probleem met buiten wandelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

alwayshorse

probleem met buiten wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 18:26

De titel zegt het al. Ik heb een probleem om met mijn paard buiten te wandelen aan de hand. Wanneer we naar buiten gaan let ze totaal niet op mij, wil ze alleen maar hard. Als ik wil stoppen loopt ze gewoon door, en als ze dan eindelijk stopt gaat ze rondjes draaien. Ik doe met mijn paard vd en ik ben nu bezig met 7 games. Alleen als ik op stal ga lopen loopt ze netjes en kalm naast me en stopt ze wanneer ik stop. Ze staat dan ook rustig. Met haar hoofd laag. Wat moet ik doen want buiten begint het erg gevaarlijk te worden.

NikkivanOlst

Re: probleem met buiten wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:11

Tip 1 is natuurlijk altijd om er een instructeur of iemand met veel ervaring bij te halen :)

Tip 2: ik ben zelf van het simpele nuchtere aanpakken. Laat maar hard, laat maar die rondjes om je heen lopen, is vanzelf geen bal meer aan...

Tip 3: je zou natuurlijk ook nog kunnen werken aan 'niet door de zweep lopen' en de zweep als het ware als een barierre kunnen gaan gebruiken waar je paard niet door mag, heb ik al met meerdere paarden toegepast en heeft eigenlijk altijd ook wel goed gewerkt :)

Tip 4: zorg er ALTIJD voor dat je medeweggebruikers in iedergeval niet kunt beschadigen en hou je paard en jezelf heel...

Hoe is ze met andere paarden? Misschien dat je samen met iemand anders kunt oefenen?

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:16

VisibreTeam schreef:
Tip 1 is natuurlijk altijd om er een instructeur of iemand met veel ervaring bij te halen :)

Tip 2: ik ben zelf van het simpele nuchtere aanpakken. Laat maar hard, laat maar die rondjes om je heen lopen, is vanzelf geen bal meer aan...

Tip 3: je zou natuurlijk ook nog kunnen werken aan 'niet door de zweep lopen' en de zweep als het ware als een barierre kunnen gaan gebruiken waar je paard niet door mag, heb ik al met meerdere paarden toegepast en heeft eigenlijk altijd ook wel goed gewerkt :)

Tip 4: zorg er ALTIJD voor dat je medeweggebruikers in iedergeval niet kunt beschadigen en hou je paard en jezelf heel...

Hoe is ze met andere paarden? Misschien dat je samen met iemand anders kunt oefenen?

Met tip 2 en 3 kan ik denk wel mee ga kijken hoe zit daar op reageerd :D dankjewel voor je reactie

countrygirl4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:29

even interessant om te volgen dit, maar ik snap tip 2 niet, als je eenmaal buiten bent, kun je haar toch niet zomaar hard laten gaan? Om een gegeven moment zal je haar niet meer bij kunnen houden en loopt ze je weg, of zie ik dit verkeerd?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:52

rondjes om je heen laten dartelen en gewoon laten, is het snel zat over :j
Maar natuurlijk alleen op een plek waar dat ook kan ;)

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:20

Wat ik zelf vaak toepas bij paarden die inderdaad buiten 'langs' je lopen en waar binnen geen problemen zijn: Zorgen dat je altijd schuin voor je paard blijft lopen. Zodra het paard met de neus voorbij wilt komen, beginnen te draaien met mijn leadrope. Zo draaien dat je ook voor haar komt. Dan is het aan haar de keuze of zij hier haar neus insteekt en dus een klap krijgt met het touw of niet. Hebben ze snel genoeg afgeleerd omdat te doen.

Misschien klinkt dit voor sommige wat hard, maar het moet gewoon veilig blijven buiten omdat je niet alleen voor jezelf moet zorgen.

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:57

Is er buiten een open plek, verlaten/doodlopend stuk waar je kan oefenen? Dan zou je, je paard daar eens goed op zijn nummer moeten zetten, niet zo zeer door een klap ofzo. Maar als ze niet stopt gewoon omdraaien met die handel en dan stilzetten.
Ik heb ook een enthousiaste merrie, ze dacht ook een keertje voor een auto te springen. Nou heb der zo de berm in geduwd, op der nummer gezet, mijn stem verheven en toen wist ze het wel.