paardje kopen, ja of nee? Parelli - minded

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

paardje kopen, ja of nee? Parelli - minded

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 15:56

Beste,
Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen, misschien wel een beetje goeie vragen kunnen stellen zodat ik mijn hoofd op orde krijg.

In de wei bij mijn verzorgpaard staat sinds kort een arabo friese merrie. 6 jaar, nooit iets meegedaan, van veulen af aan bij dezelfde fokker gebleven. Ze is nu weer drachtig en heeft een veulen van 5 mnd nog bij haar lopen.
Ik ben helemaal verliefd op dit paard vanaf het moment dat ik haar zag.
Nu is ze me te koop aangeboden voor 1500 euro, mits ik het veulen dan weer teruggeef, anders betaal ik ook nog 500 voor het veulen.

Ze heeft geen papieren, wel gewoon paspoort. Ik heb al gekeken of het een beetje klikt met haar door een paar parelli spelletjes met haar te doen. Ze is gevoelig en zeer leerbaar. Maar niet echt druk of heet in haar koppie (zoals sommige arabieren)
Dé precieze combi die ik zoek.

In de toekomst zou ik wel endurance willen rijden.
Ze ziet er goed en heel gezond uit, glanzend en goed in haar vel.

Is 1500 euro teveel? Of reeel? Ik wil eigenlijk 1100 bieden.
Zouden jullie klinisch keuren aanbevelen?

LiVetime

Re: paardje kopen, ja of nee? Parelli - minded

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:00

Tja het ligt er ook aan hoe het paard er qua bouw en beweging uit ziet. Op zich is 1500 euro niet overdreven veel voor een paard dat niks kent, maar nog wel een prettige leeftijd heeft om serieus nog iets mee te kunnen beginnen.
Klinisch keuren zou ik persoonlijk echt doen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:01

Qua prijzen kan ik je niet echt helpen, ik ben de laatste die in kan schatten wat reëel is :+ .

Maar een keuring zou ik altijd aanbevelen, klinisch, maar ook röntgen.
En verder, is de klik het allerbelangrijkste. Als deze er is en je kunt de maandelijkse lasten dragen dan zou ik er gewoon voor gaan!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:07

Ja ik kan de maandelijkse lasten dragen als de prijs naar 1100 zakt. Dan kan ik de kl. keuring en tandarts en smid meteen betalen en een deel van de wei.
Ze ziet er goed uit kwa bouw etc. beweegt soepel. (voor zover mijn leken oog dat kan zien)

Het zou kunnen dat ik haar over een half jaar weer zou moeten verkopen, omdat er van alles heel onzeker is over de wei, mijn antikraak huis etc. Maar ik vind het heel erg leuk om een project paardje te hebben en haar te beleren en door te rijden.
En dan misschien weer te verkopen aan een NH-er. Aangezien ze dan de basis van NH goed kent.

Met dit 'beleren' heb ik ervaring, afgelopen 2 jaar ook een groene friese merrie beleerd. Die rijdt ik nu op een halstertje in het bos.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:11

In deze tijd zou ik geen paard kopen, als je niet zeker bent dat je er de komende jaren voor kan zorgen. Jij bent misschien gek op dit paard, maar dat een eventuele koper dat zomaar wordt is maar de vraag. Het gaat tenslotte om een paard zonder papieren, die nog niks heeft gepresteerd. 1500 is een reeël bedrag, denk ik. Maar heb je ook geld achter de hand, als ze ziek wordt. Zeker nu ze drachtig is zal de dierenarts vaker moeten komen, of zijn die kosten voor de oude eigenaar? Ik zou nooit een paard kopen zonder hem klinisch te laten keuren.
Je geeft aan dat je endurance wilt gaan rijden met haar. Weet niet hoe ambitieus je bent, maar Friezen en ook Arabofriezen zijn daar niet geschikt voor. Klasse 1 en 2 is te doen, maar denk dat je het daarna moeilijk gaat krijgen.
Succes met je keuze, maar het klinkt als een te grote verantwoordelijkheid op dit moment.
Laatst bijgewerkt door mcsjelle op 13-06-13 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:16

Als je niet denkt er voor te kunnen zorgen dan zou ik het niet doen.
Want weer verkopen is makkelijker gezegd dan gedaan..

