Join-up, wel of niet goed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maaudy

Join-up, wel of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 20:51

Hallo Bokkers,

Er zijn veel verschillende meningen over een join-up. Zelf heb ik het ook een aantal keer gezien. Het enige wat de training in mijn ogen oplevert is dat het paard achter je aanloopt.

Wat vinden jullie van een join-up en wat zijn jullie resultaten?

Groetjes. /3
Laatst bijgewerkt door maaudy op 17-06-13 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:56

Dat ligt eraan :+

Het waarom/hoe en waarvoor je het doet. Als je een prima pony hebt, waarom zou je het dan gaan doen?
Als ik het zou doen, dan zou ik het door een deskundige laten doen. Ik vind dat het idd niet veel nut heeft. Eigenlijk kun je je pony erme verpesten, stel je jaagt hem, zoals het hoort, jouw kuddetje uit. En dan wil hij niet meer terug erin, dat Ou wel erg lastig worden.

Mijn punt is eigenlijk meer, doe het gwn niet. Ik vind dat het niet erg veel nut heeft. As ej het toch zou doen, laat het op ze minst dan door een deskundige doen. Dit was even mijn mening :j

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:57

[VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Weet alsjeblieft waar je mee bezig bent. Dat weet jij duidelijk niet, gezien je 'ik het ook een AANTAL keer met mijn pony gedaan'. Lees het bovenstaande topic goed door, en doe het nooit meer.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:58

Borisje schreef:
[VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Weet alsjeblieft waar je mee bezig bent. Dat weet jij duidelijk niet, gezien je 'ik het ook een AANTAL keer met mijn pony gedaan'. Lees het bovenstaande topic goed door, en doe het nooit meer.

Dat bedoel ik dus, weet waar e mee bezig bent!

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 20:58

Viktor238 schreef:
Dat ligt eraan :+

Het waarom/hoe en waarvoor je het doet. Als je een prima pony hebt, waarom zou je het dan gaan doen?
Als ik het zou doen, dan zou ik het door een deskundige laten doen. Ik vind dat het idd niet veel nut heeft. Eigenlijk kun je je pony erme verpesten, stel je jaagt hem, zoals het hoort, jouw kuddetje uit. En dan wil hij niet meer terug erin, dat Ou wel erg lastig worden.

Mijn punt is eigenlijk meer, doe het gwn niet. Ik vind dat het niet erg veel nut heeft. As ej het toch zou doen, laat het op ze minst dan door een deskundige doen. Dit was even mijn mening :j

Maar het door een deskundige laten doen heeft toch geen nut? Het is toch de bedoeling om het juist zelf te doen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:59

On nodig met een beetje paardenkennis heb je geen join up nodig om je paard te laten doen wat je wil. In hele uitzonderlijke gevallen misschien maar dan kom je bij een zeer "lastig" paard en die staat echt niet bij de doorsnee paardenhouder. Daarnaast moet je weten wat je doet en de meeste rommelen maar wat aan en denken een join up te doen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:00

maaudy schreef:
Maar het door een deskundige laten doen heeft toch geen nut? Het is toch de bedoeling om het juist zelf te doen?

uhm nee :') een join up houd in dat je het paard mentaal breekt. doe je dit niet goed kan je een paard verpesten etc

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:02

lifaya schreef:
maaudy schreef:

uhm nee :') een join up houd in dat je het paard mentaal breekt. doe je dit niet goed kan je een paard verpesten etc

Jazeker, een paard kun je erg verpesten met een Join-Up, weet daardoor waar je mee bezig bent! :j

Rennie89

Re: Join-up, wel of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:04

ik reageerde enkel op "het is toch de bedoeling om het juist zelf te doen" , daar is mijn "uhm nee" aan gericht :') just for the record

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 21:06

@Borisje: Bedankt voor t topic, ik heb de tekst aangepast. Heb het zelf niet gedaan maar een aantal keer gezien, zelf ben ik nooit verder gegaan dan mijn paard los te laten longeren. Stond er een beetje raar, excuses. ;-)

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:07

Ik zou geen gebruik maken van join up als er niet een deskundige aan de kant staat die jouw kan begeleiden. Alles valt te leren maar paardrijden leer je ook met een instructeur die jouw begeleid. De instructeur beschermd het paard voor jouw onkunde

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 21:09

@Aser: Bedankt, dit was precies mijn vraag. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:50

