join up, of toch anders?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

join up, of toch anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 21:19

Hoihoi,

Ik heb laatst een grondwerk les gehad, met mijn vrij moeilijke paard die ik pas geleden gekocht heb.
Ik liep tegen zijn dominantie en respectloosheid naar mensen aan. Ik heb dus les gehad, en ik heb iets totaal nieuws geleerd.
Ik zal even omschrijven hoe het ging.
We werkte gewoon in een paddock (40 x 30 ) met een strook gras. Ik ging in het midden van de paddock staan, wanneer het paard stil ging staan liep ik naar de plek toe waar het paard stil stond (bij het gras) en stuurde ik hem daar weg. Eigenlijk hoe de kudde leider dat ook doet. Het paard mocht verder zelf weten waar hij dan heen liep. Hij mocht gewoon weer terug komen, maar dan moest hij eerst op mij gericht zijn en niet te dicht bij komen. wanneer hij stil stond liep ik van het gras weg, en mocht het paard even gaan eten. Na een tijdje liep ik weer naar het gras toe, en stuurde ik hem weer weg. Hij bleef steeds in de buurt, en op een gegeven moment had hij door dat hij eerst moest wachten. Na een tijdje liep het paard al weg wanneer ik naar het gras liep, en kwam meteen weer terug om te 'vragen' of hij er weer bij mocht. Uiteindelijk kon ik hem op 20 meter stoppen. Daarna stuurde ik hem in draf door de hele paddock heen, wanneer hij goed ontspannen liep en hij meteen stopte wanneer ik stil ging staan, liep ik weg en kon hij dus weer gaan eten. Dat heeft hij een paar keer gedaan, maar op een gegeven moment liep hij niet meer naar het gras toe wanneer ik weg liep, maar liep hij achter mij aan.
Dit deden we trouwens geheel zonder tuig, alleen ik had een leadrope om te zwiepen wanneer het paard niet reageerde op mijn lichaamstaal.

Nou vraag ik mij af, vinden jullie dit een join up, en waarom wel/niet?

Ik zal meteen even zeggen wat ik ervan vindt, ik vindt het geen Join up. Je band het paard namenlijk niet buiten de kudde. Het enige is, dat je zegd dat hij niet op 'jou' stuk gras mag. Hij zal netjes moeten vragen of hij gras mag eten, zonder over je heen te lopen. (wat hij eerst deed). Aan het einde deed hij dat keurig, hij stopte op 20 meter afstand, wanneer ik dat vroeg. Tussen het werken door werd hij ook vaak beloond, dus wanneer hij stilstond en goed bleef staan kreeg hij een kriebeltje of mocht hij naar het gras.

Ik hoor graag (verschillende) meningen!

Ik wil wel graag even één ding van te voren zeggen, ik ben geen penny meisje dat zelf wat aanklooit, ik heb ruim 20 jaar eigen paarden dus ik klooi niet zelf wat aan. Ik had ook begeleiding ;)

hwn

Re: join up, of toch anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 05:20

Fijn dat dit gelukt is met je paard!

Ik noem dit zelf ook een JU, maar veel mensen zijn zo allergisch voor die term dat ze dan direct in de aanval gaan. Maakt niet uit hoe het heet hé, als het maar werkt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 05:25

Nee, dit vind ik geen join up.
Gewoon een oefeningetje in plaats- en ruimtebepaling. Hoeft geen 'naam' of goeroeterm te hebben om te werken.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:57

Dit is idd geen join up hoor :)

Dit is gewoon je paard overbrengen dat jij degene bent die gaat beslissen wat jij en je paard gaan doen, stukje basis leiderschap als ik het zo lees :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:00

Wat je gekregen hebt is wel een Join Up maar geen Join Up volgens Monty Roberts. Want de Join Up is het moment dat hij je als ranghogere accepteert en besluit om je te volgen (Follow Up) . Dat kan heel subtiel verkregen worden door het gedrag van een leidend paard na te bootsen die van een onderdanig paard verlangt dat hij plaats maakt, ook als hij niet aan een touw vastzit, ook als je hem niet van tevoren die round pen doorjaagt en wacht tot je tekenen van overgave krijgt. Een Join Up kun je al krijgen als je de box inloopt.