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:17

oh ok, ja dat friezen daar niet geschikt voor zijn snap ik :)
Maar dit is een combi arabier en fries, en heeft meer weg van een arabier vind ik.
Kun je me vertellen waarom je denkt dat het moeilijk wordt in de endurance? Graag!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:18

Voor wat betreft de endurance: het ligt aan de ambitie van de TS natuurlijk. In het A-kader terecht willen komen is iets anders dan 'klasse 1 en 2 zijn ook leuk'. Gelukkig zijn vrijwel alle paarden geschikt voor het werk in klasse 1 en 2, al dan niet op beperkt tempo.

Als je nu al twijfels hebt over je situatie over 1,5 jaar dan zou ik geen paard kopen nu. Als je onverwacht je paard moet wegdoen dan is dat in deze markt erg lastig.

Keuren zou ik zeker doen, 'ziet er wel goed uit' is toch een beetje een mager vertrekpunt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:19

Ok, ja het stelt mij gerust dat ik haar wel weer kan verkopen aan een goed adres, maar als dat niet zo reeel is dan moet ik daar wel goed over nadenken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:20

Mijn ambitie voor de endurance valt te overzien :)
Vind het leuk om lange afstandsritten met haar te gaan maken, en zal vanwege mijn gezondheid daar de komende jaren stapsgewijs naartoe werken, ben zelf ook nog niet klaar voor de lange afstand namelijk.
Dus als ze het gewoon ok doet op uithoudingsvermogen en ritten van 3 uur of kleine dagtochten kan maken ben ik al een heel eind.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:22

Ben het wel met jullie eens, alleen denk ook wel eens dat ik mijn hart gewoon moet volgen en dat er voor evt problemen in de toekomst wel een oplossing komt, dat is tot nu toe altijd nog zo geweest.

Wat ook meespeelt is dat ze vandaag of morgen anders naar de markt gaat voor de verkoop en ik op de een of andere manier echt reuze buikpijn krijg van het idee dat ze vertrekt. Alsof ik dan een enorme kans laat liggen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:24

Ik vraag me af of je een reserve hebt? Omdat je de maandelijkse lasten alleen kan dragen als de vraagprijs omlaag gaat... Ik zou niet zomaar een paard kopen met 0 euro op de spaarrekening doordat na de koop direct het geld op is. Stel dat het paard volgende week een koliekaanval krijgt, zou het op zijn zachtst gezegd sneu zijn als je de dierenarts niet kan betalen :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:27

En zo zie ik er veel meer, degene die beleerd zijn zijn ong. 1450 euro en de anderen allemaal rond de 1000 of minder.
Dus ik denk zelf wel dat 1500 best 'veel' is voor deze tijd.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:27

In de endurance heb je graag paarden die met zo min mogelijk energie verbruik een zo groot mogelijke afstand afleggen. Dit betekent dat je paarden wil hebben die vlakke gangen hebben, zichzelf makkelijk dragen en zo weinig mogelijk gewicht mee hoeven te slepen.
Een Fries beweegt energetisch gezien vrij ongunstig. Ze hebben over het algemeen veel knieactie en gooien hoog op (wat als ruiter ook niet prettig is voor meer dan 60 km) en zijn vrij zwaar gebouwd. Daarbij gaat in de hogere klasses van de endurance de gemiddelde snelheid omhoog en wordt er steeds meer gegaloppeerd. En laat dat nou net een gang zijn waar veel Friezen moeite mee hebben.
Arabo-friezen hebben over het algemeen helemaal niet zoveel Arabisch bloed in zich. En dus zal een Arabo-Fries ook niet zo extreem veel beter lopen in de endurance als een Fries.
Begrijp me niet verkeerd. Ze kunnen absoluut endurance lopen, maar en topper gaat het waarschijnlijk niet worden.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:28

