pony is te happerig enz..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AlineC

pony is te happerig enz..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 09:10

hee

ik ben sinds kort begonnen met VD(mijn pony is nu zover dat ze echt alles doet voor een stukje appel en ik werk met een clicker) ik heb mijn pony geleerd om te gaan bewegen met haar been, dit heb ik aangeleerd door met het zweepje alle mogelijke manieren over/op haar been te maken. nu heb ik haar zover dat ze met haar been gaat schrapen als ik met mijn zweepje haar been aanraak. hoe krijg ik haar nu zover dat ze dat been ook mooi hoog houd?
mogelijke manier is misch:
- andere zweep erbij en als ze die aanraakt dat ze dan beloont word en die zweep steeds iets hoger houden(alleen lijkt me een beetje verwarrend voor haar, 2 zwepen)
- andere manier is om been te pakken en een hoog te houden en belonen. maar is dat niet gevaarlijk met uitslaande hoeven en kan ze dan niet omkiepen als ik haar been ineens vast heb... mischien kan ik dit doen met een halstertouw

dan nog een probleem:
als ze voor haar idee niet snel genoeg een stukje appel krijg gaat ze draaien, bijten enz.. (ik heb t idee dat ze veel te veel gefocust is op dat stukje appel, of is dit juist goed?)

ik hoop van iemand advies te krijgen

NikkivanOlst

Re: pony is te happerig enz..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:11

Het is nooit goed als een paard draaierig en happerig word om eten... :)

Een been vastpakken zou ik NOOIT doen, je paard gaat dat dan als deel van je commando zien waardoor je nog wel eens last kunt gaan krijgen van rondzwaaiende benen. Voor de jambette raad ik je aan om gewoon stapje voor stapje verder te werken met clicker en zweep :)

Misschien kun je les nemen?
Ook heb ik een VD facebook pagina waar ik regelmatig blogs schrijf over dit soort kleine basis problemen :)
www.facebook.com/visibreteam

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 21:05

oke dankje

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:08

Voer je misschien uit de hand? Dat is waarschijnlijk een van de redenen dat ze bijt.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:57

donna123 schreef:
Voer je misschien uit de hand? Dat is waarschijnlijk een van de redenen dat ze bijt.

Een paard direct na een oefening belonen zal toch het makkelijkst gaan uit de hand?
Een paard dat bijt kent zijn plaats niet voldoende ;)

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 14:26

ja ik voer uit de hand, ik werk wel met een clicker. pas als ik geklickt heb krijg ze haar stukje appel/brood wat ik op dat moment gebruik. ik denk zelf dat het echt gewoon ongeduld is, ze begint ook om te draaien met schopneigingen, dit vind ik wel gevaarlijk worden, ik kan mijn pony wel aan alleen als ze onverwachts gaat schoppen heb ik er ook geen houwen meer aan. mijn andere pony is daarintegen heel rustig, zij mag van mij nog juist wel iets meer op het snoepje gericht zijn maar ze doet het heel goed.

ik denk eraan om eerst met een ander kunstje verder te gaan zoals een emmer oppakken. dan heeft ze iets om in te bijten (en dan niet mijn arm) en dan hoef ik ook niet met zweep te werken (later mischien wel dat ik de emmer of iets anders aanwijs maar nu nog niet)

Dankjewel voor de reacties

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:01

Hoe is haar reactie als je met een bak voer de wei in ga?

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 12:10

dan staan ze te dringen om eten te krijgen, als ze dan een mep met de zweep zou krijgen blijft ze gewoon staan (niet dat ik dat doe maar bij wijze van) probleem is denk dat ik nooit voer
ik geef ze soms een appeltje maar daar blijft t ook bij, ze hebben wel genoeg gras en hooi maar appel en brood eten ze zelden

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:49

Ik geloof toch dat ik dan eerst zou beginnen aan het werken met voer ipv met kunstjes daar kun je ook een clicker bij gebruiken.
Voer weigeren, wachten, geduld ''kweken'' en vooral niet onbelangrijk respect voor jou en je persoonlijke ruimte te hebben en daar mag je gerust een zweep of een touw bij gebruiken.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:52

Idd voerweigeren en grondwerken voor respect :j

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:55

hoe leer ik haar voer weigeren? ik heb wel eens een filmpje gezien dat een pony de hele tijd ernaar keek en commando's kreeg van dichterbij en verder weg en oppakken en weer neerleggen maar hoe leer je dat aan?

