[AR] Gewenste kleur combinaties tweespan (wedstrijden)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miisshOrse

Gewenste kleur combinaties tweespan (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:53

Mijn 3de topic inmiddels alweer in een korte tijd..

Daar ik nog helemaal leek ben op het hele men gebied kom ik af en toe met enkele vragen. Ik snap dat de jury het liefst pony's ziet in dezelfde kleur combinatie. Maar is er ook een kleur combinatie wat echt not done is?

Wij willen in verloop van tijd graag gaan starten met een koffievos en een schimmel in tweespan. Wij hebben echt puur geselecteerd op karakter toen we ze aanschafte. Niet echt nagedacht over de mogelijke consequenties van deze kleurcombinaties.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :)
Ps. Ik heb wel begrepen dat je in alle kleuren mag starten, maar ik weet niet hoe de jury er over denkt qua punten etc.

Dennis

Re: Gewenste kleur combinaties tweespan (wedstrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:57

Een vos en een schimmel is een engelsspan. De schimmel hoort dan rechts te staan. Dus zo raar is zo'n combinatie niet.

Ik rij met een palomino en een vos-roan in het tandem.
En mijn toekomstige vierspan bestaat uit 2 vossen, 2 palomino's en 1 vos-roan (niet alle 5 tegelijk, ik heb dan een reserve). Mijn palomino's zij heel licht (worden vaak uitgescholden voor schimmel), dus zal die in het 2span rechts hebben staan en in het 4span rechtsvoor.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 16:00

Bedankt voor je snelle reactie. Maar stel dat ik er nou een vierspan van zou maken en er nog bijvoorbeeld een zwarte en een palamino bij zou doen. Zou dit dan te bont worden? Ben ik niet van plan hoor, zeg maar wat :)

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:01

haha ik heb een bruine en zwartbonte in de 2span staan ziet er niet uit eigelijk

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:19

Is 2span (of 4span) rijden je hoofddoel zou ik toch wel wat op kleur selecteren. Een koffievos zou ik rustig naast een bruine zetten, of een donkerbruine naast een zwarte. Maar om nu bij een vos en schimmel nog totaal wat anders te zetten zou mijn keus niet zijn.

Ik 'moet' het doen met de pony's die hier geboren zijn (de palomino en de vos-roan zijn gekocht, de andere palomino en de 2 vosjes zijn hier geboren). Komt er hier nog wat bij gaat dat een vos worden, ik heb nog een jaarling vos staan (dat zou vos nr 3 zijn), dus die zijn dan al ver in de meerderheid.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 16:36

Ik snap het :j
Ik ben vooralsnog helemaal niet van plan om vierspan te gaan rijden. Ik denk dat enkelspan en daarna dubbelspan spannend genoeg is komende jaren voor een beginner. Maar was wel benieuwd. Ik vind heel veel kleurtjes leuk, maar ik snap wel dat het niet helemaal de bedoeling is om 4 verschillende kleuren in een vierspan te zetten :)

Jij houdt het dus ook bij een vos-palomino span?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:43

Ik heb een aantal super fijne pony's lopen dus doe het hier voorlopig mee :). Ze waren allemaal in eerste instantie bedoeld als enkelspan pony (1 loopt ZZ, 1 Z en 2 stuks nu L) of misschien 2span, maar ambities groeien soms ;).
Alles komt uit 2 merries en 2 hengsten dus bijna alles is familie van elkaar (volle broer en zus, 2 half zusjes en de 2 merries, 3 veulens uit 1 merrie en 1 uit die ander).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:24

In de SWM loopt een tweespan bestaande uit een Fries en een warmbloed. Dat is behalve kleurverschil ook nog 2 in exterieur verschillende rassen. Als het goed als tweespan functioneert, waarom zou je het dan niet doen?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:56

Er wordt gezegd dat een goed span geen kleur heeft. ken een vierspan met drie verschillende kleuren tuigers en een fjord x tuiger. Het gaat er om hoe het loopt. Maar het oog wil natuurlijk ook wat

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:22

Is wel interessante vraag ja. Ik heb straks een valkje (geen idee welke tint die krijgt nog) en een donkerbruine Roan. Niet echt passend XD

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:24

Ach.. ik zit te kijken met een zwarte en een fjord...
Zal wel nooit een serieus tweespan worden (niet om de kleur, maar verschil in gangwerk en stokmaat (D-pony en klein paard dus kansloos)),
maar wil ze stiekum wel ooit in span hebben lopen, al is het maar voor de fun.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:33

Heb zelf nu een schimmel en een zwart sabino er voor lopen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:04

En Ollie (vos) slanke ranke NRPS pony gaat als het meezit binnenkort in span met haar buurvrouw ouderwetse haflinger :7 als het lekker loopt met elkaar zou ik niet weten waarom je het recreatief niet doet.

Voor de sport vind ik schimmel plus ander kleurtje altijd wel kunnen, vos met schimmel, Engels dus, vind ik zelf erg mooi.

Maar twee dezelfde vind ik, in principe in span, gewoon mooier. Maar dat geldt net zo goed voor houding en gangwerk plus type hoor. Zwart en donkerbruin of koffievos kan ook nog best. EN dan heb je nog bruin en bruin / vos en vos. Ik bedoel dat daar ook heel veel varianten in zijn in de kleur bruin of vos.

Laatst een prachtig cremello'tje gezien, dat lijkt me dan wel erg mooi naast mijn vosje :7

JosanneD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:08

tallechie schreef:
Er wordt gezegd dat een goed span geen kleur heeft. ken een vierspan met drie verschillende kleuren tuigers en een fjord x tuiger. Het gaat er om hoe het loopt. Maar het oog wil natuurlijk ook wat

Volgens mij heb ik die laatst in Haaksbergen gezien, haha. Wel een leuke combi!

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:12

Ach maak je geen zorgen, er was eens op een WK ponies - mennen een duits span, drie grotere donkere ponies en een vrij kleine palomino en deze eindigde hoog. Het voorbeeld van een goed span heeft geen kleur zullen we maar zeggen. Maar ik moet zeggen het zag er wel een beetje raar uit, ik vind nog altijd de spannen van Jan de Boer en Bram Chardon erg mooi.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:27

Josanne klopt. Dat was hun 3e wedstrijd, 2e officiele, de fjord x tuiger is van mij geweest en sinds 1 feb in hun bezit

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 08:16

Ik kan me voorstellen dat het voor de recreatie zowiezo niet uit maakt ja :)
Wat leuk dat er veel mensen rond rijden met veel verschillende kleuren en typen!

JosanneD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:32

tallechie schreef:
Josanne klopt. Dat was hun 3e wedstrijd, 2e officiele, de fjord x tuiger is van mij geweest en sinds 1 feb in hun bezit

Gaaf! En volgens mij stonden ze vandaag ook in de krant. :)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:37

Kan je dat scannen?

mariska1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:49

Een vos en een schimmel in een 2-span,noemen ze een ''Engelse'' aanspanning in menwereld,maar of ze ook een bepaalde plek in een 2-span moeten hebben dat weet ik niet precies. Maar schimmel/vos combinatie mag ;) (anderen mogen natuurlijk ook,maar veel jury-leden vinden dat niet echt mooi :(

JosanneD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:33

tallechie schreef:
Kan je dat scannen?

Je hebt een pb. :)

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:22

Is een Grullo en een panterbonte appaloosa ook heel fout? XD

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:51

Alles kan, alles mag qua kleur.
Als het samen goed loopt, maakt kleur echt nog niet zo veel uit. ;) Zien juryleden liever dan 2 top gematchte pony's/paarden die absoluut niet goed lopen samen.