[AR] Maten van jou lamoen + paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Maten van jou lamoen + paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 21:49

Ik ben me aan het verdiepen in de mensport aangezien ik altijd wel geholpen heb met iemand bij het mennen, ook met jonge paarden, maar het nu zelf wil gaan doen en er een beetje uit ben (waar ik kwam had altijd alles al prima op maat en daar word je kwa kennis lui van haha). Ik heb een paard welke ik volgend jaar wil laten beleren door een prof. We hebben al wel een karretje op de kop getikt die we willen opknappen. Daar zit ook een lamoen bij. Omdat ik met een paard dat net is beleerd niet te veel wil klooien met een te klein lamoen vraag ik alvast aan jullie wat ervaringen wat betreft het lamoen, uit pure interesse, natuurlijk zullen wij bij het mennen met eigen kar ook de eerste keer een prof meenemen om alles zeker te weten goed af te stellen.

De vraag is dan ook:

Wat is de stokmaat van je paard (en is het een brede bijv belg, tinker oid of juist smal)
Hoe breed is je lamoen aan de achterkant, dus waar je hem aan de kar bevestigd
Hoe breed is je lamoen bij de lichtogen, het smalste punt dus

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:10

Een normaal lamoen is 1,80 lang en 80 cm breed (tussen de bomen). Bij marathonwagens willen ze ze nog wel eens breder maken. Mijn stoere C pony loopt met de genoemde maten, en vooraan is het 50 cm breed, dat zou bij een paard wat breder kunnen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:22

Het lamoen moet, voor het comfort van het paard, aan de voorkant bijna aansluiten en aan de achterkant zo breed mogelijk zijn= breedte van de kar. Bij mijn marathonwagen is dit zo gemaakt.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 22:23

bedankt en hoe breed is die aan de voorkant bij jou albert?

Albert

Re: Maten van jou lamoen + paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:36

Ik heb geen vast lamoen maar losse bomen.
De "stokken" zitten er bij mij los in en kan ik kantelen zodat ik ze smaller of breder kan zetten en kan verlengen of verkorten.
Het is dus per paard verschillend.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:30

Heb mijn wagen aan laten passen (mijn paard liep zich tot bloedens toe kapot op lamoen/strengen), dus lamoen en zweng zijn nu zo breed als de wagen (ca 1.32). Voorkant is aangepast aan mijn paard met verstelbare voorbomen. Weet niet hoe breed dat is. Bij de pony is het smaller, maar dat geeft in zijn geval niet. Hij heeft genoeg ruimte om te kunnen buigen. Ook bij de pony verstelbare en draaibare voorbomen.

Lengte van lamoen is ook aangepast aan mijn paard (zodat hij ca 50 cm van zweng af staat).

En om je vraag over stokmaat te beantwoorden:
1.68 en flink breed (rondgeribt)
1.64 en smal
1.14 en smal

Dobel

Re: Maten van jou lamoen + paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 11:16

bedankt :)