Re: Longeren zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 06:28

Ja, dat kan prima!
Maar alleen moet je ze dan wel goede stemhulpen aanleren.
Maar als ik jou was zou ik toch een zweep meenemen.
Want lang niet elke pony die begint met longeren begint uit zichzelf te lopen.
Succes!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 06:29

Ik verplaats dit topic van AR naar TVG.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 06:35

Ik leer ze eerst aan dat de zweep echt alleen als aanwijzing is, en niet al afstraffing. Zodra ze dat wisten leerde ik ze reageren dmv een klein rijzweepje of een halstertouw. Als ze dat uiteindelijk ook kennen kun je ze longeren door je arm uit te steken (en dan meedraaien met de pony, net als een zweep eigenlijk..) en indien nodig natuurlijk op zijn volte houden met commando's.

Dit doe ik altijd, maar als je echt een grote cirkel neemt dan heb je kans dat de afstand tussen jullie te groot wordt waardoor je pony niet goed reageerd. Ga dan gewoon over op je halstertouw :D

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 07:21

Als het van de eigenaar niet mag zou ik ook niet met zweep beginnen hoor!

Je zult in het begin misschien iets meer schuin achter je pony mee moeten gaan lopen om de voorwaartse drang er in te houden en duidelijk te kunnen zijn over wat je wil. Leer de pony's steeds op kleinere signalen te letten (stem, houding) zodat je je eigen cirkels steeds kleiner kan maken en de longeerlijn langer. Je kunt in extreme gevallen (al ze echt stoppen, omdraaien, naar je toe komen, etc) ook het uiteinde van de longerlijn gebruiken om je arm te verlengen.

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:16

Vraag me af waarom het niet zou mogen, maar dat de eigenaar zijn keuze.

Je zult het dus met je stem en houding moeten oplossen. Zie de longeerlijn als het element tussen jou en de shets. Beweeg naar ze toe als ze sneller moeten en ontspan je lichaam zodra ze moeten afremmen. Zorg dat ze op je lichaam en jou letten dus wel actief houden. Des noods als het eigenwijze shets zijn werp je het einde van het longeertouw naar ze toe zodra ze in een kleinere cirkel zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:17

Ik vraag me ook af waarom het niet mag? Een zweep is een ideaal verlengstuk van je arm waarmee je goede aanwijzingen kunt geven.

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:20

Capopjekop, ik denk misschien dat de shets een angst hebben voor de zweep.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:20

Dat vraag ik me ook af, met een zweep kan je juist veel dressuurmatiger longeren.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:24

Ik longeer mijn paard nooit met zweep. En meestal zonder lijn. Wel gebruik ik een soms een stukje touw, wanneer ze niet doet wat ik vraag of bijv te dicht bij komt. Dan tik ( meer even aanraken) ik met t touw en loopt ze weer keurig. Verder gebruik ik eigenlijk gewoon mn stem en zelfs als ik geen touw heb gewoon mijn armen; door ze te spreiden. Dit gaat super! Ik hou ook niet van zwepen. Je bouwt zo echt een super band op met je paard! Succes +:)+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:26

testes76 schreef:
Ik longeer mijn paard nooit met zweep. En meestal zonder lijn. Wel gebruik ik een soms een stukje touw, wanneer ze niet doet wat ik vraag of bijv te dicht bij komt. Dan tik ( meer even aanraken) ik met t touw en loopt ze weer keurig. Verder gebruik ik eigenlijk gewoon mn stem en zelfs als ik geen touw heb gewoon mijn armen; door ze te spreiden. Dit gaat super! Ik hou ook niet van zwepen. Je bouwt zo echt een super band op met je paard! Succes +:)+

Het is maar net met welk doel je longeert :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:49

Je kan prima op lichaamstaal longeren zonder zweep.
Gezien de eigenaar dat graag wil, kan hij/zij het je niet beter leren? In de praktijk is het veel makkelijker dan op papier.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:01

Als je lichaamstaal duidelijk genoeg is dan heb je echt geen zweep nodig hoor. :n
Mocht je toch ietsje willen "aandrijven" tijdens het longeren dan kun je met het uiteindelijk van de lijn even rondzwaaien om de pony iets voorwaartser te krijgen.
Niet teveel kwebbelen tegen je paardje maar duidelijk zijn met je lichaamstaal en korte woordjes gebruiken om te belonen.

Komt vast helemaal goed met longeren! :)

hennienke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:04

als ze erg op stem zijn , bijvootbeeld dat als je draf zegt dat ze gaan draven dan is het makkelijk om zonder zweep te longeren , maar je kan ook de beginstuk van de longeerlijn als zweep gebruiken, doe ik ook heel vaak :pa

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:08

Longeren is veel meer dan het paard aandrijven funnyhorses. Naar mijn mening kan je een paard niet goed laten buigen met alleen lichaamstaal. En dan heb ik het niet over stelling oid, maar over een goede lengtebuiging.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:13

Ik longeer altijd met zweep := Kan ik lekker mee zwiepen :') Maar ik hoef hem vrijwel nooit te gebruiken, ja op lekker zwiepen na dan, maar doe het meestal gewoon met mijn stem. Maar zodra mijn stem niet werkt of meneer niet actief met zijn achterbenen loopt (dus vooruit sjokt om het maar zo te zeggen :') ) dan geef ik wel een "strijkje" met het trouwtje van de longeerzweep over de achterhand. Ook merk ik dat een zweep ook kan helpen bij een paard stelling te vragen, als ik op een bepaalde manier meeloop met de zweep in de hand, dan zal hij zijn hoofd ook op een bepaalde manier dragen :)

Waarom mag je niet met een zweep longeren? :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:16

Geryon schreef:
Longeren is veel meer dan het paard aandrijven funnyhorses. Naar mijn mening kan je een paard niet goed laten buigen met alleen lichaamstaal. En dan heb ik het niet over stelling oid, maar over een goede lengtebuiging.

Ja dat snap ik maar we hebben het hier over een shetlander met een onervaren iemand.
Dus niet die lat zo hoog willen leggen joh! ;)

J_en_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:12

Ik zwaai met het uiteinde van de longeerkoord

Sue1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:13

ik longeer vaak alleen met lichaamstaal en de energie die je uit. maar een zweepje is soms wel makkelijk maar wat hier boven ook idd veel is genoemd als het niet met lichaamstaal gaat of met je energie die je uit gebruik dan het uiteinde van de longeerlijn met ie kleine shets heb je toch zat lijn over

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:16

Ik vind dat je met een zweep veel netter kunt longeren dan zonder, het is veel meer dan een drijfmiddel. Mijn paard reageert prima op stemcommando's, maar ik gebruik mijn zweep als verlengstuk van mij zelf om aanwijzingen te geven.

Het is niet zo dat je niet zonder longeerzweep kunt longeren, maar ik vind wel dat je met zweep veel doelgerichter kunt werken.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:10

Mijn shetlander longeer ik ook zonder zweep. Ik gebruik de achterkant van de longeerlijn als eventuele hulp. In het begin gewoon een korte lijn, zodat je meer controle hebt en veel belonen als het goed gaat. Shetlanders zijn over het algemee erg pienter ;-)