Nee ik heb zat geld. Maar wil juist die buffer houden voor onvoorziene kosten idd.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:29

mcsjelle schreef:
In de endurance heb je graag paarden die met zo min mogelijk energie verbruik een zo groot mogelijke afstand afleggen. Dit betekent dat je paarden wil hebben die vlakke gangen hebben, zichzelf makkelijk dragen en zo weinig mogelijk gewicht mee hoeven te slepen.
Een Fries beweegt energetisch gezien vrij ongunstig. Ze hebben over het algemeen veel knieactie en gooien hoog op (wat als ruiter ook niet prettig is voor meer dan 60 km) en zijn vrij zwaar gebouwd. Daarbij gaat in de hogere klasses van de endurance de gemiddelde snelheid omhoog en wordt er steeds meer gegaloppeerd. En laat dat nou net een gang zijn waar veel Friezen moeite mee hebben.
Arabo-friezen hebben over het algemeen helemaal niet zoveel Arabisch bloed in zich. En dus zal een Arabo-Fries ook niet zo extreem veel beter lopen in de endurance als een Fries.
Begrijp me niet verkeerd. Ze kunnen absoluut endurance lopen, maar en topper gaat het waarschijnlijk niet worden.

Ja ik geloof je helemaal, alleen is dit paardje wel wat anders dan de gemiddelde arabo fries die ik heb gezien. Maar inderdaad een topper hoeft ze ook niet te worden, maar gewoon lekker soepel kunnen lopen en lange tochten maken met af en toe een wedstrijdje oid.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:35

Als je het paard nu koopt, wie is er verantwoordelijk voor de dierenarts kosten als de bevalling niet goed verloopt? (Aangezien je voor 1500 het veulen terug geeft of meer betaald als je het veulen wilt houden)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:35

Ik heb het gevoel dat je je besluit al hebt genomen. Op alle argumenten tegen heb je een weerwoord, dus het lijkt me niet dat je van gedachten gaat veranderen. Dat is helemaal niet erg overigens.

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:36

Hoi,

Volg je gevoel maar, maar een paard zonderpapieren wat nog niks kan is op dit moment echt geen 1000 euro waard, doe eens een bod van 750 euro en kijk
waar het schip strand, in de handel brengen ze nog minder op.

succes /3

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:36

Waarschijnlijk heb je qua prijs wel gelijk en weet de eigenaar dat jij een gevoel bij deze merrie hebt. Op de markt gaat hij tenslotte nooit 2000 voor haar krijgen. Maar de aanschaf van een paard is 1, het onderhoud ervan is veel kostbaarder.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:38

Hilli schreef:
Ik heb het gevoel dat je je besluit al hebt genomen. Op alle argumenten tegen heb je een weerwoord, dus het lijkt me niet dat je van gedachten gaat veranderen. Dat is helemaal niet erg overigens.

Oh ok ja dat zou wel eens zo kunnen zijn. Daar kom je dan achter als door erover te bomen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:40

Hey :D

Als je haar zou willen kopen zou ik misschien eerst eens een dierenarts laten kijken of iemand die er kennis en verstand van heeft (heb jij natuurlijk ook) maar het is altijd fijner om 4 ogen te hebben.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:40

superrobke schreef:
Hoi,

Volg je gevoel maar, maar een paard zonderpapieren wat nog niks kan is op dit moment echt geen 1000 euro waard, doe eens een bod van 750 euro en kijk
waar het schip strand, in de handel brengen ze nog minder op.

succes /3

oh ok, ja dat vermoeden rees mij al steeds meer, hoorde laatst ook van iemand anders die een quarter mét papieren voor 500 euro had verkocht!
Goed om te weten dat ik niet blind de 1500 euro ervoor uit ga geven.

Ik heb de eigenaar ook voorgesteld het paardje voor hem te beleren, maar dat wilde hij niet.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:41

Is het een Arabo-Fries of gewoon een kruising tussen een Arabier en een Fries? Het lijkt mij iemand die gewoon allerlei mengelmoesjes fokt. Als je buikpijn krijgt als je het niet doet en je geld zat hebt moet je het niet laten denk ik. Dan moet alleen die 400 euro niet uitmaken, al kun je natuurlijk altijd proberen om haar voor een lager bedrag te kopen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:41

Maureen95 schreef:
Hey :D

Als je haar zou willen kopen zou ik misschien eerst eens een dierenarts laten kijken of iemand die er kennis en verstand van heeft (heb jij natuurlijk ook) maar het is altijd fijner om 4 ogen te hebben.

Hey maureen!
Ja ik neem vanmiddag iemand mee om te kijken.