Paard opnieuw opleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kinaa

Paard opnieuw opleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 10:15

Hi bokkers!

Vanaf vandaag wil ik mijn verzorgpaardje trainen.
Hij heeft nooit een ruiter gekend aangezien hij voor de drafrennen bedoeld was,
maar dus niet slaagde en naar de slacht ging.
Zijn eigenaar heeft hem gered zeg maar en heeft hem nu 6/7 jaar denk ik,
maar door haar zware val (waar het paard niets aan kon doen) is ze onrustig op hem.
In het begin heeft ze er een zadel kunnen opsmijten zonder problemen, waarschijnlijk ging dit gemakkelijk door zijn zacht karakter..
Maar als hij wilt draven zal hij een scherpe draai nemen, zijn hoofd langs alle kanten gooien, en zo'n klein spongetje maken. Zo is het ook in de galop.
En dit wil ik dus afleren...
Mijn doel is dat hij deftig kan draven en eventueel galopperen.
In stap en stilstand is hij super braaf, daar kunnen zelfs 3jarige kindjes op en ik kan er op rechtstaan! :)
Dus het is echt wel een crème van een paard!

Iemand tips?
Ook vooral hoe ik eraan moet beginnen..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

TsarinaZ

Re: Paard opnieuw opleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:25

rug en zadel eerst laten controleren. als dit in orde is zou ik beginnen met longeren en zien dat hij daar alles mooi zonder problemen doet.. werk hier ook stil aan met bijzetteugels. daarna kan je beginnen rijden eerst gewoon rond stappen dan proberen draven enkele pasjes als hij moeilijk doet derekt terug naar stap en als hij het goed doet belonen en nog wat meer pasjes daarna naar stap en zo opbouwen

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:27

Ik zou sws niet alleen eraan beginnen een goede lesgever kan je hier mee verder helpen, en niet in een wei rijden of met kalkoenen dat hij wel houvast heeft en niet kan uitglijden.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:31

Verdiep je eerst even hoe dravers beleerd zijn, als ik me niet vergis --> druk op teugels --> harder... (Ik dacht dit ergens gelezen te hebben, zit er zelf helemaal niet in... dus pin me hier niet op vast!)

Maar door te weten hoe het in de drafwereld werkt, kun je daarop inspelen want veel dingen snapt hij misschien niet goed/is hij anders aangeleerd.

Galop blijft voor sommige heel moeilijk, andere springen juist weer heel makkelijk aan. Dat ik denk ik een kwestie van oefenen. Ook dat rustige draven, ga niet denken dat dat in een week goed is... Als een paard zo gewend is altijd hard te moeten gaan, dan is dat er lastig uit te krijgen (weet dat nog bij een paard van een vriendin, super braaf, maar op een bepaald pad in het bos, mocht ze van haar oude eigenaar altijd scheuren, dus was ze niet meer te houden. Gewoonte...)

Verder zou ik even controleren of het zadel/zijn tanden enzo goed zijn.. Want als mijn paard zijn hoofd omhoog gaat gooien, verzetpasjes maakt, dan ga ik me druk maken dat er iets mis is. (Of het iets rijtechnisch is kan ik niet zien, mijn pony zou het ook doen als iemand te veel aan de teugels zit en toch voorwaarst wil rijden, dan snapt ie het niet --> Inhouden en toch vooruit moeten, wat wil je?!)

Verder is het misschien handig om er iemand bij te halen die hier ervaring mee heeft. Dit aangezien je paard natuurlijk al een keer iets geleerd heeft, en dat eerst "af moet leren". Lijkt me lastiger dan... Volgens mij zitten op bokt wel heel wat mensen die een draver omgeschoold hebben en die je precies kunnen helpen...

In een wei kun je gewoon rijden zonder kalkoenen hoor :') Neem aan dat je paard ook op de wei loopt zonder kalkoenen... Ijzers en gladde modder zijn niet zo'n fijne combi, maar volgens mij is ie niet beslagen? En dan kan dat makkelijk, doe het zelf ook al jaren, nooit problemen mee gehad... Op buitenritten heb je ook niet altijd een achterbergbodem ;)

Lesgeefster: zorg dat die ervaring heeft met dravers... Dat dan weer wel... Want aan een dressuurmiep die denkt dat het zus en zo moet, schiet je in dit geval niets op ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:37

Ik geef een jong paard het liefst meteen wat te doen. Iets wat in hun beleving logisch is en dat is rondjes in een afgesloten ruimte lopen (nog) niet. Dus ik plaats graag wat tonnen en/of pionnen om van het een naar het ander te rijden of wat figuren te maken. Daarnaast ga ik zodra het maar even kan het bos met ze in. Het volgens van een bospad in combinatie met alles wat er te zien is houdt ze vaak zo bezig dat ze geen tijd hebben om te klooien. Daarbij is het goed voor een paard om lekker rechtuit te lopen en zo ervaring op te doen.

