schatjecindy schreef:hoe leer ik haar voer weigeren? ik heb wel eens een filmpje gezien dat een pony de hele tijd ernaar keek en commando's kreeg van dichterbij en verder weg en oppakken en weer neerleggen maar hoe leer je dat aan?
Wat je nu zeg gaat voor jou op dit moment wel erg ver, eerst leren lopen dan pas fietsen
Begin gewoon eens eerst met het belonen op het juiste moment binnen 3 seconden na de goed ''daad''
Ik ben zelf niet van het clickeren ik kan je daarom in die trant geen advies geven ik zou het zelf nl liever met mijn stem doen.
Ik heb een paar jaar terug een paard gekocht met vreselijke voernijd slaan, schoppen, trekken, bijten, geen respect voor mij kortom een totaal onopgevoed/verpest paard, ik ben begonnen met een bak voer neer te zetten het paard aan het halster mee te nemen er langs te lopen en bij enige drang naar de bak toe een goede duidelijke nee te zeggen en door te lopen.
Gaat dat goed dan naar de bak toe lopen en laten wachten en ook hier weer een duidelijke nee bij drang naar de bak.
Weer weg lopen van de bak en weer terug laten wachten en weer een duidelijke nee bij drang na de bak.
Ik heb het net zolang gedaan tot ik normaal bij die bak kon staan zonder dat ze als een achterlijke die bak in dook en mij niet meer zag staan.
Ik ben hard wanneer nodig neem gerust een zweep mee als er echt niet geluisterd/opgelet word ik let er alleen wel heel goed op of het een kwestie van geen zin om te luisteren is of onbegrip.