Ik heb een filmpje voor je, even kijken of ik dat kan vinden. Bekijk beide filmpjes even deel 1 en deel 2. En zie de veranderingen in het paard. Voor de wat teerbesnaarde Bokkers: dit filmpje is van een correctie, en geen normale training. Paard komt bij eigenaar vanaf de grond en in het zadel recht overeind. Kijk maar of je het moment van de Join Up en de uiteindelijk Follow Up kunt herkennen.

http://www.youtube.com/watch?v=kslW2MW_G4s

http://www.youtube.com/watch?v=R9IBHkrMpAc
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-06-13 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:03

wel een ju, maar anders. snap alleen niet wat het nut van het niet op gras mogen deel is, een paard kan niet zo ver conditioneren dat hij weet dat hij eerst moet vragen of hij mag grazen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 18:09

Bedankt voor de reacties!
Cassidy, bedankt voor de uitleg en filmpjes. Daar heb ik wel wat aan.

unihorses, we deden het op het gras omdat hij dan snel afgeleid is en hij dan door je heen gaat lopen/drammen. Nu moest hij op mij letten en niet zo naar het gras stormen en mij aan de kant beuken zeg maar. Als hij netjes was en op mij gericht, mocht hij als beloning naar het gras.

edit; Vinden jullie het een verkeerde manier van werken die ik deed? Omdat veel mensen niet erg grote (ik ook niet) fan van join ups zijn hier op bokt :=
Ik dacht dat er één soort JU was, die van Monty Roberts. Dat zou ik eerlijk gezegd niet met mijn paard doen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:24

Ik ben ook geen voorstander van de JU volgens MR, maar je kunt hetzelfde op andere manieren, en veel geleidelijker aan bereiken. Zoals je dat nu hebt gedaan. Niets mis mee toch?

Respect van een paard is gepaste reactie voor druk. Een paard kan maar 6 kanten uit. Naar voor, naar achter, naar links, naar rechts, naar beneden en naar boven (laatste twee willen we in het begin liever niet). Dus als je vanaf de grond het paard een stapje naar voor, achter, links en rechts kunt laten doen en daarbij de kleinste poging beloont, ben je bezig met grondwerk. Met als ultiem resultaat dat hij je als hogere in rang gaat zien. Je als leider gaat respecteren en dan zijn alle tekenen van disrespect, over je heen walsen, je met zijn lijf opzij zetten, lelijk naar je kijken, dreigen etc, als sneeuw voor de zon verdwenen.

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:48

Dit is voor mij geen JU. Dit vind ik eerder respect afdwingen op een normale manier. Gewoon een kwestie van laten zien wie de baas is en wie beslist wat het beste voor je is.
Is dit ook alleen te doen of is hier echt begeleiding voor nodig? Anders wil ik het misschien ook wel een keertje uitproberen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 19:53

Klopt helemaal Cassidy, zo was ook hoe ik er over dacht. ik had alleen een discussie met een vriendin, vandaar dat ik de vraag stelde. Vriendin vond het namenlijk wel een JU.

xDAINY, ik vond het eerlijk gezegd wel fijn om begeleiding te hebben, dan weet je tenminste zeker dat je het goed doet.

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:54

Dan ga ik even kijken of iemand op stal me kan helpen of iemand in de buurt :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:20

minajtje schreef:
Klopt helemaal Cassidy, zo was ook hoe ik er over dacht. ik had alleen een discussie met een vriendin, vandaar dat ik de vraag stelde. Vriendin vond het namenlijk wel een JU.

Het is ook een JU. Maar niet volgens methode Roberts. Dus jullie hebben beide gelijk. Ja, een JU, en nee, niet volgens MR.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 02:37

ik ben het eens met cassidi.
ben het helemaal eens met wat jij omschrijft en dit is ook een van de dingen die ik van Greg Powell heb geleerd in Australie in de les die hij gaf op de ponyclub toen ik daar een jaar werkte.

Welke methodes gebruik jij vooral? en ken jij meer Australiese nh trainers?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:12

Ik volg Pat Parelli en Clinton Anderson

En ik ken naast Clinton Anderson , Ian Francis en wijlen Gordon McKinlay.

En in eigen land en meer dressuur gericht Tristan Tucker.