[AR] Shet bokt voor de wagen & redelijk schrikkerig.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xLianneZorro

Shet bokt voor de wagen & redelijk schrikkerig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 09:52

Hoi,

Ik heb sinds februari een super leuke shetlander Zorro van 1.15. Nu heb ik hem voor de kar lopen en dat deed hij ookal bij zijn vorige eigenaar. Hier heb ik hem dus ook voor gekocht. In het weiland mennen is hij onwijs braaf. Maar zodra we buiten het bos in gaan (wat ik geweldig vind). Word hij wat kijkerig, schrikt van vogeltjes in bosjes en wil dan niet doorlopen en gaat slingeren. Net alsof die dronken is. Voor mijn gevoel steld hij zich ook redelijk aan en is hij mij aan het uit proberen, want nog 1,5 maand geleden liep die buiten alsof er niks was. Zodra hij niet doorloopt en niet reageert op mijn stem, geef ik hem een tik. Maar dan begint die te bokken. En daar heb ik toch een hekel aan... Vind het dood eng. Ook is het zo als we langs een wei met andere paarden komen is die helemaal afgeleid en liefst rent ie naar die paarden toe...

Is dit eruit te krijgen? Zoja, hoe? En reactie's zoals neem les, ik ben opzoek naar iemand dus als jullie iemand weten... Laat het me horen.

We mennen trouwens niet met oogkleppen. Heb dan juist het gevoel dat hij dan dingen niet aan ziet komen... Maar kan het ook mis hebben.

Anoniem

Re: Shet bokt voor de wagen & redelijk schrikkerig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:52

Hoe is hij gereden bij de vorige eigenaar, met of zonder oogkleppen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:56

Ik zie dat je met een bustrensje ment? Ik zou er toch een stangetje inleggen bv een bokkebitje of een liverpool :j Dan heb je al wat meer te zeggen.
En met of zonder kleppen het ligt aan de pony, met kleppen kan ook net dát zijn wat hij nodig heeft om zijn aandacht erbij te houden..

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:01

Wij rijden de paarden wel met oogkleppen voor de wagen omdat ze dan dingen "missen" en zich daar niet druk over hoeven te maken. Als we ze gewoon onder de man op de weg rijden, rijden we zonder maar ik merk dat ze dan wel meer kijken en dus ook vaker schrikken van iets onbenulligs. Misschien wil hij je gewoon even uitproberen, je zou iemand mee kunnen vragen die er even naast gaat lopen als hij iets eng vindt, dat wil soms ook nog helpen.

Succes in ieder geval!

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:08

Ik zou toch is gaan oefenen met oogkleppen, heeft bij mijn pony's veel geholpen. :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:13

Hoe is hij met lange lijnen als hij voorop moet lopen? Mijn shet Hans is ook van het schrikkerige soort, alleen voor de wagen of met lange lijnen schrok hij zelfs nog van zijn eigen schaduw. Met wandelen nergens last van, maar dan hangt hij erg aan mij. Ik ben toen veel met hem gaan doen, mee op show, in het tweespan met Grietje, ruitertje mee op buitenrit en ik ging dan niet naast hem lopen. Ik merk dat hij nog steeds wat onzeker is, maar nu doet hij met wat aanmoediging gewoon zijn ding. Hij is een stuk zekerder van zichzelf en draait iig niet meer om als hij bang is.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 10:23

Thanks voor de vele reactie's al! :) Ik heb geen idee meer of hun nou met of zonder oogkleppen mende. Ze hadden een filmpje op youtube staan... Maar kan hem niet weer vinden... Maar heb het voor de zekerheid na gevraagt.

Lange lijnen zijn geen probleem. Met wandelen is hij ook super braaf, alleen als we dan langs een weiland lopen met andere paarden erin toont ie soort van hengsten gedrag, lopen hinneken en het liefst gaat ie lopen showen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:52

Heb je les van een ervaren menner/instructeur?
Ik heb het idee dat jouw paard meer steun/vertrouwen/leiding nodig heeft van de menner buiten. Dat kan je leren, door er meer aan te rijden en hem aan het werk te houden en niet af te wachten. Maar daar heb je ter plekke instructie voor nodig, die ziet wat jij goed en fout doet en hoe jouw timing is.
Dus zoek hulp.

In februari en maart kon je nog teren op de opleiding van je pony door de vorige eigenaar. Nu sluipen er allerlei probleempjes in, die veel met vertrouwen en leiding nemen te maken hebben en daar moet jij aan de bak.
Dus neem een paar menlessen samen met je pony en leer samen een team worden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:52

janouk schreef:
Heb je les van een ervaren menner/instructeur?
Ik heb het idee dat jouw paard meer steun/vertrouwen/leiding nodig heeft van de menner buiten. Dat kan je leren, door er meer aan te rijden en hem aan het werk te houden en niet af te wachten. Maar daar heb je ter plekke instructie voor nodig, die ziet wat jij goed en fout doet en hoe jouw timing is.
Dus zoek hulp.

In februari en maart kon je nog teren op de opleiding van je pony door de vorige eigenaar. Nu sluipen er allerlei probleempjes in, die veel met vertrouwen en leiding nemen te maken hebben en daar moet jij aan de bak.
Dus neem een paar menlessen samen met je pony en leer samen een team worden.

Helemaal mee eens!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:30

Wat al eerder gezegd is: toch oogkleppen gaan gebruiken (dan is hij niet zo snel afgeleid en heeft hij iets meer aandacht voor jou) en een menbit (stang). Verder het bokken na een correctie: geef de tik niet op zijn kont, want daar bokken de meeste paarden/pony's van. Geef de tik op de zijkant van zijn buik en anders ter hoogte van zijn schouder (na het schoftje). Wacht ook niet te lang met corrigeren, anders legt hij de link niet.
Je geeft zelf al aan graag instructie te willen en dat is helemaal top! Deze persoon kan namelijk ook een stukje met je meerijden op de bok om aan te voelen hoe jouw pony is en je gerichter aanwijzingen te geven. Elk paard/pony heeft namelijk zijn eigen gebruiksaanwijzing. ;)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:04

Het bokken: daar kan ik helaas weinig over zeggen, maar mbt het schrikkerige; mijn pony zonder oogkleppen ging ook dronken over de weg omdat ie dan elke keer weer iets in de bosjes zag (omgevallen boom, paaltje, plasticje, blablabla) en dan van links naar rechts ging kijken en uitwijken. Echt schrikkerig is hij dan weer niet. Oogkleppen omgedaan (was beleerd zonder) eerste paar minuten vondt ie het maar raar maar daarna mende we dus ineens een stuk rustiger.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:15

Denk dat als pony gewend is zonder oogkleppen bij vorige baas, dat de oplossing echt niet is. Ga mee met Janouk en Tine. Pony's en paarden gaan wel paar weken en sommigen zelfs paar maanden op automatische piloot van goede basisafrichting maar op gegeven moment houdt het wel op en zul je het als menner zelf 'mee' goed moeten doen. Daarom is les en goede begeleiding liefst vanaf begin af aan gewoon belangrijk. Dan kun je dit voorkomen of in ieder geval tijdig signaleren en direct goed op kunnen treden.

Denk dat dat voor alle menners geldt of je nu ervaring hebt of niet een ander span is ook altijd weer anders dan de vorige. En een goede instructeur helpt je met wat voor span je ook bezig bent.