Zoals in het onderwerp te lezen... Wil ik heel graag starten met Parelli en het liefst ook vrijheidsdressuur met mijn verzorgpaard.
Mijn verzorgpaard is een 15jarige arabische ruin. Ontzettend lief, intelligent, leergierig, knuffelig, maar bij vlagen wat paniekerig/onzeker en heeft z'n aandacht soms bij van alles, behalve bij mij..
Ik denk dat het een right brain introvert is.
Zelf rij ik al 20 jaar paard en heb ik diverse takken van de sport uitgeprobeerd en bekeken, sinds een jaar weet ik het zeker.
Ik wil aan natural horsemanship doen!!

Echter, vind ik het ook behoorlijk lastig, want hoe begin je met een paardje wat al 11 jaar "gewoon engels" gereden wordt??
En de eigenaresse zal dit ook blijven doen.. Maar zij vindt het wel erg leuk en prima dat ik parelli met Miting (zo heet de knapperd) wil gaan doen.
Nu ben ik begonnen met grondwerk, de simpele dingen als mijn ruimte leren te respecteren, wijken voor druk. Achteruit en om gaat al steeds beter en met al best weinig druk. Je zou dus zeggen, een begin is gemaakt. Maar ik rij er ook op en nu weet ik niet zo goed of ik nu wel met contact of met een lange teugel moet rijden.. Met/zonder bit.. Met/zonder zadel..

Wie oh wie heeft er tips????