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:59

Mijn pony deed eerst ook alleen schrapen, maar elke keer als ze haar been nét een klein stukje langer in de lucht houdt of hoger gaf ik haar wat meer biks en was helemaal blij! Zo leerde ze dat als ze beter haar best deed ook wat meer kreeg. Later ga je dan weer afbouwen met de hoeveelheid eten. ;)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:44

schatjecindy schreef:
hoe leer ik haar voer weigeren? ik heb wel eens een filmpje gezien dat een pony de hele tijd ernaar keek en commando's kreeg van dichterbij en verder weg en oppakken en weer neerleggen maar hoe leer je dat aan?

Wat je nu zeg gaat voor jou op dit moment wel erg ver, eerst leren lopen dan pas fietsen ;)
Begin gewoon eens eerst met het belonen op het juiste moment binnen 3 seconden na de goed ''daad''
Ik ben zelf niet van het clickeren ik kan je daarom in die trant geen advies geven ik zou het zelf nl liever met mijn stem doen.
Ik heb een paar jaar terug een paard gekocht met vreselijke voernijd slaan, schoppen, trekken, bijten, geen respect voor mij kortom een totaal onopgevoed/verpest paard, ik ben begonnen met een bak voer neer te zetten het paard aan het halster mee te nemen er langs te lopen en bij enige drang naar de bak toe een goede duidelijke nee te zeggen en door te lopen.
Gaat dat goed dan naar de bak toe lopen en laten wachten en ook hier weer een duidelijke nee bij drang naar de bak.
Weer weg lopen van de bak en weer terug laten wachten en weer een duidelijke nee bij drang na de bak.
Ik heb het net zolang gedaan tot ik normaal bij die bak kon staan zonder dat ze als een achterlijke die bak in dook en mij niet meer zag staan.
Ik ben hard wanneer nodig neem gerust een zweep mee als er echt niet geluisterd/opgelet word ik let er alleen wel heel goed op of het een kwestie van geen zin om te luisteren is of onbegrip.

Demivds

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:54

Ik heb met mijn oude pony Emira ook VD gedaan. Wat je bedoelt is dus de jambette neem ik aan? ik heb het gedaan door aan het uiteinde van het been te kietelen en op hetzelfde moment het been naar voren vasthouden.. Emira kon het binnen 10 minuten aan alle 2 de kanten.

Zelf was emira ook happerig maar alleen geven als hij het goed deed. niet geven als hij het snel of niet goed doet omdat hij alleen het snoepje wilt. Als hij heel erg aandringt moet je ook gewoon nee kunnen zeggen en wachten tot het paard stopt met happen en dan het snoepje of wat je maar gebruikt geven.
Hoop dat het helpt, maar zo leerde emira het echt helemaal af ;)

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 08:33

ze begint al wat meer haar been op te tillen, ik wil nu dus uit gaan proberen om (mnkorte"s) advies op te volgen en gewoon een appel in de wei leggen en er langs op lopen met het halster en touw zodat ik haar begeleiden kan, ik werk overigens altijd zonder halster of touw, dit komt doordat ik weet dat de pony zijn aandacht altijd wel op mij gevestigd heeft en ik doe het altijd in een weiland waar zo min mogelijk gras staat, dit gaat heel goed en ook de andere pony's houd ik heel bewust achter het hek zodat ik mijn aandacht alleen aan mijn pony kan geven waar ik VD mee aan het doen ben(op dat moment, want 2 van de 4 kunnen nu jambette)

dankjewel voor de reacties

134657

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:16

Misschien moet je het een keer zonder appel proberen .
Gewoon simpel met een goeie klop .
En je houdt het been toch ook omhoog om de hoeven te doen .?

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:20

ik krab niet vaak haar hoeven uit

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:19

Afstraffen en direct!
Als je je pony eten hebt gegeven voor een trucje wat ze uitvoeren terwijl je er niet om hebt gevraagd, is het daar mis gegaan. Het enige wat ik nu kan zeggen is afstraffen door misschien een tik op de neus of negeren. Maar zodra je paard jou tikken gaat lopen uitdelen zou ik toch hulp zoeken of het vrijheidsdressuren toch even achterwegen laten. Of aan het geduld gaan werken.

J_en_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:15

Leer haar het eten weigeren. Door elke keer als ze wil het snoepje wil nemen je vuist te dichten en neen te zeggen. Pas als jij het zegt mag ze het snoepje nemen.

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 21:34

ja, hier ga ik aan beginnen. ik kom nu soms gewoon in de wei om even beentje te vragen en als ze t goed doet krijgt ze soms een stukje brood of even wat hooi en soms alleen een knuffel. dan weet ze dat ze niet al te veel op dat eten gericht moet zijn!