Steeds op de rem trekken heeft ook geen zin. Juist naar voren rijden. Houdt je paard bezig en in beweging, daar zijn ze op gemaakt. Als je het niet uit kan zitten of het lef niet hebt, dan is het misschien beter om hem te laten scholen door iemand die daar wel in thuis is.

Kinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 17:34

Shahsantosje schreef:
Ik zou sws niet alleen eraan beginnen een goede lesgever kan je hier mee verder helpen, en niet in een wei rijden of met kalkoenen dat hij wel houvast heeft en niet kan uitglijden.

Ja, er staat geen foto op van onze piste nu.. Maar we hebben een goede piste met super goed zand :)
Maar daar doet hij het ook nog, maar doet het wel beter

Kinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 18:22

Lianne86 schreef:
Verdiep je eerst even hoe dravers beleerd zijn, als ik me niet vergis --> druk op teugels --> harder... (Ik dacht dit ergens gelezen te hebben, zit er zelf helemaal niet in... dus pin me hier niet op vast!)

Maar door te weten hoe het in de drafwereld werkt, kun je daarop inspelen want veel dingen snapt hij misschien niet goed/is hij anders aangeleerd.

Galop blijft voor sommige heel moeilijk, andere springen juist weer heel makkelijk aan. Dat ik denk ik een kwestie van oefenen. Ook dat rustige draven, ga niet denken dat dat in een week goed is... Als een paard zo gewend is altijd hard te moeten gaan, dan is dat er lastig uit te krijgen (weet dat nog bij een paard van een vriendin, super braaf, maar op een bepaald pad in het bos, mocht ze van haar oude eigenaar altijd scheuren, dus was ze niet meer te houden. Gewoonte...)

Verder zou ik even controleren of het zadel/zijn tanden enzo goed zijn.. Want als mijn paard zijn hoofd omhoog gaat gooien, verzetpasjes maakt, dan ga ik me druk maken dat er iets mis is. (Of het iets rijtechnisch is kan ik niet zien, mijn pony zou het ook doen als iemand te veel aan de teugels zit en toch voorwaarst wil rijden, dan snapt ie het niet --> Inhouden en toch vooruit moeten, wat wil je?!)

Verder is het misschien handig om er iemand bij te halen die hier ervaring mee heeft. Dit aangezien je paard natuurlijk al een keer iets geleerd heeft, en dat eerst "af moet leren". Lijkt me lastiger dan... Volgens mij zitten op bokt wel heel wat mensen die een draver omgeschoold hebben en die je precies kunnen helpen...

In een wei kun je gewoon rijden zonder kalkoenen hoor :') Neem aan dat je paard ook op de wei loopt zonder kalkoenen... Ijzers en gladde modder zijn niet zo'n fijne combi, maar volgens mij is ie niet beslagen? En dan kan dat makkelijk, doe het zelf ook al jaren, nooit problemen mee gehad... Op buitenritten heb je ook niet altijd een achterbergbodem ;)

Lesgeefster: zorg dat die ervaring heeft met dravers... Dat dan weer wel... Want aan een dressuurmiep die denkt dat het zus en zo moet, schiet je in dit geval niets op ;)

Hij draaft rustig hoor, gaat zeker niet snel.
En van aan de teugels trekken en vooruit willen, doe ik helemaal niet.. Ik ben zacht in de mond, maar op die ene foto waar hij in de lucht springt was het een reflex zoals iedereen heeft..
Medisch is er niets... :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 00:04

Als het paardje op onderstaande foto dezelfde is als op de twee foto's daarboven vind ik het bloedlink wat je aan het doen bent (staan op de paardenrug bedoel ik)

De accomodatie (weiland) is ook niet optimaal om een paard proberen te corrigeren/omscholen. Opnieuw beleren gaat niet, een paard is een dier en geen harde schijf van een computer die je kunt wissen en opnieuw kunt installeren.

Persoonlijk denk ik dat je niet de aangewezen persoon bent om dit te doen. Wat je wel zou kunnen doen is grondwerk volgens Parelli. Zet dat deftige draven even uit je hoofd en ga aan jullie band werken. En schakel voor het uiteindelijke rijwerk een prof in. Want die reflex om te gaan trekken, die hebben prof's zoals Parelli afgeleerd. Die laten juist los als het spannend word. Opposition Reflex heet dat.

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:57

Hoe gaat het nu? Misschien kan je proberen kleine stukjes te draven en dat steeds verder uit te breiden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:01

Hoe heet dit paard :) ? Sommigen worden niet voor niets naar de slager gebracht... Weet je zeker dat er niks lichamelijks is ?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:11

Ik zie een totaal ongecontroleerd paard aan de longe. Ga dit paard niet in je eentje trainen, je hebt hier ervaren hulp bij nodig. Dit paard is duidelijk niet zadelmak en niet ingereden en verzet zich hevig. Hoe dom kun je doen door erop te gaan staan, als het paard de elementaire gehoorzaamheid niet beheerst. Zorg voor een goede instructeur met ervaring in het zadelmak maken van paarden "met een probleem".