Meedraven, galloperen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Meedraven, galloperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 11:38

Ik ben van plan om wat vaker met mijn shetlander te gaan wandelen zodat ze een beetje het verkeer leert, de commando's en ook omdat
ze het gewoon heel leuk vind. Nu heb ik wel een probleem, mee draven en galopperen lukt niet. Als ik zeg dat ze sneller moet lukt het
misschien 1 op de 10 keer en dan maar 3 meter ofzo. Ze draaft dan wel weer mee als we bijvoorbeeld langs een wei met paarden komen, dan
draaft ze met de paarden mee. Wie weet hoe ik dit goed op commando kan zetten?

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:37

Ik heb het zelfde probleem, maar mijn pony wil niet eens in stap mee. Ze is ongeïnteresseerd dus ik lees mee :)

SummerRemedy

Re: Meedraven, galloperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:40

Als je naast haar loopt en je zwaait met een zweepje in je andere hand achter je om haar vooruit te drijven zeg maar, helpt dat niet?

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:46

ik zou eerst de commando's op je erf aanleren voordat je ermee buiten de weg op gaat ;)

heb je een bak? zou je haar daar niet kunnen longeren zodat ze de commando's begrijpt?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 11:27

SummerRemedy@ nope, ze reageert niet op een zweep.

marlonFloris@ dat ik het probleem mijn erf is te klein om het aan te leren , ze is verder buiten op de weg heel braaf. voor longeren is ze nog te jong, ik loop nu kleine stukjes van een paar honderd meter en probeer haar wat mee te laten draven zodat haar spiertjes wat aansterken (ze heeft ook een beetje een scheve bekken en lopen doet haar wel goed)

kleine update: gistere gelopen en ze deed het toch al redelijk braaf maar ze draaft alleen mee omdat ik druk op het touw zet en niet omdat ik het zeg, zeg maar

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:42

Gewoon gelijk belonen, ookal na 3 meter en duidelijk stemcomando. Probeer jepaardje wat te motiveren !

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:34

Belonen doe ik zeker al

laylaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:09

neem snoepjes/peentjes/komkommer mee. elke keer als hij met je meerent gewoon een klein stukje geven. dan hebben ze het meestal snel zat door.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 12:00

Dat doe ik nu ook al, toch vind ze het nog erg moeilijk

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:04

Als je het probeert met lange lijnen kan je achter je pony aanlopen ;)

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:06

Proberen een stemcommando aanleren kan misschien wel helpen.
Als je dat eerst samen doet met die 3 meter, en dan meteen belonen, leert ze het misschien vanzelf
Dat zou ik dan ook niet te lang, of te veel doen omdat dat ook saai word voor je paardje ;) .

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:07

Je moet haar opsluiten in een driehoek. Jij gaat lopen en gaat een beetje achter haar hoofd staan. Met je andere hand houd je een lanf zweepje achter je, zo zit ze opgesloten. Als dat nii helpt zou je ook nog met een andere Shet kunnen lopen, misschien heeft ze wel een goede leider jodig? En anders kun jij proberen de leuder te spelen!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:11

Ik zou zeggen dat er bij de basis al wat fout zit. (wijken voor druk)
Wellicht een goed idee te gaan oefenen in een padock/bak ofzo en de basis leren. Dan zou ze bij lichte druk op het halster moeten gaan lopen en ook uiteindelijk moeten snappen dat als druk komt en ze loopt al, dit draf betekent. Wel belangrijk is dat je de druk per direct laat vallen als ze ook maar een juiste stap zet. Ze moet leren dat de druk (of dit nu aan t halster is, je hand op dr achterhand, bij dr borst etc) weg gaat als ze doet wat gevraagd word. Kortom ontspanning/rust is de beloning.

Ik heb ook paarden gehad die zelfs stappend niet netjes bij me bleven en paarden gehad die als ze mee draven met moeite naast me bleven lopen. Door deze basis opnieuw te oefenen en verder ook het lijden te oefenen liepen ze erna in korte tijd allemaal netjes naast me. Stonden direct stil als ik stil stond, liepen als ik ging lopen, draven als ik ging joggen etc.

Succes ermee!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:14

Stemcommando's aanleren en belonen. Je kan niet verwachten dat je pony dit onmiddellijk snapt :)

Wat bij mijn shet ook hielp was oefenen tijdens afdalingen, dus steeds sneller gaan en dan het commando voor draf geven. Dan hebben ze het makkelijker om in draf te blijven en vallen ze minder gauw terug in stap. Als ze het goed doen op tijd terugnemen, jij vraagt ze terug zodat ze niet de kans krijgen om zelf terug te vallen. Vallen ze zelf terug, dan vraag ik ze onmiddellijk terug in draf en laat ze daarna op mijn commando terugkomen.

Als je dan een stukje hebt gedraafd en ze hebben gewacht op jouw commando om terug naar stap te komen, goed belonen!

Ik lees dat het om een jonge pony gaat, heb je geen oudere pony die dit wel al kent? Mijn 2-jarige ging het afgelopen jaar af en toe mee wandelen met mijn shet en als ik het commando gaf aan mijn shet deed hij de shet na. Ik heb het hem nooit moeten leren, hij snapte het vanzelf :)

Eenmaal ze het doorhebben gaan ze het meestal gauw leuk vinden, mijn shet wou ook nooit draven en nu wil hij altijd draven of galopperen :D

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:41

Ik weet neit hoe ik het voor elkaar krijgt maar ik heb nu 2 ponys en ze doen het beide vanzelf.. zonder oefenen /belonen... zowel stap draf als galop

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:24

Mijn shetje was eerst een draak wat betreft meelopen, eerste keer wandelen spierpijn in mn armen.. Sinds we lange lijnen, en hij voor de wagen staat (dus alle commando's door t lange lijnen heeft aangeleerd) kan ik met hem hardlopen, fietsen, wandelen. Heerlijk. Probeer lange lijnen eens? En zoals al eerder gevaagd, hoe gaat longeren?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 21:35

Lange lijnen heb ik al geprobeert maar ze blijft dan gewoon stil staan of loopt even paar meter en loopt weer. En over het longern had ik al antwoordt gegeven daar is ze npg te jong voor

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:56

Hoe oud is ze dan precies? Al wel geprobeerd met een maatje die meeloopt en draaft?

maybel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:33

ik had ook een shet die niet wou lopen echt zo een hele lieve luie hengst maar zodra er paarden langs kwamen buiten kon ik hem bijna niet meer houden haha. maar hij reageerde wel op de zweep. maar ik had ook een shet die dat niet deed maar na lange tijd oefenen loopt ze nu met met mee zonder halster in stap draf en galop. je moet je pony entousiast maken om met je mee te rennen elke pony is vroeger veulen geweest een weet wel wat af van spelen. idd een ander maatje kan miss helpen. ook rende mijn pony achter een fiets aan haha denk niet dat dat bij iedere pony werkt xd

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:37

Voor longeren te jong, maar voor lange lijnen niet? Ik vind dat persoonlijk in dezelfde categorie vallen. En beweegt ze niet genoeg in de wei dan dat ze die extra looptraining nodig heeft?

Zelf gebruik ik van jongs af aan al stemcommado's bij mijn pony's. Met mijn tong klikken dan moeten ze versnellen. Als ze dat niet doen dan geef ik een tikje met het touw of zweepje en dan belonen als ze idd versnellen.