Wat je met de Join Up hebt bereikt dien je daarna ook vast te houden. Als je de JU nodig hebt om toegang te krijgen tot het paard heb je vaak ook de kennis niet in huis om het vast te houden wat je hebt bereikt en is de hele JU dus voor niets geweest. JU dien je maar 3x in een paardenleven mee te nemen, is geen wondermiddel voor de betere band met je paard, is geen oplossing om gebrek aan kennis bij de mens en gebrek aan opvoeding bij het paard weg te poetsen. Wat je met de JU kunt bereiken kun je op andere manieren ook bereiken (en blijvend bereiken) waardoor de hele JU onnodig wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:53

Aser schreef:
Ik zou geen gebruik maken van join up als er niet een deskundige aan de kant staat die jouw kan begeleiden. Alles valt te leren maar paardrijden leer je ook met een instructeur die jouw begeleid. De instructeur beschermd het paard voor jouw onkunde

De onkunde misschien tijden de JU zelf, maar het traject daarna niet. Want de instructie is niet altijd aanwezig als de cursist later met zijn paard omgaat. En fouten maakt waardoor het hele effect van de JU weg is. Omdat je het vertrouwen, dat je met de JU hebt gekregen, door je fouten teniet doet. En je de JU maar drie keer in een paardenleven (en niet 3x per week) op een paard toe mag passen. En wat ga je doen om het effect van de JU weer terug te krijgen als jij fouten hebt gemaakt?

Doe kennis op van paardengedrag, leer hoe paarden denken en leer daarop in te spelen, en als je dat doet, krijg je hetzelfde effect dat de JU je geeft, maar zonder de JU. En blijvend. En op een veel hoger niveau.

Kijk maar even naar deze filmpjes. Dit bereik je niet met alleen de JU. Hier is meer voor nodig.

http://www.youtube.com/watch?v=a-7v8Ck1crg

http://www.youtube.com/watch?v=6N1ZiA8SUyk

http://www.youtube.com/watch?v=K5ZmDkhqhW8<

http://www.youtube.com/watch?v=DAHxbnQp ... BAB09DB115

http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfKVZs

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:44

Ik heb het gedaan, tegen iedereens aanraden in. En bij mij hielp het wel. Maar ik heb het enkel gedaan omdat mijn merrie 0,0 procent respect voor me had en me simpelweg in de maling nam. Na de join-up kwam ze vrijwillig naar me toe, niet omdat ik eten had, maar omdat ik der de groep in zou kunnen laten. En daarbij is ze ook wat onderdaniger geworden.
Join-ups zorgen niet enkel dat je paard volgt. Want die van mij heeft er nog steeds flinke maling aan tot een bepaalde hoogte, maar het is voor dis-respectvolle paarden echt een optie. Je breekt er een paard mee als je de signalen niet goed herkent. Oren naar je toe bewegen, kauwen, hals laten zakken, zich naar jou begeven.
Zou nog eens 1, 2, 3 nadenken of je de join-up nodig hebt of niet. En zo ja, verdiep je er nog wat meer in. Monty Roberts heeft veel goede informatie.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:55

Een join-up heeft bij mij heel erg geholpen!
Paard en ik hadden gewoon geen klik, ze had totaal geen respect voor me en banjerde dus dwars door mij heen. Ik was dit echt zat, en heb haar een paar keer flink rondgestuurd.
Daarna had ik een paard wat onwijs lief was, respect had voor mij en idd goed achter mij aanliep.
Voorheen rende ze als je haar uit haar wei haalde meteen naar het gras toe en was ze niet te stoppen.
Ik maakte gewoon het hek open en ze volgde me waar ik ging, ik hoefde haar niet meer vast te zetten, want ze luisterde echt onwijs goed.
Daarvoor probeerde ze met alle macht jou van haar rug te bokken, maar daarna reed ik met een barebackpad, hackamore en touwhalster haar moeiteloos door de bak. Ik was bezig haar voor te bereiden op neckrope, maar helaas is ze op 12 jarige leeftijd plotseling overleden.

Ik wil niet zeggen dat het altijd geoorloofd is, doe het alleen als het echt noodzakelijk is!
Paard stond namelijk op een zorgboerderij waar kleine kinderen op haar mochten rijden.
Doe het ook zeker niet zonder enige informatie!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:56

Omdat hier al zeer veel topics over zijn, hier een slotje.